صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۸۳۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲

گروه شهرستان‌ها: تحصیل در حوزه علمیه و یادگیری علوم اسلامی آرزوی بسیاری از جوانان است که برخی در این راه موفق می‌شوند اما در این میان هستند افرادی که به‌رغم اشتیاق اما موفق به ثبت‌نام نمی‌شوند؛ افرادی مثل حافظ نابینای سبزواری که به‌دلیل قانون وضع‌شده نمی‌تواند در حوزه تحصیل کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با آغاز ثبت‌نام پذیرش تحصیل در حوزه علمیه در حالی که بسیاری از جوانان علاقه‌مند برای تحصیل و یادگیری علوم اسلامی موفق به ثبت‌نام می‌شوند اما در این میان افرادی هستند که آرزو و اشتیاق فراوانی از خودشان نشان می‌دهند و در حالی که نخبه قرآنی هستند، از تحصیل آنان در حوزه علمیه جلوگیری می‌شود.
منع تحصیل نابینایان در حوزه‌های علمیه
علیرضا خدابخش، حافظ نابینای قرآن کریم سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه علاقه زیادی برای تحصیل در حوزه علمیه دارم، تصریح کرد: از سال سوم راهنمایی برای ثبت‌نام در حوزه علمیه اقدام کردم ولی به دلیل نابینایی گفتند امکان ثبت‌نام و تحصیل برای شما وجود ندارد.
وی که در حال حاضر مشغول حفظ جزء آخر برای تکمیل حفظ کل قرآن کریم است و به گفته خودش تا قبل از پایان سال 95 حفظ کل قرآن را به اتمام می‌رساند، بیان کرد: امسال مجدداً برای ثبت‌نام در حوزه علمیه اقدام کردم و با تماسی که با حوزه علمیه قم داشتم گفتند، قانون ممنوعیت تحصیل در حوزه‌های علمیه برای نابینایان و معلولان در حدود هشت سال قبل وضع شده و امکان تحصیل شما در حوزه علمیه وجود ندارد.
نفر دوم حفظ 10 جزء قرآن در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در سال 95 که مشغول تحصیل در سال سوم رشته انسانی است، با ابراز اینکه خیلی دوست دارم به عنوان یک مبلغ در خدمت اسلام باشم و بتوانم علوم اسلامی را یاد بگیرم، اظهار کرد: با تماسی که با نابینایان دیگر، از نقاط مختلف کشور داشتم افراد زیادی علاقه‌مند به تحصیل در حوزه علمیه هستند ولی قانونی در حوزه علمیه وضع شده است که اجازه تحصیل به ما را نمی‌دهد.
این حافظ قرآن با ابراز ناامیدی از عدم توجه متولیان امر به نابینایان و ممانعت از تحصیل آنان در علوم اسلامی، بیان کرد: قصد دارم برای ادامه تحصیل، رشته زبان‌های خارجی از جمله عربی و انگلیسی را انتخاب کنم.
شرایط خاص، از قم پیگیری شود
حجت‌الاسلام رمضانعلی ثباتی‌مقدم، مسئول مدرسه علمیه اهل‌البیت(ع) سبزوار درباره تحصیل نابینایان در حوزه علمیه در پاسخ کوتاهی بیان کرد: تحصیل اینگونه افراد دارای ویژگی و شرایط خاصی است که باید از طریق حوزه علمیه قم پیگیری کنند.
در حالی که دیار سربداران دارای حوزه علمیه مکتب نرجس(س)، مدرسه علمیه اهل‌البیت(ع)، مدرسه علمیه فخریه، مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، جغتای و حوزه علمیه امام خامنه‌ای جوین هست و هر ساله ده‌ها نفر برای تحصیل در برخی از این مدارس پذیرش و مشغول تحصیل می‌شوند، پیشنهاد می‌شود امکاناتی فراهم شود تا معلولان و حافظان قرآنی که مایه افتخار جهان اسلام بوده و علاقه‌مند به تحصیل و خدمت به اسلام هستند، در این راه موفق به تحصیل و خدمت شوند.