صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۸۱۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴

گروه هنر: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از هر ابزار تأثیرگذاری در انتقال پیام‌های دینی و ارزشی خود به مخاطب استفاده می‌کند و یکی از این مدیوم‌ها و ابزار، انیمیشن است که از طریق تولید و ساخت انیمیشن‌های دینی و مذهبی سعی در پرداختن به این این مهم داشته و دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی حضور مناسب و درخوری در دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران داشته است و با آثار متنوعی هم در بخش مسابقه دینی این جشنواره، ارزش‌های انقلاب اسلامی و هم در بخش مسابقه انیمیشن ایران این جشنواره شرکت کرده است.

به این بهانه با علی ثابت‌نیا، مدیر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در مورد تولیدات انیمیشن این مرکز و حضور آنها در دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ از مجموع تولیدات انیمیشن از سوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس به دو اثر که شخصاً تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشتید و در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شرکت کرده است می‌پردازیم، در مورد آنها توضیح دهید؟

یکی از این آثار «سلام» نام دارد که کارگردانی آن را عباس عباسی به عهده داشت و داستان آن برگرفته از یکی از سنت‌های دیرینه در زمینه زیارت امام رضا(ع) است؛ شاید بارها به این قضیه دقت کرده باشید که مجاوران حضرت رضا(ع) و هر یک از زوار از اقصی‌نقاط ایران و جهان وقتی به مشهد می‌آیند، در هر کجای شهر که قرار داشته باشند و چشمشان به گنبد و بارگاه آن حضرت برمی‌خورد، ناخودآگاه دست بر سینه گذاشته و به حالت تعظیم به آن حضرت سلام می‌کنند؛ در انیمیشن «سلام» قصد ما در قالب روایت یک قصه احیای این سنت حسنه است و داستان را از منظر یک کودک بازگو می‌کنیم که این سنت را در آینده هم به فرزند و هم به نوه خود منتقل می‌کند.

دیگر انیمیشنی که تهیه‌کنندگی آن را این حقیر به عهده داشتم و ساره عظیمی‌پور آن را کارگردانی کرده است، در اصل یک نماهنگ رضوی است به نام «پنجره فولاد»؛ این نماهنگ در واقع بخشی از لالایی‌های رضوی است که در قالب یک مجموعه ساخته شده است و شعر آن متعلق به عبدالجبار کاکایی است که با آهنگسازی فردین خلعتبری صورت گرفته و هنوز به طور رسمی آن را رونمایی نکرده‌ایم.

به اعتقاد من بهترین‌های انیمیشن‌سازی کشور در ساخت این مجموعه لالایی رضوی نقش داشته‌اند که به‌زودی رونمایی آن را به انجام خواهیم رساند و اگر خواسته باشم از دیگر نماهنگ‌های این مجموعه به موردی دیگری اشاره کنم می‌توانم نماهنگ «قفل طلا» را نام ببرم.

ـ از جمله برنامه‌هایی که در بخش جنبی جشنواره پویانمایی تهران شاهد آن هستیم، معرفی و تجزیه و تحلیل انیمیشن‌های ساخته شده در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است، این مرکز تا چه اندازه در زمینه تولید انیمیشن به شکل حرفه‌ای ورود کرده است؟

مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از هر مدیوم تأثیرگذاری در انتقال پیام‌های دینی و ارزشی خود به مخاطب استفاده می‌کند و یکی از اهداف این مرکز کار فرهنگی بر روی یکی از اقشار جامعه به عنوان مؤثرترین مخاطبان هدف خود یعنی قشر کودک و نوجوان است که از طریق تولید و ساخت انیمیشن‌های دینی و مذهبی به این مهم پرداخته است و حداقل در سال 95 پس از حوزه هنری به عنوان دومین مرکز تخصصی تولید انیمیشن مذهبی و دینی شناخته شد و مشارکت خوبی حتی در جشنواره فیلم فجر داشت.

ـ جشنواره پویانمایی تهران را پس از 10 دوره برگزاری چگونه ارزیابی کرده و تصور می‌کنید در چه جایگاهی قرار دارد؟

این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم و انیمیشن در دنیاست که در هر دوره توانسته است آثار درخور توجهی را از سوی کمپانی‌های تولید انیمیشن در داخل و خارج کشور برای شرکت در خود جذب کند اما به نظر می‌رسد که باید این جشنواره یک تعریف و سرخط مشخص‌تری را برای خود در نظر گیرد و به شکلی هدفمندتر به پیش رود و با رصد دقیق‌تر آثاری که ظرف دو سال فرصت برای تولید و شرکت در این جشنواره داشتند، حس رقابت بیشتری را در میان انیمیشن‌سازان به‌ویژه نسل جوان ایجاد کند.

تجربه نشان داده است که سابقه انیمیشن‌سازی در ایران عمر دیرپایی دارد و با ظهور نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی روز دنیا و مسلح شدن انیماتورهای ما به آنها، چندان از جریان انیمیشن‌سازی دنیا عقب نباشیم اما در این حوزه نیز مانند سینما، فقر محتوا داریم و به‌ویژه در حوزه مسائل دینی و ارزشی با وجود ظرفیت فراوانی که این حوزه‌ها در زمینه قصه‌پردازی و قصه‌گویی دارند کمتر کار شده است که البته مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در بُعد تحقیق و پژوهش و نگارش فیلمنامه و تولید محتوای انیمیشن، باب جدید را گشوده است.

یادآور می‌شود، دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی صارمی، فردا پنج‌شنبه 19 اسفند به کار خود پایان خواهد داد.

امیرسجاد دبیریان