صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۷۵۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵

حضرت زهرا(س) در حدیثی به معرفی زاهدترین و کوشاترین مردم می‌‏پردازند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تسنیم نوشت: یکی از موضوعاتی که در جهان امروز زیاد دستخوش سوء برداشت و انحراف شده است، بحث «زهد و زهدگرایی» است که ارائۀ تعریف صحیح، اصولی و ساده از آن می‌تواند در زدودن انحراف‌ها مؤثر و مفید باشد.
 برخی زهد را به «رهبانیت» تفسیر کردند، یعنی زاهد را کسی می‎دانند که از نعمت‎های حلال خدا و زینت‎های مشروع آن چشم بپوشد، در حالی که وقتی کمی در بیانات اهل‌بیت(ع) دقیق می‌شویم، تعریفی که از مقولۀ زهد و زاهد ارائه کرده‌اند، بسیار متفاوت‌تر است و اصلاً قابل مقایسه با تعاریف ارائه شده از سوی برخی افراد نیست.
حضرت زهرا(س) در حدیثی می‌فرمایند: «اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ، اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً من ترک الذنوب»، زاهدترین مردم کسی است که حرام را وانهد و کوشاترین مردم تارک گناهان است. (تحف العقول، ص519). همچنین شخصی از امام سجاد(ع) سؤال کرد: زهد در دنیا چیست؟ امام(ع) فرمودند: زهد همان رو آوردن و رغبت به تقواست.
بر اساس تعریف ارائه شده از مادرمان زهرا(س) و امام سجاد(ع) می‌توان گفت ترک گناه و دوری از مقولات حرام، انسان را به تقوا سوق می‌دهد و تقوا سرمایۀ  دنیا و آخرت مؤمن محسوب و به سعادت او منتهی می‌شود.