صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۷۳۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
انجم‌شعاع:

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: در جریان آموزه‌های قرآنی آمار و ارقام نشان می‌دهد آنچه بالاترین گرایش را در مردم نسبت به آموزه‌های قرآنی ایجاد می‌کند، همان مؤسسات قرآنی هستند تا مردم نسبت به مجموعه‌های قرآنی احساس همگونی و همدلی کنند.

محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره جایگاه مدیران و مربیان و فعالان قرآنی در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ساختار مؤسسات قرآنی وجود نداشت و آنچه وجود داشت نظام‌های آموزشی غیررسمی و غیر‌حقوقی در مساجد و منازل تشکیل می‌شد و ساختار قبل از انقلاب به مکتب‌خانه‌ها برمی‌گردد به هر حال علاوه بر علما و روحانیون و مراجع، اساتید قرآنی نیز نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و روشنگری افکار عمومی داشتند.
وی ادامه داد: این اساتید قرآن هم در زمینه تربیت سرمایه‌های انسانی و هم هویت‌بخشی جامعه از منظر قرآنی نقشی اثرگذار هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و هم پس از آن داشتند و دارند.
انجم‌شعاع افزود: لذا اساتید قرآنی در ساختار قبل از انقلاب که مؤسسات قرآنی اساساً شکل و هویت جدی نداشتند، به صورت جدی در کنار روحانیت نقش ایفا کردند و واقعاً باید سهم آنها را به‌عنوان یکی از اقشار اثرگذار در پیروزی انقلاب مطرح کنیم و از آن یاد کنیم.
وی بیان کرد: اعتقاد همه اصحاب قرآن بر این است که جریان مردمی می‌تواند نسبت به کاهش آسیب‌ها و تقلیل ناهنجاری‌ها قدم مؤثر بردارد و این کاهش ناهنجاری‌ها اگر از ملجأ حکومتی یا موضع حاکمیتی مطرح شود به طور فزاینده‌ای نسبت به آن جامعه عکس‌العمل مطلوبی را نشان نمی‌دهد و اگر از جنس خود مردم در ساختارهای مردمی نسبت به ناهنجاری‌ها روشنگری شود و ابعاد آن تبیین شود مورد پذیرش بیشتر واقع خواهد شد.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اضافه کرد: علی‌القاعده در بسیاری از کشورها همین ساختارهای مردم نهاد، ثمن‌ها یا NGO ها هستند که توانسته‌اند نقش بزرگی را در ایجاد هنجارهای اجتماعی و ارتقای هنجارهای مورد قبول و وفاق ملی و همینطور کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ایفا کنند.
وی بیان کرد: در جریان آموزه‌های قرآنی هم آمار و ارقام نشان می‌دهد آنچه بالاترین گرایش را در مردم نسبت به آموزه‌های قرآنی ایجاد می‌کند، همان مؤسسات قرآنی هستند تا مردم نسبت به مجموعه‌های قرآنی احساس همگونی و همدلی کنند.
انجم‌شعاع با اشاره به اینکه حدود پنج هزار مؤسسه مردم نهاد در حوزه قرآن داریم که به صورت رسمی فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: علاوه بر اینکه مجموعه‌ای از خانه‌های قرآن داریم که بسیار فعال‌تر از مؤسسات در بعضی عرصه‌ها حضور پیدا کردند.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: که اگر اینها را به همین مجموعه‌ها واگذار کنیم و دولت پشتیبانی مالی، نرم‌افزاری و محتوایی و سخت‌افزاری انجام دهد و سایر مسائل را واگذار کنند آن هنگام است که مؤسسات می‌توانند با قوام بیشتری در کاهش ناهنجاری‌ها مؤثر واقع شوند.