وی ادامه داد: «موسیقی فجر» هر سال و چند ماه مانده به برگزاری از سوی دبیرخانه جشنواره به تعدادی از گروههای غالباً شناختهشده موسیقی در هر گونه و سبک خاص آن رجوع میکند و از آنها صرفاً برای پر کردن جدول خود برای اجرای اثر و آثاری در طول مدت برپایی جشنواره، دعوت به عمل میآورد. این در حالی است که به دلیل ضعیف بودن زمینه مطالعاتی دبیرخانه این جشنواره، هر ساله تعداد بیشماری از افراد و گروههای مستعد موسیقی که در اقصینقاط ایران نیاز به رجوع و شناخته شدن دارند همچنان ناشناختهباقی مانده و زمینه برای معرفی توانایی و استعدادهای آنها در قالب جشنواره معتبری همچون «موسیقی فجر» فراهم نمیشود.
جاوید تصریح کرد: بهرهگیری از توان و تخصص افراد و گروههای خُبره موسیقی هرچند که موجب اعتباربخشی به جشنواره و رویداد بزرگی همچون «موسیقی فجر» میشود اما این جشنواره باید علاوه بر پرداختن به این مهم، با نگرشی آیندهنگارانه به فکر بازشناسی گروههای خلاق و جوان موسیقی باشد و در اصل این جشنواره باید سکوی پرتابی برای آنهایی باشد که آینده موسیقی متعهد و انقلابی ما را قرار است تضمین کند.
دبیر نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «آوای وحدت» افزود: در جایجای ایران اسلامی و در میان اقوام ایرانی گروههای موسیقی مستعد و غالباً جوانی وجود دارند که حتی در سنین جوانی با سعی و ممارست خود به مقام استادی و حرفهای رسیدهاند، این افراد و گروهها به شکل وراثتی در حال فعالیت در زمینه موسیقی اصیل ایرانی و پرداختن به آواهایی هستند که حال و هوای موسیقی انقلابی و سلحشوری را دارد، حال این پرسش مطرح میشود که جایگاه این گروهها در «موسیقی فجر» که اساساً باید ماهیتی انقلابی و پرداختن بهنوعی موسیقی ارزشی و اعتقادی را داشته باشد، کجاست؟
وی در پایان تأکید کرد: باید زمینهسازی لازم در جریان جشنواره «موسیقی فجر» پدید آید تا در کنار تأمین همه ذائقهها و سلایق، این رویداد هنری که بزرگترین و مهمترین رویداد موسیقی کشور است، بخشی ویژه را به منظور پرداختن به موسیقی اصیل ایرانی که در آن رگههایی از عقاید و باورهای دینی و ارزشی نیز وجود دارد، اختصاص دهد چراکه قرار است در یک مواجهه فرهنگی و بین لمللی، ما نیز داشتههای غنی فرهنگی خود را به رخ جهانیان بکشیم.
امیرسجاد دبیریان