صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۸۳۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۳
حجت الاسلام کوششی عنوان کرد:

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور 31 دوره ویژه توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی در سال 95 اجرایی و عملیاتی شده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز در سالی که گذشت، اظهار کرد: طی سال 1395 جلسه هیئت مدیره با مصوبات گوناگون برگزار شد که اکثر این مصوبات اجرایی و عملیاتی شده است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه بررسی برنامه و طرح‌های استانی، عنوان کرد: 37 طرح از سوی استان‌ها ارائه شده است که دو جلسه این کارگروه تشکیل شده است که برخی دیگر از طرح‌ها نیز نیازمند اصلاح بوده است که به استان‌ها طی هماهنگی مجدد ارسال شد. همچنین این طرح‌های استانی با اولویت استان‌های محروم پس از تأمین اعتبار مورد حمایت قرار می‌گیرد.
کوششی با اشاره به اینکه کارگروه طرح و برنامه اتحادیه نیز در سال 95 شش جلسه تشکیل داده که در آن 32 طرح ارائه شده و 25 طرح در کارگروه تصویب شده است، اضافه کرد: توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی با برپایی 31 دوره، برگزاری دوره‌های آموزشیاری ویژه مربیان هیئات مذهبی، ساماندهی و گسترش جلسات قرآن خانگی، برپایی همایش معلمان قرآن هیئات مذهبی و مؤسسات قرآنی از جمله طرح‌هایی که طی جلسات هیئت مدیره مصوب شد.
وی با اشاره به دیگر مصوبات این جلسات، عنوان کرد: همچنین می‌توان به مراسم تکریم مؤسسات قرآنی الگو با مشارکت اتحادیه‌های استانی، برگزاری طرح «آیه‌های همدلی» با محوریت حفظ و مفاهیم سوره حجرات، برپایی همایش مشترک مدیران عامل اتحادیه‌ها و شورای هیئات مذهبی استان‌ها، ایجاد ایستگاه‌های نذر قرآنی در ایام محرم و صفر، تشکیل جلسات مشترک با اتحادیه تشکل‌های قرآنی با موضوع ادغام، برگزاری جلسات هم اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، تهیه، نشر و توزیع نشریه قرآنیان، برگزاری گردهمایی آموزشی رابطین خبری و صدور بیانیه در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی اشاره کرد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور اضافه کرد: در سالی که گذشت سفرهایی به استان‌های مختلف جهت حضور در گردهمایی‌ها و جلسات استانی و همچنین برپایی همایش اتحادیه کشوری با مدیران مؤسسات و مربیان قرآن و عترت استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان انجام گرفت.
وی با اشاره به به روز رسانی پایگاه اینترنتی اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، عنوان کرد: این امر موجب شد تا دسترسی مستقیم 31 استان به سایت اتحادیه کشوری جهت بارگذاری خبرهای استانی به سهولت فراهم شود.
کوششی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های مهمی در اتحادیه کشوری به منظور توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی و با همکاری اتحادیه‌های استانی انجام گرفته است، بیان کرد: تمام این فعالیت‌ها در راستای اتحاد و انسجام فعالیت‌های تشکل‌های قرآنی مردمی و به منظور برداشتن گامی مؤثر در زمینه برطرف کردن دغدغه مقام معظم رهبری برای تحقق فرهنگی قرآنی در جامعه است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ‌ مردمی کشور با اشاره به دیگر طرح‌هایی که انجام شد، بیان کرد: تجلیل از استان‌های برتر در حاشیه دهمین هم‌اندیشی مدیران عامل در سازمان تبلیغات اسلامی، ایجاد سامانه اطلس قرآنی و بانک اطلاعات قرآنی با همکاری اتحادیه‌های استانی و همچنین نشست آموزشی اطلس قرآنی ویژه رابطین استان‌ها از دیگر برنامه‌هایی بود که طی سال 95 برگزار شد.
وی با ابراز گلایه از حمایت کمتر دستگاه‌ها و نهادها از برنامه‌های قرآنی، اظهار کرد: مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی در سه حوزه آموزشی شامل عمومی، تخصصی و عالی، تبلیغ و ترویج شامل مسابقات، محافل، جشنواره و پژوهش با موضوعات قرآن‌ کریم فعالیت می‌کنند.
کوششی به طرح «ظرفیت‌سنجی و نیازسنجی مؤسسات قرآنی» اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای نوع تخصص، امکانات و توانمندی‌های متناسب با فعالیت مؤسسات انجام می‌گیرد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با اشاره به اینکه در مجموع ۱۳ هزار مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت، خانه قرآن و تشکل قرآنی در سطح کشور فعالیت قرآنی می‌کنند، بیان کرد: که براساس آئین‌نامه جدید نام‌های مؤسسات به مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تغییر می‌کند تا به فعالیت در حوزه عترت در کنار قرآن بپردازند که برخی از آنها فرایند صدور و تغییر مجوز را طبق آئین‌نامه جدید طی کرده‌اند و برخی دیگر نیز در حال ارسال مدارک و یا تأیید هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت هستند.
وی بیان کرد: در سال 95 هفت منطقه اتحادیه شامل منطقه یک شامل سیستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، منطقه دو شامل استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، منطقه سه شامل کهگیلویه، چهارمحال، فارس، یزد، بوشهر، منطقه چهار شامل استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، خراسان رضوی، سمنان، منطقه پنج شامل استان‌های البرز، تهران، قزوین، همدان، زنجان، منطقه شش شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و منطقه هفت شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، لرستان معین شد.
کوششی عنوان کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی نیز با شهرداری تهران جهت بهره‌مندی مؤسسات سراسر کشور از مراکز دینی و تفریحی، دانشگاه خوارزمی، علوم قرآن و حدیث و دانشگاه آزاد اسلامی در راستای بهره‌مندی از ظرفیت آنها برای ارتقای فعالیت‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی دارای توانمندی منعقد شد.
وی بیان کرد: همچنین مطالبات مدیران مؤسسات و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ کشور را طی نشستی به اطلاع حجت‌الاسلام پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت رساندیم و خواستار افزایش اعتبارات قرآنی و رفع دغدغه‌ها و مشکلات جامعه قرآنی به‌ویژه مؤسسات قرآنی ـ مردمی شدیم و در کنار آن جلساتی با حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه در سال 95 داشتیم.