محمدرضا مسیبزاده، دبیر پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشآموزان جهان اسلام در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان این مطلب در خصوص نقش مسابقات دانشآموزی در ایجاد انگیزه بیشتر برای ورود دانش آموزان به عرصههای قرائت و حفظ قرآن، گفت: خاستگاه فعالیتهای قرآنی آموزش و پرورش یک مرحله ارتقا پیدا کرده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فعالیتهای قرآنی ما از دل مدارس شروع میشود، ادامه داد: بخشهای مختلفی را نیز طراحی کردهایم از مسابقات قرآن، نهجالبلاغه، تفسیر، بحث امام شناسی، مصباحالهدی، حفظ موضوعات آیات الهی که همه اینها در دل مدرسه است اما هرچه این قلهها را افزایش دهیم و بالاتر ببریم چشم انداز ما وسیعتر می شود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر قله فعالیتهای قرآنی آموزش و پرورش به سطح بینالمللی ارتقا یافته است یعنی دانشآموزی که در مدرسه کاری را آغاز میکند، امید دارد که تا مرحله بین المللی این کار پیش رود و خودش را به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و تبیینکننده اندیشههای والای قرآن کریم بداند و در عمل هم به آن برسد.
مسیبزاده در پاسخ به این سؤال که آینده مسابقات را چگونه میبینید؟ اضافه کرد: خوشحالم که با دستور وزیر آموزش و پرورش وظیفه داریم دبیرخانه دائمی مسابقات بینالمللی قرآن دانشآموزان را راهاندازی کنیم و محل دبیرخانه در جمهوری اسلامی ایران و در ادارهکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خواهد بود اما قصد داریم با دعوت از سرپرستان کشورهای حضور یافته در این دوره از مسابقات زمینه همکاری را فراهم کنیم تا مسابقات هر دو سال یکبار به صورت چرخشی در جهان اسلام و براساس اعلام آمادگی هر یک کشورهای اسلامی باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که علت حضور 31 کشور از 50 کشور دعوت شده به این دوره از مسابقات، اظهار کرد: انتظارمان از حضور 15 کشور در این دوره از مسابقات بود که خدا را شاکریم که 31 کشور شرکت کردند و باید بگویم که علت عدم حضور برخی از کشورها دلایل مختلفی چون فقدان برپایی مسابقات قرآن در مقطع دانشآموزی و یا توجه برخی از کشورها تنها به مسابقات حفظ صرف و یا ترجمه و مفاهیم و تفسیر است ضمن اینکه از گذشته نیز برپایی این مسابقات را اعلام نکرده بودیم.
مسیبزاده گفت: این اتفاقی که امسال رخ داده است زمینه را مهیا میکند که دیگر کشورهای اسلامی نیز خودشان را برای برپایی این مسابقات آماده کنند.