صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۷۲۵۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
حجت‌الاسلام قنادی:

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر علمی کرسی ترویجی «شریعت قرآنی در عرفان از منظر آیت‌الله معرفت» با بیان اینکه امام خمینی(ره) فلسفه و عرفان را با وحی قرآنی در آمیخت، گفت: این مرد بزرگ از اینکه عمر خود را صرف دروسی غیر از قرآن کرده است ابراز تاسف داشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین صالح قنادی، قرآن‌پژوه و دبیر علمی کرسی ترویجی «شریعت قرآنی در عرفان از منظر آیت‌الله معرفت» دیشب، 20 بهمن‌ماه در این کرسی که در مرکز تخصصی تفسیر حوزه برگزار شد، گفت: شریعت از یک‎سو فضیلت ذاتی دارد؛ زیرا احکام، تابع مفسده و مصالح است و از سوی دیگر فضیلت مقدمه و غیری دارد که راه را برای فلسفه و عرفان هموار می‌کند و ما از مراتب عقل و شهود هم به نحوی بهره می‌بریم.
وی ادامه داد: شریعت به نوعی ما را هم در مسیر صراط مستقیم نگه می‌دارد و هم راهبری می‌کند؛ لذا از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.
قنادی عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی شخصیت‌هایی مانند امام خمینی(ره) را داریم که فقه‌الشریعة را با فلسفه و عرفان و وحی قرآنی به هم آمیخت و تاکید داشت که ما باید از رویکردهای علمی مختلف بهره‌مند شده و خود را محروم نکنیم.
این محقق و مدرس حوزه علمیه بیان کرد: اگرچه ایشان بعد از طی مراحل فلسفه و عرفان وقتی به خدمت قرآن می‌آیند ابراز تاسف دارند که ای کاش از ابتدا بیشتر در خدمت قرآن بودم و عمر خود را بیشتر صرف فهم معارف کلام الهی کرده بودم.
وی افزود: از علامه حسن‌زاده آملی نیز نقل شده که ایشان چون در دوران‌های اول تالیف و تحصیل در فلسفه و عرفان تمرکز داشتند و حتی مثنوی را حفظ کرده بودند بعدها ابراز تاسف می‌کنند که ای کاش جوانی و این همه ذوق و حس را در خدمت قرآن به کار برده بودم؛ زیرا همه برکات و نورانیت‌ها در قرآن مجتمع است.
قنادی با اشاره به برکات برپایی نشست‌های علمی تاکید کرد: برپایی این نشست‌ها، فرهنگ‌سازی برای آزادی اندیشه و تضارب آراء است و ادبیات تکفیری را که در برخی دوران‌ها دیده می‌شود، کاهش می‌دهد.