صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۰۳۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
حجت الاسلام حشمتی:

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه قرآن با اشاره به زمان برپایی نمایشگاه از 3 تا 22 ماه مبارک رمضان به ارائه جزئیات بیشتری از برگزاری آن پرداخت.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، رئیس بیست و پنحمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به جزئیات بیشتر از نحوه برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: امسال در 180 شهر دیگر نیز علاوه بر تهران این نمایشگاه برپا می‌شود و مردم می‌توانند برای دیدن آخرین آثار در حوزه قرآن به نمایشگاه‌های ما مراجعه نمایند.
وی با اشاره به علت تغییر زمان نمایشگاه تصریح گرد: برای مراسم افتتاحیه باید وقت خودمان را با مقامات دولتی تنظیم کنیم ضمن این که شب گذشته نیز در مصلای تهران برنامه دعای کمیل برپا شده بود و در نهایت مصلحت اینطور شد که از سوم رمضان یعنی هشتم خردادماه نمایشگاه آغاز به کار کند که تا شب‌های قدر نیز ادامه خواهد داشت، یعنی تا شب 22 رمضان در خدمت مردم خواهیم بود و از این تاریخ به بعد اقدام به جمع آوری نمایشگاه می‌کنیم تا مصلای تهران برای اقامه نماز عید سعید فطر آماده شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: علت کوتاهی مدت زمان نمایشگاه که تا پایان ماه رمضان نیز به طول نخواهید انجامید این است که آماده سازی مصلی برای پذیرایی جمعیت میلیونی در نماز عید فطر زمان می‌برد و لذا قرارداد ما نیز تا شب قدر 22 رمضان است اما باغ موزه دفاع مقدس دست خودمان بود و می‌توانستیم زمان آن را تمدید کنیم ولی چون مصلی شرایط تمدید را ندارد لذا از مردم می‌خواهم که در روزها و هفته‌‌های نخست بازگشایی نمایشگاه از آن بازدید نمایند.
حشمتی بیان کرد: از جهت مکانی در مصلی بعد از این که مراسم نماز جمعه برپا می‌شود نزدیک‌ترین کارهایی که می‌توان در مصلی انجام داد فعالیت‌های قرآنی مانند برپایی مسابقات قرآن و ... است، چنان که به دلیل دارا بودن محیط زیبا و کارهایی که صورت گرفته فضای مصلی برای برپایی نمایشگاه قرآن نیز بسیار مناسب است، در هر حال اماکنی مانند باغ موزه دفاع مقدس، شهر آفتاب و تعدادی از مراکز دیگر درخواست برپایی نمایشگاه و میزبانی را داشتند که در نهایت شورای سیاست گذاری تصمیم به برپایی آن در مصلای امام خمینی(ره) گرفت.
رئیس بیست‌ و پنجمین نمایشگاه قرآن در مورد دسترسی بهتر مصلی بیان کرد: برای رفت و آمد به مصلی دو خط مترو در شمال و جنوب آن قرار دارد و مسأله پارکینگ‌ها نیز حل شده است که گنجایش حدود 4 هزار خودرو را دارند علاوه بر این می‌توانیم از پارکینگ حوزه فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز بهره برداری نماییم.
وی در ادامه افزود: با توجه به این که ساعت نمایشگاه از 17 تا 24 است لذا رفت و آمد در شهر در ساعات پایانی شب با سهولت بیشتری همراه است و به دنبال این هستیم که رفاه را برای مردم بالاتر ببریم و خانواده‌ها نیز با نشاط از برنامه‌های نمایشگاه بازدید نمایند و بتوانند ما یحتاج خود را تهیه کنند.
حشمتی در مورد ممیزی محصولات ارائه شده در نمایشگاه تصریح کرد: بخش عمده‌ای از نمایشگاه حوزه نمایش آثار است که آثار آن ممیزی می‌شود اما علاوه بر این چهار بازارچه عفاف و حجاب، مکتوب، صنایع قرآنی و نرم افزار را نیز داریم که در حوزه‌ای که احتمال دارد با مشکل مواجه شویم حوزه مکتوب است و اگر کتابی مطالب خلافی داشته باشد بازرسان ما کنترل خواهند کرد اما 70 ناظر قرآنی داریم که خودشان مراقب هستند ولی ما نیز با کتاب‌هایی که مشکل داشته باشند مقابله می‌کنیم.
وی در ادامه افزود: برخی از قرآن‌های نیز بدون مجوز چاپ شده‌اند و مرکز چاپ و نشر قرآن روی آنها نظارتی نداشته است که ممکن است فرضا یک صفحه از قرآن را نداشته باشند یا این که سهوا ترجمه‌های غیر صحیح در آنها به کار رفته باشد که برای این موارد نیز ناظران ما حضور دارند دارند و موارد را کنترل می‌کنند.
حشمتی تصریح کرد: برای بازدیدکنندگان راهنمای نمایشگاه را در تابلوهای بزرگ در نظر گرفته‌ایم که در ابتدای شبستان نصب شده است و بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند به حوزه مورد علاقه خودشان مراجعه کنند.
وی در ادامه افزود: چینش حوزه‌های مختلف در نمایشگاه نیز بدین صورت است که در ابتدای شبستان، حوزه هنر را داریم، سپس حوزه‌های علمیه بعد از آن بحث مفاهیم را داریم که در غرفه‌های مربوط به آن کارهای ویژه‌ای صورت گرفته است که در آنها ترجمه‌ها و تفاسیر ارائه می‌شوند و قرار است از چند شخصیت مفسر که سال 95 مرحوم شده‌اند و صاحب تفسیر بوده‌اند یادمان‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از این غرفه‌ها، غرفه سازمان‌ها و نهادهای مختلف را داریم و بعد از آن نیز مؤسسات مردمی که 70 مؤسسه هستند. پس از آن نیز غرفه‌های خانواده، کودک و نوجوان و نرم افزارها را داریم و آخرین بخش نیز چهار بازارچه مکتوب، نرم افزارها، محصولات هنری و عفاف و حجاب حضور خواهند داشت.
وی در ادامه افزود: در اطراف مصلی نیز هر شب نمایش فیلم و تئاتر خیابانی داریم و علاوه بر این که برای عوامل برگزاری نمایشگاه افطار در نظر گرفته شده برای مردم نیز افطاری ساده‌ای پیش بینی شده است.
حشمتی در مورد تسهیلاتی که امسال قرار است به مردم ارائه شود بیان کرد: یکی از تسهیلاتی که از قبل نیز بوده است این که معمولا غرفه‌ها باید محصولات خودشان را با تخفیف ارائه دهند حتی بخش عفاف و حجاب نیز محصولاتشان تا 30 درصد تخفیف به فروش می‌رسد و حوزه‌هایی مانند مکتوب و نرم افزار نیز همینطور خواهد بود.
وی در ادامه افزود: غیر از این موارد، یارانه‌ای به مبلغ 2 میلیارد تومان برای مؤسسات و نخبگان قرآنی و ... در نظر گرفته شده که آنها با این کارت می‌توانند تا 50 درصد از این یارانه استفاده نمایند چنان که این اقدام برای ناظران نیز مفید است.

رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن در مورد وضعیت سرمایشی مصلی بیان کرد: سال گذشته تا 90 درصد مشکل حل شده و کولرها روشن بوده‌اند اما امسال از اداره برق تقاضا کرده‌ایم هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا سرمایش سالن‌ها مناسب باشد و امسال شرایط بهتری را شاهد هستیم حتی سالن کنفرانس نیز مجهز شده است.
وی در مورد علت برگزاری نمایشگاه از ساعت 17 تا 24 تصریح کرد: این کار دو علت دارد یکی برای خنکی هوا است و یکی هم به این دلیل که شب‌های ماه مبارک رمضان ویژه باشد در همه کشورهای اسلامی شب‌ها ماه رمضان بیدار هستند و مردم عبادت می‌کنند و یک نشاط اجتماعی را شاهد هستیم و در ما در تهران و 180 شهر دیگر جشن رمضان را برپا می‌کنیم.
حشمتی تصریح کرد: در برخی از استان‌ها امکان برپایی نمایشگاه نبوده اما نمایشگاه‌های مشهد، تبریز و اصفهان ما بسیار بزرگ هستند، همچنین برخی محصولات که قابل تکثیر هستند برای آنها نیز ارسال می‌شود و برخی از استان‌ها نیز تقاضا دارند که در تهران حضور یابند ولی ما با کمبود جا مواجه هستیم، در این نمایشگاه نیز 50 سازمان و نهاد با ما همکاری می‌کنند.
وی در مورد پوشش رسانه‌ای نمایشگاه گفت: امسال نیز شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی فعالیت می‌کنند و چندین شبکه قرار است که به صورت زنده نمایشگاه را پوشش دهند و علاوه بر این شبکه‌های خارجی نیز دعوت شده‌اند چنان که این کار در کشورهای اسلامی اقدامی بی نظیر است و مردم دیگر کشورها نیز از این اقدام و نشاطی که بین مردم حاکم است تعجب می‌کنند.
حشمتی بیان کرد: در مورد زمان برپایی نمایشگاه کار مطالعاتی صورت گرفته، برخی‌ها معتقد بودند از 15 شعبان تا 15 رمضان باشد برخی‌ها نظر بر این داشتند که از 25 شعبان آغاز شود اما در نهایت شورای سیاست گذاری که متشکل از بزرگان قرآنی است تصمیم بر این گرفتند که از سوم ماه رمضان آغاز شود اما اگر دلیل حضور نیافتن مردم از شهرستان‌ها زمان آن در ماه رمضان باشد، این که چند روز قبل از رمضان در سال‌های بعد نمایشگاه را آغاز کنیم، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی در مورد ایجاد نمایشگاه دائمی تصریح کرد: آرزوی قرآنی‌ها این است که جایگاهی داشته باشند، البته موزه قرآنی را داریم اما محدود است ولی ما نیازمند این هستیم که محیطی برای ارائه محصولات قرآنی به صورت دائمی ایجاد شود و امیدوارم با تکمیل مصلی، بخشی از آن به این مسأله اختصاص یابد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مراسم تجلیل از خادمان قرآنی تصریح کرد: یکی از مراسمی که در نمایشگاه برگزار می‌شود تجلیل از خادمان قرآنی است که برگزیدگان قرآنی طی آئین نامه خاصی که وجود دارد انتخاب می‌شوند، امسال نیز در هشت رشته این افراد شناسایی شده‌اند و قبلا با حضور رئیس جمهور این مراسم برگزار می‌شده و امیدواریم امسال نیز رئیس جمهور در این مراسم حضور یابند.
وی در ادامه افزود: یکی از بخش‌های نمایشگاه، برپایی گفت‌وگوهای تخصصی است و صاحب نظران در حوزه تخصصی خودشان با یکدیگر بحث می‌کنند که این جلسات فرصت خوبی است که آخرین آموزه‌های قرآنی منتقل شود، علاوه بر این در تاریخ 9 رمضان یعنی شب وفات حضرت خدیجه(س) برنامه تکریم از حضرت را خواهیم داشت.
حشمتی در مورد رونمایی‌ها نیز بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های نمایشگاه نیز برنامه رونمایی‌ها است که از قبل هنرمندان آثارشان را ارسال می‌کنند تا در نمایشگاه رونمایی شود و معمولا سال قبل هر شب دو رونمایی داشتیم که امسال نیز این اقدام ادامه می‌یابد.
در پایان یادآور می‌شود، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن با حضور در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی که از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، جزئیات فوق را تشریح کرد.