صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۶۲۵۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
ساعاتی پیش در فرودگاه امام(ره)؛

گروه مسابقات: نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان در بازگشت از این رقابت‌‌ها با بیان اینکه همچنان نیازمند هم‌اندیشی با داوران مطرح جهان برای بررسی بیشتر بر روی آئین‌نامه مسابقات هستیم از ایجاد ارتباط صمیمی بین خود و دیگر رقبایش گفت.



به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد خاکپور، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران(استان خراسان رضوی) به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان ساعت 13:50 بامداد امروز ‌شنبه، 25 دی‌ماه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال تیم خبری ایکنا و نیز سلمان روحی، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، سیدعلی حمیدی، کارشناس امور بین‌الملل سازمان اوقاف و حسن مهری، رئیس اداره مسابقات این سازمان قرار گرفت.
خاکپور طی گفت‌و‌گویی با ایکنا در رابطه با نحوه برگزاری این دوره از مسابقات بین‌المللی کشور سودان اظهار کرد: مسابقات امسال، طبق گفته رئیس هیئت داوران مسابقات یکی از خاص‌ترین مسابقات بین‌المللی بود و تفاوت قابل توجهی نسبت به هفت دوره قبلی داشته است.
نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی سودان ادامه داد: شام‌گاه گذشته که مراسم اختتامیه مسابقات برگزار می‌شد، اعلام شد که در حدود چهل نفر فقط رتبه ممتاز را در مسابقات به دست آورده‌اند، یعنی کسانی که در حد آئین‌نامه مسابقات نمره بالای 90 داشتند. همچنین، بین هشت تا 10 نفر از متسابقان اعم از آقایان و بانوان، سؤالات خود را به طور کامل پاسخ دادند و همین تعداد نیز، سؤالات خود را تنها با یک یا دو تذکر کوچک پاسخ دادند. در مجموع، مسابقات سودان در سطح خیلی بالایی برگزار شد و بین متسابقان نیز رقابت نزدیکی وجود داشت.


وی در ادامه با بیان اینکه بنده شخصا بنا ندارم که در سالن مسابقات رفته و رقابت‌ها را تماشا کنم، افزود: امسال اولین سالی بود که به خاطر اهمیت موضوع و اینکه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات شرکت داشتم و نیز اینکه بتوانم در آینده کمک حال بقیه نفرات اعزامی از کشور به این مسابقات باشم، اهتمام داشتم تا حتما مسابقات را از نزدیک مشاهده کنم که در این راستا تقریبا هر روز به سالن مسابقات می‌رفتم و از نزدیک در جریان تلاوت‌ها قرار داشتم.
نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی سودان تصریح کرد: در این دوره از مسابقات کشور سودان، رقابت‌ها خیلی خاص و در سطح بالایی برگزار شد و شاید نفرات ضعیف مسابقات به تعداد انگشتان دست هم نبودند و اکثر شرکت کنندگان در جایگاه بالایی شرکت کرده و آماده بودند. نکته قابل توجه دیگر در این مسابقات نیز که می‌توان بدان اشاره کرد این بود که نفر اول و نفرات این مسابقات نه عرب بودند و نه آفریقایی و نفر برتر مسابقات از شرق آسیا و تایلند انتخاب شد. همچنین، نفراتی از افغانستان و دیگر کشورها نیز رتبه برتر مسابقات را کسب کردند.
خاکپور در رابطه با داوری این مسابقات نیر با بیان اینکه امیدوارم داوران، داوری صحیحی کرده باشند، اظهار کرد: مسئله عمده‌ای که هنوز در بحث اعزام نفرات جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی حل نشده است، این است که نفرات ما ضعف کار خود را نمی‌دانند یعنی تقریبا نفرات اعزامی ما همه به این قضیه واقف هستند که آئین‌نامه ما با دیگر کشورها خیلی فرق دارد ولی اینکه باید دقیقا چه کاری را انجام دهند هنوز مشخص نشده است. بنده در مسابقات اردن و الجزایر توجه خاصی به لحن و صوت داشتم، ولی در مسابقات سودان این موارد را فاکتور گرفتم و مشاهده کردم که همه عزیزان و کسانی که از سوی داوران مورد تأیید قرار می‌گیرند، کسانی هستند که چهار سؤال خود را در یک لحن می‌خوانند و عمده توجه ایشان در مسئله تجوید است.
نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی سودان ادامه داد: بنده نیز همین قضیه را در تلاوت خود مورد توجه دادم که البته باز هم نتیجه لازم را به دست نیاوردم و چیزی که پیش‌بینی می‌کردم این نبود. به خاطر همین به ذهنم می‌رسد که یک کار اساسی را باید مسئولان اعزام نفرات انجام دهند و آن این است که مسئولان، عمده داورانی که در مسابقات بین‌المللی قضاوت می‌کنند یعنی در حدود 30 داور شاخص در سطح جهان اسلام را دعوت کنند و با حضور ایشان یک هم‌اندیشی جدای از قضیه مسابقات حتی با حضور حافظان و قاریان کشورمان انجام شود. همچنین، در این جلسه هم‌اندیشی قاریان و حافظان ما می‌توانند در حضور داوران تلاوت کنند و این موضوع فهمیده شود که باب میل این داوران در امتیازدهی و نمره دهی چیست و نفرات ما نیز مطمئن شوند که نتیجه‌ای که به دست می‌آید به خاطر چیست؟ بنده هنوز واقف نشده‌ام که بعضا امتیاز نیاوردن نفرات اعزامی به مسابقات بین‌المللی به خاطر مسائل سیاسی بوده یا نه و احساس می‌کنم که شاید ما با آئین‌نامه آن‌ها مطابقت نداریم که این اتفاق رخ می‌دهد.



خاکپور در ادامه با اشاره به استقبال مردم از مسابقات کشور سودان نیز افزود: سودان کشوری است که شدیدا دارای مشکلات اقتصادی و کشور بسیار ضعیفی است و قشر ضعیف جامعه آن‌ها نیز بسیار زیاد است، لکن ایشان برای مسابقاتشان اهمت بسیار زیادی قائل هستند. سالن برگزاری مسابقات، سالن بزرگی نبود و شاید ظرفیت گنجایش 400 یا 500 نفر را داشت، ولی هموراه مملو از جمعیت بود که به خاطر همین امر مسئولان برگزاری مسابقات هر روز با مشکلات تأمین جا و مکان روبه‌رو بودند، حتی در مراسم اختتامیه مسابقات نیز که در سالن رسمی کشور سودان و شهر خارطوم برگزار می‌شد و از سالن اجلاس سران کشور ما نیز بزرگتر بود، باز سالن مراسم پر شد و استقبال فراوانی از سوی مردم صورت گرفت.
نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی سودان با اشاره به استقبال مسئولان ایرانی و نیز مسئولان برگزاری مسابقات در سودان، تصریح کرد: سال گذشته به خاطر قضیه سفارت، سودانی‌ها سفیر و کارکنان ما را اخراج کردند و تنها دو نفر از کارکنان سفارت در آنجا حضور داشتند که ایشان نیز استقبال بسیار خوبی از من داشتند و سه بار نزد من آمدند و کمک فراوانی برای من داشتند.
خاکپور در ادامه اظهار کرد: مسئولان برگزاری مسابقات در سودان نیز استقبال بسیار خوبی از بنده داشتند و برخورد متسابقان نیز با بنده بسیار خوب بود و فضای صمیمانه‌ای با ایشان داشتیم. یکی دیگر از نکات قابل توجه این مسابقات نیز این بود که متسابقان و شرکت کنندگان در مسابقات خیلی با هم صمیمی بودند.
نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی سودان در ادامه با اشاره به نحوه برگزاری این مسابقات نیز بیان کرد: در این مسابقات، پنجاه درصد نمره به حسن حفظ اختصاص داشت، 45 درصد به تجوید و 5 درصد مابقی نیز به موارد دیگر مربوط می‌شد. همچنین، در این مسابقات تعداد چهار سؤال از متسابقان پرسیده می‌شد که یک سؤال، یک و نیم صفحه‌ای و سه سؤال، یک صفحه‌ای را شامل می‌شد.
خاکپور در پایان با ذکر خاطره‌ای از سفر خود و شرکت در مسابقات بین‌المللی کشور سودان تصریح کرد: امسال، اولین سالی بود که علیرغم اینکه زبان عربی را خیلی مسلط نیستم، اما به خاطر همان صمیمیتی که بین متسابقان وجود داشت، حداقل با پنج، شش نفر از متسابقان که از کشورهای مانند الجزایر، بورکینافاسو و ... بودند در حد رفع شبهه به صحبت پرداختیم. ایشان در صحبت‌هایی که در این زمینه شد، باورشان نمی‌شد که برای مثال شبکه‌هایی مانند اهل بیت(ع) و ... مربوط به داخل ایران نیست و همواره می‌گفتند که شما اگر ادعای وحدت میان مسلمانان دارید، چرا در این شبکه‌ها بحث لعن و نفرین بزرگان اهل سنت وجود دارد؟ که این امر با دعای وحدت جامعه مسلمین، سازگاری ندارد که بنده در پاسخ به ایشان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که تعبیر شیعه انگلیسی داشتند به ایشان پاسخ دادم که رهبر انقلاب اسلامی ما در حدود پنج سال پیش حکم به حرمت لعن و نفرین دادند و برای ایشان توضیح دادم که اینطور که شما فکر می‌کنید، نیست که این پاسخ من برای آن‌ها خیلی عالی بود و خوب بود و ایشان نیز پذیرفتند.
همچنین، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور سودان در رشته حفظ کل قرآن کریم و با حضور ۷۰ شرکت کننده از حدود ۵۷ کشور دنیا در دو بخش بانوان و آقایان و به صورت مجزا در شهر خارطوم، پایتخت این کشور برگزار شد و روز گذشته طی مراسمی پایان یافت.
یادآور می‌شود، مراسم اختتامیه هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان شب گذشته، ۲۴ دی ماه با حضور معاون رئیس جمهور سودان و با معرفی نفرات برتر در شهر خارطوم به کار خود پایان داد. در این رقابت‌ها و در مجموع آقایان و بانوان حافظ کل قرآن کریم به ۱۰ نفر اول جوایزی اهدا شد(در این دوره از مسابقات در مرحله رده بندی، اسامی آقایان و بانوان به صورت مشترک اعلام شد) که رتبه نهم به نماینده کشورمان اختصاص یافت.