احساس، موهبت خوشایندی است که در هر انسانی به میزانی خاص وجود دارد؛ عدهای بهشدت از این موهبت بهرهمند و عدهای دیگر کمنصیب. برای خیزش احساسات، اهرمهای زیادی وجود دارد و در ساحتهای مختلف نمود پیدا میکند، اما شاید از مهمترین آنها سینما باشد که در یک قرن گذشته بهنوعی مردم کل جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.
با توجه به مقدمه فوق میخواهیم اشارهای مختصر به انیمیشنی 120 ثانیهای داشته باشم که به شکلی لالاییگونه، احساس انسان را بر میانگیزد و در ادامه ارزشهای والای اسلامی را به بیننده منتقل میکند. فیلم قصه مادری است که به همراه دختر کوچکش در قطار است. وی عکسی از کودکی خودش را میبیند که در مشهد مقدس به همراه پدر و مادرش گرفته شده بود و همین تصویر وی را به خاطرات خوش آن سفر باز میگرداند.
روایت زیبایی که در این فیلم به شکل لالایی بیان میشود احساس خوشایندی را در بیننده القا میکند بهنوعی که، دورترین افراد به این دست موضوعات نیز جذب آن میشوند، چون در فطرت آدمی گرایش به سمت موضوعاتی دینی و الهی به صورت ذاتی قرار دارد. نکته جالب در این انیمیشن شروع کار است که با کلمه هو الرئوف آغاز میشود و به نوعی به مخاطب این ذهنیت را میدهد که در این کار خواهند دید با زیبایی همراه است.
درباره «پنجره فولاد» چند نکته را میتوان مد نظر قرار داد. ابتدا اینکه این قبیل کارها به راحتی قادرند به عنوان لالایی در تلویزیون بارها پخش شوند، حتی این تولیدات میتوانند برای کودکان ایجاد انگیزه کند تا بیشتر به سوی مفهوم کار گرایش پیدا کنند. نکته دیگر اینکه در این انیمیشن دو دقیقهای رنگ به نحو و شدت خوبی انتخاب شده، بهنحوی که بزرگسالان هم جذب آن میشوند.
مسئله دیگری که در «پنجره فولاد» به آن پرداخته شده، بحث توسل است که در همه ایرانیها به نوعی وجود دارد، چون همه ما به نوعی عشق به امام رضا (ع) در وجودمان سرشته شده است، برای همین این کار به ما یاد آور میشود هر جا که امیدمان را از دست دادیم دری باز است که همیشه منتظر ماست، همچنین در بخشی از فیلم گفته میشود در شرایط فعلی که دنیا به شدت افسرده شده، تنها بحث توسل به خدا از طریق وساطت ائمه است که میتواند تکیهگاه ما باشد.
نکته پایانی اینکه چنین فیلمهایی امکان عرضه شدن در هرجایی را دارد، حتی میتوان در تلویزیونهای شهری آن را پخش کرد، چون زمان 120 ثانیهای آن این امکان را میدهد که در موقعیتهای مختلف آن را به مخاطب عرضه کنیم.
«پنجره فولاد» را ساره شفیعیپور کارگردانی کرده و علی ثابتنیا تهیهکنندگی آن را بر عهده داشته است. درضمن مدیر پروژه، محمد ظریف است و موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی صاحب این کار است.
این انیمیشن در بخش مسابقه دینی دهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران که بین روزهای 15 تا 19 اسفندماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود، به نمایش در میآید.
دریافت فیلم