صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۹۰۴۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸

گروه فعالیت‌های قرآنی: احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن با حضور در برنامه گلستان شبکه قرآن و معارف سیما به بیان خاطراتی از دوران یادگیری قرآن در نوجوانیش پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی به عنوان مدیر جدید رادیو قرآن در اولین حضور خود در شبکه قرآن و معارف سیما، میهمان برنامه زنده گلستان بود و در این برنامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص برخی از برنامه‌ها و افق‌های پیش روی رادیو قرآن به نقل خاطراتی از دوران نوجوانی و جوانی پرداخت.
ابوالقاسمی در ابتدای صحبت‌هایش بیان کرد: تمام جهان دارای استعدادهای مساوی است و خداوند عدالت را از این نظر برقرار کرده و به همه دنیا استعدادهای فراوانی داده است، اما استفاده از استعدادها توسط مدیران و بزرگان باعث می‌شود تعامل خوبی به وجود آید و جامعه پیشرفت و استعدادها بروز پیدا کنند، اما اگر تعامل بین تصمیم‌گیرندگان و کسانی که امور اجرایی یک جامعه در دست آنها است وجود نداشته باشد استعدادها هم نمی‌توانند شکوفا شوند.
مدیر رادیو قرآن در ادامه افزود: اولین چیزی که مد‌ نظرم است، استفاده از خرد جمعی و استفاده از تمام تجربیات این چند ساله در مسائل اجرایی و ... است تا با روحیه جهادی کار پیش رود، ضمن اینکه روحیه جهادی باید همراه با تحمل و شنیدن حرف‌های دیگران باشد.
مردم نظراتشان را منعکس کنند
قاری بین‌المللی قرآن در خصوص اهمیت شنیدن صدای مخاطبان تصریح کرد: شاید یکی از هنرهای جدی پیامبر(ص)، هنر شنیدن بود، هنری که مهارت است و شاید خدا به بعضی‌ها بهتر داده باشد و امیدوارم از این منظر شنونده خوبی باشم و تقاضا دارم مردم هم شنونده رادیو قرآن باشند و اگر نقطه نظراتی دارند، انعکاس دهند.
وی با توجه به توصیه خادم‌القرآن عباس سلیمی در مورد به وجود آمدن شرایطی برای دریافت انتقادها و پیشنهادها بیان کرد: همه باید در این زمینه کمک کنند، این جا، جایگاهی است که برای آن هزینه شده و به تعبیر مقام معظم رهبری آبرویی برای نظام اسلامی محسوب می‌شود، در سفرهایی که به خارج از کشور داشتم شاهد این بودم که افرادی هستند که رادیو و تلویزیون قرآنی ایران را در جهان رصد می‌کنند.
به دنبال بالا بردن درصد رضایت‌مندی مردم هستیم
مدیر رادیو قرآن گفت: تا این حد رادیو و سیمای قرآن ما شنونده دارد که برخی از قاریان گاهی با من تماس می‌گیرند و می‌گویند، اسم من فلان چیز است وقتی به شکل دیگری در رادیو گفته می‌شود معنای اسم من تغییر می‌کند، تا این حد حساسیت از طرف کشورهای دیگر روی شبکه‌های قرآنی ما وجود دارد و باید دقت ما هم بالاتر رود تا نگاه جهانی داشته باشیم و درصد رضایتمندی همه را بالاتر ببریم.
بخش دیگری از برنامه گلستان که با اجرای عباس سلیمی، خادم و پیشکسوت قرآنی همراه بود به نقل خاطراتی از احمد ابوالقاسمی گذشت، مدیر رادیو قرآن با اشاره به خاطرات دوران قبل از انقلاب که حدوداً هفت تا هشت ساله بوده بیان کرد: منزلمان در منطقه جنوب غرب تهران، محدوده امامزاده حسن(ع) و به مسجد نزدیک بود و من هم شیفت بعد از ظهر به مدرسه می‌رفتم.
وی در ادامه افزود: ساعت 11:30 ظهر تلاوتی قبل از اذان پخش می‌شد که به مرور آن را حفظ کردم، چون ضبط صوت نداشتیم و نمی‌دانستم چطور باید تلاوت‌ها را حفظ و دنبال کنم در کوچه پس کوچه‌های محل به دنبال جایی می‌گشتم که کسی از دنیا رفته باشد و برای وی حجله گذاشته باشند، به بهانه‌های مختلف حوالی حجله‌‌ای که از آن قرآن پخش می‌شد وقت تلف می‌کردم که صدای عبدالباسط را بشنوم و مجددا‌ً به یک محله دیگر برای پیدا کردن حجله دیگر می‌رفتم تا این که یکی از اقوام در تصادفی فوت کرد و حجله این فرد نیز در مقابل درب منزل ما قرار گرفت و تا یک هفته برای گوش دادن به تلاوت قرآن مشکلی نداشتم.
مدیر رادیو قرآن به بیان‌ خاطره‌ای از نحوه فعالیت‌های قرآنی مرحوم استاد محمدتقی مروت پرداخت و گفت: ما با این روش که حجله‌ها را پیدا می‌کردیم خیال می‌کردیم که خیلی زرنگ و هنرمند هستیم، اما استاد مروت به ما می‌گفتند من از شما در این زمینه زرنگ‌تر هستم، به ایشان می‌گفتیم چطور؟ می‌گفتند، یک صفحه گرامافون و یک نوار از عبدالباسط هم داشتم اما چون گرامافون و ضبط نداشتم نمی‌دانستم چطور باید این‌ها را گوش کنم.
وی در ادامه افزود: برای گوش دادن به این تلاوت‌ها به محلات اطراف می‌رفتم و مغازه‌هایی که ضبط صوت یا گرامافون می‌فروخت پیدا می‌کردم، از صاحب مغازه قیمت را می‌پرسیدم و بعد می‌گفتند باید این گرامافون یا ضبط صوت را امتحان کنم که سالم است یا خیر؟ برای تست که می‌گذاشتم و خود شنونده تا گوش می‌داد به قدری لذت می‌برد که تا آخر آن نوار را گوش می‌دادیم و بعد به همین ترتیب سراغ دستگاه‌های دیگر می‌رفتیم و به این صورت یک نصف روز به این شکل تلاوت قرآن گوش می‌دادیم.
مدیر رادیو قرآن بیان کرد: شاید می‌گفتیم ای کاش آن زمان این دستگاه‌های امروزی وجود داشت و به سهولت می‌شد تلاوت قرآن را گوش داد و امیدواریم نسل امروز به نحو احسن از این امکانات استفاده کنند.
قاری بین‌المللی قرآن در مورد تعامل بین رادیو و شبکه قرآن تصریح کرد: تعامل بین شبکه و رادیو، قبلا هم وجود داشته و بعد از این نیز وجود خواهد داشت. همچنین برای پرداختن به تواشیح نیز در رادیو برنامه داریم، بخش عمده‌ای از رادیو قرآن مربوط به موسیقی است و ابتهال هم این امکان را به قاری بیشتر می‌دهد.
وی در ادامه افزود: این اتفاق خواهد افتاد و قطعاً باید از این ظرفیت و آرشیو خوب رادیو قرآن استفاده شود، این فضا باز شده و برخی از دوستان که در ساخت تواشیح فعالیت می‌کنند قوی هستند و می‌توانیم بگوییم در جهان حرف برای گفتن داریم، ابتهال خیلی جای کار دارد و مردم هم با این که زبان شعر را نمی‌فهمند اما چون آهنگ تواشیح و ابتهال نزدیک به تلاوت است مردم هم گوش می‌کنند.
قاری بین‌المللی قرآن در ادامه مجددا به ارائه خاطره‌ای از تلاوت قرآن در ترکیه پرداخت و گفت: جوانی در ترکیه به من پیامک می‌داد که شما را دوست دارم و می‌خواهم بیشتر از تلاوت‌های شما استفاده کنم، از همان زمان شماره‌اش را ذخیره کردم و در هر شهری که می‌رفتم این شخص به استقبال من می آمد و می‌گفت تو زندگی من را عوض کردی، یک نفر از این شخص علت علاقه‌اش را به من پرسید، شخص ترک به دوستمان گفت: من اصلاً نماز نمی‌خواندم و اهل مشروبات الکلی بودم، یک بار در تلویزیون تلاوت قرآن این آقا را دیدم و الآن چهار سال است که نماز می‌خوانم و اسم بچه‌ام را «احمد ابوالقاسمی» گذاشته‌ام، من هم متعجب بودم، امیدوارم قاریان قرآن ما شأن خودشان را این طور حساب کنند.
مدیر رادیو قرآن بیان کرد: ما باید به مثابه دستگاه بلندگویی عمل کنیم که میکروفون آن دست نهادها است و کارهایی که دارند انجام می‌دهند باید گفته شود، حتی سازمان‌هایی که غیر قرآنی هستند ولی کار قرآنی می‌کنند باید به آن‌‌ها توجه شود. ممکن است تا به حال هم تعامل خوبی بین رادیو و نهادهای قرآنی بوده و این اقدامات بیش از پیش ادامه خواهد داشت.
ابوالقاسمی در ادامه و در مورد اهمیت پرداختن به هنر بیان کرد: اعتقاد دارم که استفاده از هنر در آموزش تأثیرگذار است ولی فکر می‌کنم مهم‌تر از این قضیه که شاید از مسئولان فرهنگی هم گله داشته‌ام این بوده که باید بتوانیم تعریف صحیحی از تلاوت قرآن داشته باشیم که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه کمک کنند تا برای مردم نسبت به یادگیری قرآن انگیزه ایجاد شود.
وی در مورد اهمیت ایجاد انگیزه بین مردم تصریح کرد: در آموزش قرآن ریزش‌های فراوانی وجود دارد و غافل از این که انگیزه‌های افراد از بین رفته است و ما همچنان به دنبال روش می‌گردیم، اگر بتوانیم انگیزه را تقویت کنیم و از طریق ساخت فیلم و سریال این را در بین مردم جا بیندازیم، با ساده‌ترین روش‌ها می‌توان قرآن خواندن را آموزش داد، وقتی یک نفر در کلاس زبان شرکت می‌کند و صدها کلمه ناخوانا را حفظ می‌کند، اما در جلسه قرآن پنج کلمه را نمی‌تواند حفظ کند این ضعف به خاطر عدم انگیزه است.
ابوالقاسمی بیان کرد: بحث انگیزه‌سازی بسیار مهم است، در آموزش هم، خود مردم پتانسیل بالایی دارند، اگر بتوانیم به مردم اثبات کنیم که اگر قرآن خواندن و انس آن‌ها با قرآن مستمر نباشد، آینده آن‌ها تأمین نمی‌شود، خودشان قرآن و آموزش را مطالبه می‌کنند، اما در حال حاضر برعکس شده است، چون نتوانستیم انگیزه‌ها را تقویت کنیم و فقط روی روش‌ها متمرکز شده‌ایم.
مدیر رادیو قرآن به استعداد بالای قاریان ایرانی اشاره و بیان کرد: قرار بود به عنوان کارشناس تلاوت‌هایی را گوش می‌دادم و سطح بندی می‌کردم، در سفری که به خارج از کشور داشتم فرصت خوبی برای آن کار فراهم شد و سی دی تلاوت را به راننده دادم، استاد نعینع نیز همراه من بود و به من اعتراض کرد که چقدر قرآن گوش میکنی و ... تلاوت استاد سعیدیان را گوش می‌دادم و در همین حین نعینع به من گفت: می‌‌خواهی چه کاری انجام دهی؟ از کجای این تلاوت که از قاریان مصری هم بهتر اجرا شده می‌خواهی اشکال بگیری؟ گفتم می‌خواهم سطح‌بندی کنم و غرض اشکال گرفتن نیست. لذا باید توجه داشته باشیم که قاریان مصری قراء ما را قبول دارند و به تلاوت آن‌ها استناد می‌کنند.