صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۹۳۱۶۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰

گروه مسابقات: خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور، ضمن ابراز گلایه شدید از مسئولان برگزاری مسابقات بین المللی قرآن جهت دعوت از یک خواننده در این محفل قرآنی گفت: من مجددا به دوستان عزیز به موازات تشکر از آن ها تذکر جدی برادرانه می دهم این شیوه کارشان را مورد تجدید نظر قرار دهند و بدعت گذار نباشند.

عباس سلیمی، خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با موضوع حرمت استفاده از موسیقی به ویژه در محافل و مسابقات قرآنی، اظهار کرد: جایگاه قرآن، جایگاهی نیست که ما بخواهیم در مورد آن سخن بگوییم. خود خداوند بزرگ، پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)، ائمه بزرگوار(ع) و علمای بزرگ تاریخ و همه بزرگان ما در رابطه با جایگاه و منزلت و مرتبت قرآن کریم به گونه ای مسائل را مطرح فرمودند که جای تردید برای احدی باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: وقتی که خداوند بزرگ در اواخر سوره مبارکه واقعه پس از سوگندهای بسیار بزرگ «فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ، وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ، إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ، فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ، لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ»، جایگاه قرآن را مشخص می کند، به تعبیر من، می توان این بیانات را شناسنامه قرآن نامید و برای ما روشن شود که جایگاه قرآن کجاست. دومین نکته این است که احدی منکر آثار و برکات فعالیت ها و حرکات قرآنی در کشور نیست و چه کسی است که نداند از روز آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، برگزاری جلسات، محافل، اعزام قاریان به خارج از کشور و دعوت از قاریان و اسطوره های قرائت قرآن به کشور، برگزاری مسابقات و محافل در رشته های گوناگون چه آثار و برکاتی داشته و چقدر در زمینه ارتقاء فرهنگ قرآنی و توجه نوجوانان و جوانان عزیز به قرآن، خدمت کرده و همه این ها روشن است.

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: نکته دیگر این است که قدرناشناسی است، اگر ما از زحمات و خدمات و برنامه ریزی هایی که همه دست اندرکاران امور قرآنی کشور و در سخن مرتبط با عرائض بنده دست اندرکاران مسابقات بین المللی قرآن کریم، عزیزان ما در سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر عزیزان، سپاسگزار نباشیم. اما همه این ها سبب نمی شود که اگر احساس کنیم بعضی از مواقع به خاطر تصمیم گیری های اشتباه و برداشت های نادرست، حرکت مسائل قرآنی از جمله مسابقات قرآن بخواهد از مسیر صحیح و تأثیرگذار خود خارج شود، وظیفه ما تذکر دادن است که من البته در این مقوله مایل هستم که گلایه شدید خود را در قالب یک اعتراض برادرانه به مسئولان محترم برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی ابراز کنم.

سلیمی افزود: بحث هم در این است که ما باید مشکلات همدیگر را به هم متذکر شویم و هیچ کسی از جمله سازمان اوقاف، نمی تواند ادعا کند که برگزاری مسابقات، عاری از کمبود و خلل و نقص و مشکل است. حتما در کنار ده ها و صدها ویژگی مثبت ممکن است یک یا دو نقطه اشکال نیز وجود داشته باشد که اخلاق اسلامی و کرامت قرآنی ایجاب می کند، اگر این مسائل توسط دلسوزان جامعه قرآنی و مردم عزیز و بزرگوار تذکر داده شد، مورد بی مهری، بی اهمیتی و احیانا تحلیل های نادرست و قضاوت های غیرمنصفانه قرار نگیرد.

وی ادامه داد: در ارتباط با مسابقات بین المللی به موازات دست مریزاد و تشکر از عزیزان، حرکتی که دیروز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) و در شب مبعث پیامبر بزرگوار اسلام(ص) رخ داد، واقعا موجب غصه و اندوه بسیاری از قرآنیان شده است. ما گلایه داریم از مسئولان برگزاری مسابقات که چرا اجازه می دهید که در یک مسابقه ای که باید همه پیام آن قرآن باشد به بهانه نوآوری و نوآوری هایی که گاه تبدیل به بدعت می شود، نوآوری هایی که نوعی بدعت گذاری در امور دینی و فرهنگی به شمار می رود، انجام شود؟ چرا باید دیروز یک خواننده بر روی جایگاه قرآن قرار بگیرد و به بهانه اینکه برخی از آثار او مفاهیم ارزشی داشته با آن آب و تاب اجرای برنامه بشود؟

سلیمی تصریح کرد: هر چیزی جایی دارد و مقتضیات را باید آقایان در نظر بگیرند. اگر بنشینند و فکر کنند که نوآوری می کنند و فیلم های جشنواره های مختلف در رابطه با مسائل داخلی و خارجی را جلویشان بگذارند و با گزینش برخی از قسمت ها از برخی از آن برنامه ها در حقیقت بیایند و یک جُنگی را ارائه دهند، این به اعتقاد ما در شأن قرآن نیست.

سلیمی گفت: برای ما بهانه نیاورند که بر اساس فلان مسائل فقهی این قضیه خلاف شرع نیست، اصلا اظهارنظر ما به عنوان شاگرد قرآن در مقوله تشخیص حلیت و حرمت افعال نیست و این شأن فقیه است و ما تابع فقهای بزرگوارمان هستیم، اما کدام آدم خوش سلیقه، کدام آدم قرآنی اجازه می دهد به بهانه جذب مردم تجمع جمعیت علیرغم اینکه سرویس رسانی خوبی هم ندارند، بیایند و یک خواننده ای را بیاورند در این محفل قرآنی تا اجرای برنامه کند. ما واقعا معترض هستیم به این مطلبی که آقایان محترم داشتند و به ایشان برادرانه تذکر می دهیم در این شیوه های خود تجدید نظر کنند و اجازه ندهند که مسائل تدریجا و با یک شیب ملایم از آن معنویت و روحانیتی که در سال های گذشته داشته خارج شود.

وی ادامه داد: متأسفانه دوستان به نحوی حرکت می کنند که موجبات نگرانی برخی از دلسوزان قرآنی جامعه را فراهم کردند. من از این جهت خوشحالم که همواره از روز آغاز مسابقات بین المللی قرآن خادم و مدافع آن بوده و هستم حتی در جریان همین مسابقات علیرغم اینکه در زمان حضور برخی از اساتید و پیشکسوتان و بزرگان قرآنی در مراسم افتتاحیه به خاطر عدم وجود یک مدیریت صحیح، کرامت این بزرگان حفظ نشده و دلیل عدم حضور افرادی مانند بنده در این محافل هم به همین قضیه برمی گردد، ولی چه در مصاحبه ها و چه در برنامه های تلویزیونی و چه در محافل سخنرانی همواره این عزیزان مردم را ترغیب کرده اند که در این جلسات شرکت کنند، اما این حرکت دیروز، موجب گلایه است و من مجددا به دوستان عزیز به موازات تشکر از آن ها تذکر جدی برادرانه می دهم که این شیوه کارشان را مورد تجدید نظر قرار دهند تا خداوند از آن ها راضی باشد و واقعا به عنوان خادم قرآن بتوانند به فعالیت های خودشان ادامه دهند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
از آغاز افتتاحیه هم رد پای آن نهاد خاص در مسابقات هویدا بود!!!!
ناشناس
|
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
سلام علیکم با تقدیر فراوان از دست اندر کاران برگزاری مسابقات کاملا فرمایش استاد سلیمی بجا و مناسب است ضمن اینکه خواننده مذکور نیز انسانی ارزشی و موفق است اما هر سخن جائی و هر نکته .... و صد افسوس که عزیزان فقط از یک عده خاص و معدود نظر خواهی و مشورت می گیرند ضمن این که تجمع مسابقات در همه رده ها و ابعاد به هیچ وجه مناسب نیست و شأن امور قرآنی را در حد یک فستیوال و جشنواره همه جانبه پائین می آورد و در این فضا متاسفانه فقط و فقط مسابقه بر سر صدا و لحن است و وا اسفا از این تفکر خادم القران علیزاده
ناشناس
|
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
مسابقات ديگه كارش از تذكر گذشته. دوستان بايد فكري به حال امور قراني اوقاف بكنند!
م
|
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
به نظر بنده خیلی هم این کار و اجرای آقای حامد زمانی بسیار عالی و تاثیر گذار بود
خواهشا اساتید ایراد غیر وارد نفرمایند