صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۹۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
عالمگیر تهرانی:

گروه ادب: مدیر انتشارات محمد(ص) گفت: ناشران غیرحرفه‌ای قرآن به تدریج از چرخه نشر حذف می‌شوند و توانایی رقابت با حرفه‌ای‌ها را نخواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد عالمگیر تهرانی، مدیر انتشارات محمد(ص) از جمله ناشرانی است که از پس از پیروزی انقلاب فعالیت انتشاراتی خود را آغاز کرده و کتاب‌های گوناگون در حوزه قرآن، دین، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و کودک و نوجوان به چاپ رسانده است؛ گفت‌وگوی گروه ادب ایکنا با این ناشر را می‌خوانید؛
سابقه فعالیت نشر محمد(ص) به چه زمانی برمی‌گردد؟
سابقه فعالیت ما همزمان با آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بوده و پروانه نشرمان نیز به شماره 214 است، یعنی جزء ناشران قدیمی هستیم و اکنون شماره نشری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دهد، بالای 6 هزار است.
چگونه فعالیت خود را آغاز کردید؟
علاقه زیادی به نشر کتاب داشتم، به همین دلیل در اوایل انقلاب به کار نشر آمدم و فعالیتم را با کتاب‌های مذهبی و دینی آغاز کردم. اولین کتابی که چاپ کردیم، «صفر تا بی‌نهایت» بود که کتابی برای کودکان بود؛ چرا که اسم انتشارات ما هم «محمد، نشر کودک» بود و بیشتر به موضوعات انقلابی اختصاص پیدا می‌کرد.
با توجه به اینکه اغلب ناشران در اوایل انقلاب دست به چاپ قرآن و کتاب‌های دینی می‌زدند، نشر شما چه اندازه در این حوزه فعال بود؟
از بیست و پنج سال پیش قرآن را چاپ می‌کنیم و طی سال‌های اخیر این روند کند شده است؛ چرا که مشکلاتی در این حوزه وجود داشت. اما به هر حال قرآن‌هایی را در چندین نوبت و در قطع‌های مختلف چاپ کردیم و علاوه بر این تاکنون 20 نوع حافظ چاپ کرده‌ایم که از نظر نوع کاغذ، چاپ و طرح متفاوت هستند.‌ و چندین نویت هم کتاب‌‌های نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و زندگانی ائمه اطهار(ع) به چاپ رسیده است.
اشاره کردید که دیگر به چاپ قرآن و کتاب‌های دینی نمی‌پردازید، آیا رویکردتان تغییر یافته است؟
از همان روز اول که کار انتشارات را آغاز کردیم، کتاب‌های عمومی را در کنار قرآن و سایر کتاب‌های دینی چاپ کرده‌ایم و همچنین ترجمه‌هایی از مرحوم الهی‌قمشه‌ای که با اجازه خانواده ایشان بود، از سوی این انتشارات چاپ شده است.
قرآنی که چاپ کرده‌اید، ویژگی خاصی داشت؟
قرآنی که چاپ کردیم عنوان آن «قرآن منیر» بود و اکنون دیگر چاپ نمی‌کنیم.
برخی معتقدند که تعدادی از ناشران غیرحرفه‌ای زمانی به چاپ قرآن روی می‌آورند که در حال ورشکستگی هستند، این موضوع چه اندازه می‌تواند صحت داشته باشد؟
مؤسسات و ناشران بسیاری اکنون به چاپ قرآن اقدام می‌کنند و ناشران تخصصی این حوزه هستند و چاپخانه‌های مجهزی هم دارند؛ از این رو ناشران غیرحرفه‌ای توانایی رقابت با آنها را نخواهند داشت؛ چرا که ناشران حرفه‌ای قرآن‌هایی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر ارائه می‌دهند؛ از این رو به خودی خود از این چرخه حذف می‌شوند، به همین دلیل این موضوع نمی‌تواند درست باشد. 
در حال حاضر چه فعالیتی انجام می‌دهید؟
بیشتر در حوزه تصحیح و ویرایش متون مختلف کار می‌کنم و فعالیت‌های انتشاراتی‌ام محدود شده است و شاید بیش از 50 کتاب را ویرایش کرده‌ام.
به عنوان ناشر پیشکسوت، ناشران در ارائه کتاب چه اندازه باید محتوای آن را مورد توجه قرار دهند؟
ما خود را موظف می‌دانیم که کتاب را به صورت صحیح و درست به دست مردم دهیم و در این زمینه نیز فرقی نمی‌کند این کتاب ریاضی، پزشکی و اخلاقی و با موضوعات دیگر باشد، باید محتوای درستی در اختیار مردم قرار گیرد؛ چرا که در صورت ارائه محتوای بد، فردی به انحراف کشیده شود و در این صورت ناشر و نویسنده مسئول این موضوع هستند.