مهین صادقی، مدرس و مشاور حوزه علمیه خواهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با تسلیت شهادت حضرت صدیقه طاهره، ام الائمه، امالمومنین حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: شناخت مطلق فاطمه زهرا (س) برای احدی ممکن و میسر نیست؛ پیامبر در این زمینه فرمودند: فاطمه به معنی فطم و بریدگی است و همه از کنه و معرفت فاطمه بریده شدهاند اما آنچه که تا به حال درباره حضرت گفته شده است و در آینده خواهند گفت فقط در حد شناخت نسبی است. وی ادامه داد: برای شناخت نسبی فاطمه (س) راههایی وجود دارد که یکی از این راهها این است که به سراغ قرآن برویم و ببینیم خدایش درباره او چه میگوید؛ یک راه هم رفتن به سراغ سخنان پدرش، همسرش و فرزندانش و یک راه دیگر هم بررسی سخنان و رفتار خود آن حضرت است.
صادقی تصریح کرد: آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارد که فاطمه(س) مصداق آن است از جمله سوره مبارکه کوثر که در شان آن حضرت نازل شده و در وصف عظمت این بانوی گرامی همین یک سوره که آن حضرت را «خیر کثیر» معرفی کرده بس است.
وی با اشاره به سوره مبارکه انسان تصریح کرد: در این سوره نیز به داستان اطعام فقیر و مسکین، یتیم و اسیر اشاره کرده که پر از درسهای اخلاقی و انسانی است از جمله اینکه قرآن از زبان 5 تن فرموده است که ما تنها برای رضای خدا، اطعام کردیم و بابت آن جزا و پاداشی از کسی نمیخواهیم و برای خوف از روز عبوس و ترسناک قیامت این کار را انجام دادهایم؛ این تعابیر بیانگر اوج اخلاص در زندگی آن حضرات و حضرت صدیقه به عنوان مادر اهلبیت و همسر علی(ع) است.
صادقی در پاسخ به سوالی که چرا حضرت به مسجد آمدند و فلسفه خواندن خطبه فدکیه ایشان چه بود؟ افزود: با توجه به زهد و بیرغبتی این خاندان به دنیا، ایشان در صدد اثبات چند امر از جمله عدم صلاحیت زمامداران زمان بودند که این عدم صلاحیت را در وصیتنامه سیاسی خود هم نشان دادند.
وی افزود: حضرت با گفتار و رفتار خویش نشان دادند اگر این خلیفه، خلیفه به حق مسلمین است، پس چرا نباید در تشیع جنازه و تدفین دختر پیامبر خدا شرکت کند؟ این سوالی است که تا قیامت در اذهان باقی مانده است.
مدرس حوزه خواهران عنوان کرد: بیدار کردن غیرت دینی مردم که در کمتر از 75 روز افول کرده و در شکستن بیعت آنان با پیامبر و امام علی(ع) نمود پیدا کرده بود از دیگر اهداف حضرت بود؛ قصد حضرت اثبات حقانیت و مظلومیت امیرالمومنین بود و حضرت در این خطبه به جانفشانی و فداکاری درباره حضرت پرداختند و به گوشهای از فضایل و مناقب ایشان اشاره کردند گرچه نگذاشتند این خطبه تاثیر بگذارد و با تهدید و تطمیع مانع از اثر آن شدند اما فاطمه زهرا (س) مامور به وظیفه بود نه نتیجه .
صادقی، استحکام بخشیدن به ولایتپذیری و ولایتمداری را از دیگر اهداف حضرت برشمرد و تاکید کرد: به همین دلیل ایشان اولین شهید راه ولایت است؛ در ایام بیماری نیز وقتی بانوان نزد ایشان میآمدند تا با او ملاقات کنند، هیچگاه از درد پهلو و بیماری خود گلایه نکرده و سخنی به میان نمیآورند بلکه فقط غربت و مظلومیت علی(ع) را مطرح کرده تا مردم را متوجه وظیفه دینی خود کنند.
صادقی یکی دیگر از راههای شناخت حضرت را توجه به بعد رفتاری ایشان دانست و افزود: درسی که فاطمه(س) به جامعه بشریت داد، درس بندگی و اطاعت، عبادت و عبودیت است؛ فاطمه در این بندگی توانست به عالیترین مرحله که رضا و خشنودی خداست دست پیدا کند تا جایی که راضیة مرضیة شد و به قول شاعر: بندگی کن تا که سلطانت دهند/ تن رهاکن که همه جانت دهند،
خوی حیوانی سزاوار تو نیست/ترک این خو کن که انسانت کنند.
این مدرس حوزه خواهران در پاسخ به این سوالی درباره توجه به ابعاد ظاهری در معرفی شخصیت آن حضرت و غفلت از عمق زندگی ایشان بیان کرد: متاسفانه گاهی تحلیلهای نادرستی حتی از ناحیه دوستان نسبت به بعضی از بزرگان دینی ما شده است، در صورتی که اگر ما امروز موحدیم و اگر امروز بانگ لا اله الا الله بر کره زمین طنینانداز است مدیون اشکها و رنجها و صبر این عزیران است لذا باید در کنار ابعاد عاطفی ابعاد معرفتی نیز پررنگتر شود.
مسئول اداره مشاوره و اخلاق حوزه علمیه خواهران افزود: ما امروز بیش از هر چیز نیاز به معرفت دینی داشته و اگر بخواهیم به کمال و قرب خدا راه پیدا کنیم لازمه آن تحصیل و کسب معرفت فاطمی و توام کردن شور و شعور دینی است.