صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۵۹۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۹

گروه هنر: حضور مستندهایی چون «پدر» در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار می‌تواند برای این رویداد هنری امتیاز مثبت محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، فیلم کوتاه «پدر» اثری داستانی است که در 27 دقیقه تولید شده و در هفتمین جشنواره فیلم عمار به نمایش در آمده است. کارگردانی این مستند را سعید والی‌زاده بر عهده دارد.
فیلم داستان مردی است که همسر و فرزندش، وی را به خاطر کارش ترک کرده‌اند. کار وی نصب دیش ماهواره است. در همسایگی این فرد، جانبازی به همراه همسرش زندگی می‌کند، یک روز حال جانباز بد شده و شخصیت اصلی داستان وی را به بیمارستان می‌رساند. اتفاقات بعد به‌نوعی باعث می‌شود تا در ادامه راه وی نگرشی جدید به زندگی پیدا کند و در نهایت خانواده‌اش دورباره نزد وی بازمی‌گردند.

در این فیلم کوتاه، چند رویکرد مثبت و حرفه‌‌‌ای می‌بینیم؛ ابتدا این‌که به بحث روزی حلال و حرام و نقش آن در زندگی خانوادگی اشاره می‌شود. در ادامه نیز به این امر پرداخته می‌شود که همنشینی با آدم‌هایی متدین می‌تواند تا چه حد به روی زندگی شخصی افراد تاثیر مثبت بگذارد. در این فیلم همچنین به برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله جنگ نرم که نمود آن را در هجمه ماهواره‌ها مشاهده می‌کنیم پرداخته می‌شود، اما نکته جالب اینجاست که جز یک مورد که زن اشاره ای کلامی به ماهواره دارد، هیچ‌گاه به صورت شفاهی این مسئله نقد نمی‌شود، بلکه سعی شده تاثیرات آن به صورت عینی در کار مشاهده شود.

شخصیت‌پردازی خوب در «پدر»

درباره شخصیت‌پردازی فیلم هم باید گفت که نشانه‌های خوبی در فیلم وجود دارد؛ به‌ویژه در مورد شخصیت اول داستان و همسر جانبازی که در فیلم وجود دارد، شخصیت‌پردازی درستی انجام نشده است، هرچند در این میان وجود کارکتری چون دختر جانباز غیرضروری بود، اما درباره شخصیت اصلی کمی بیشتر می‌بایست حرف زده شود، چون به نظرم وی توانسته شخصیتی که ایفا می‌کند را به‌خوبی برای بیننده جا بیندازد.

بازیگر این نقش به هیچ‌وجه حرکت‌های اضافی ندارد، همچنین شکل بیان و گویش وی نیز با حسی که دارد هم‌خوانی خوبی برقرار کرده است؛ بعلاوه نوع پوشش و لباس وی هم کاملا حساب شده است. نکته دیگر، استفاده از حجاب در «پدر» است که به نظر شکلی خوب و صحیح دارد؛ زیرا بدون دلیل از چادر استفاده نشده، بلکه کسانی از این حجاب استفاده کرده‌اند که به لحاظ فکری با این پوشش همسو هستند.

موضوع دیگری که درباره این فیلم کوتاه می‌توان گفت به محلی بر می‌گردد که فیلم‌برداری در آنجا انجام شده است. شهر مقدس مشهد شهری است که «پدر» در آن ساخته شد، اما تنها در یک نما گنبد امام رضا(ع) را در پلانی مشاهده می‌کنیم و جز این اشاره کوتاه دیگر در فیلم، نگاهی مستقیم به موضوع نداریم.

جذابیت یک مستند برای تماشاگر

در انتهای باید مستند «پدر» را کاری دانست که توانسته چند مفهوم ارزشمند را به شکلی صحیح در قصه مد نظر قرار دهد، همچین به لحاظ کیفیت تصویر و ساخت، «پدر» از امکاناتی بهره برده که تماشاگر را تشویق می‌کند تا انتها کار را تماشا کرده و با آن همراه شود.