صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۹۲۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴
داور اندونزیایی در گفت‌وگو با ایکنا:

گروه بین‌الملل: «سید‌عقیل حسین المنور»، تصریح کرد: برخی قاریان حاضر در سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در تطبیق مقامات با مضامین و مفاهیم آیات مشکل دارند.


«سیدعقیل حسین المنور»، داور اندونزیایی که در سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به‌عنوان داور رشته لحن حضور یافته است، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: برخی از قاریان حاضر در این دوره از مسابقات در استفاده از مقامات قرآنی تسلط کافی را دارند، اما برخی از قراء نیز هنوز در مرحله یادگیری بوده و نیازمند تلاش و تسلط بیشتری هستند.
وی افزود: تطبیق مقام با مضمون و مفهوم آیه از جمله مشکلاتی است که برخی قاریان حاضر در این دوره از مسابقات با آن مواجه هستند، اما در مجموع پردازش قاریان به مقامات و نغمه‌های قرآنی رضایت‌بخش است و بیشتر متسابقین شناخت خوبی نسبت به مقامات دارند.

مقامات قرآنی دلیل بر اعجاز قرآن است
سیدعقیل حسین المنور در ادامه این گفت‌‌وگو اظهار کرد: برخی از قراء در استفاده از مقامات و نغمه‌های قرآنی زیاد‌ه‌روی و برخی نیز خیلی به این زمینه نمی‌پردازند، اما واقعیت امر این است که استفاده از مقامات قرآنی یک فن و هنر است و به‌کارگیری مقامات قرآنی و انتقال قاری از مقامی به مقام دیگر، دلیلی بر توانمندی و تسلط قاری است و این مسئله از جمله موارد اعجاز این کتاب الهی به‌شمار می‌رود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و نمره‌ای که برای مقامات در نظر گرفته می‌شود، گفت: ضوابط در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران همچون ضوابطی است که در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف از جمله اندونزی و مالزی استفاده می‌شود، با این تفاوت که آیین‌نامه داوری در ایران بسیار جامع است و تمامی جزئیات را به‌طور کامل شرح می‌دهد، به طوری که این ضوابط، معیاری صحیح برای داوری محسوب می‌شود.
این داور اندونزیایی درباره مشارکت وی در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان به‌عنوان داور گفت: من تاکنون چندین بار در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به عنوان داور حضور داشته‌ام و امسال نیز داور رشته لحن هستم و همچنین، در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای عربستان، مصر، کویت، امارات، سودان، مالزی و بحرین نیز به عنوان داور حضور داشته‌ام.
سیدعقیل حسین المنور در ادامه این گفت‌وگو، برپایی سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش‌های مختلف آقایان، بانوان، روشندلان، دانش‌آموزان و طلاب حوزه‌های علمیه را دلیلی بر پیشرفت و توسعه مسابقات قرآن ایران دانست و گفت: رسیدن مسابقات قرآن ایران به این مرحله از گستردگی و پیشرفت، دلیلی بر رشد و بالندگی این رخداد قرآنی است.
وی افزود: ما این پیشرفت و توسعه را ارج می‌نهیم و به حضور در این مسابقات افتخار می‌کنیم و از تمامی کسانی که در توسعه و پیشرفت این‌ رقابت‌ها نقش داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

مسابقات قرآن روشندلان؛ امتیاز مهم رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران

این داور اندونزیایی، برپایی مسابقات در بخش روشندلان را از امتیازات مهم این مسابقات دانست و گفت: من تاکنون در هیچ نقطه‌ای از جهان مشاهده نکرده‌ام که مسابقه‌ای بین‌المللی مختص این قشر از جامعه برگزار شود.
وی اضافه کرد: در کشور اندونزی مسابقه‌ای در سطح محلی و در حوزه قرائت برای نابینایان برگزار می‌شود، اگرچه بسیاری از روشندلانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند، حافظ کل قرآن هستند.

نقش مسابقات قرآن در آگاهی‌بخشی به جوانان برای مقابله با جریان‌های تکفیری
المنور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقش مسابقات بین‌المللی قرآن در آگاهی‌بخشی به جوانان مسلمان و آمادگی آن‌ها برای مقابله با خطرات گروه‌های تکفیری و تروریستی اشاره کرد و گفت: این رویداد قرآنی نقش مهمی در آگاه‌سازی جوانان برای مقابله با این جریان‌های فکری نابودکننده دارد و جوانان با حضور در این مسابقات به مرحله‌ای می‌رسند که می‌توانند با این افکار گمراه‌کننده مقابله کنند.
این داور اندونزیایی رضایت خود را از اتاق داوران، سالن مسابقات و سیستم‌های صوتی ابراز کرد و گفت: استفاده از فن‌آوری‌های الکترونیک جدید در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان رشد و توسعه زیادی داشته که رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی اضافه کرد: پیشرفت و توسعه در همه زمینه‌ها از جمله اموری است که مورد تأکید دین مبین اسلام است و استفاده از فن‌آوری‌های نوین در مسابقات بین‌المللی قرآن نیز در راستای همین تأکیدات اسلام صورت می‌گیرد.
سیدعقیل حسین المنور در پایان به مسابقات ملی قرآن کریم در کشور اندونزی اشاره کرد و گفت: این رقابت‌ها در ابتدا بسیار محدود برگزار می‌شد، اما اکنون بسیار توسعه پیدا کرده و به حدود 24 بخش رسیده است که برای قشرهای مختلفی از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر قشرهای جامعه برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط