صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۰۵۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
آیت‌الله هادوی تهرانی:

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) در معراج، بهشت و جهنم را مشاهده کردند گفت: درست است که در قیامت معاد جسمانی است ولی خصوصیات مادی در آن عالم با دنیا بسیار متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 10 خرداد در ادامه تفسیر سوره مبارکه اسراء در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی گفت: بخشی از معراج سیر در عالم ماده بوده که در این بخش، سیر جسم و روح بوده است ولی در بخش دیگر معراج روحانی بوده است.
وی با اشاره به پرسشی در این زمینه مبنی بر اینکه ما معتقدیم معاد، جسمانی است بنابراین این معنا دارد که پیامبر(ص) بخشی از آن چه را که در معراج دیده‌اند در عالم ماده رخ داده باشد افزود: در روایات متواتر شیعه و سنی در اصل معراج تردیدی نیست ولی در مورد جزئیات اختلاف است از جمله در مشاهده بهشت و جهنم است؛ این سؤال پیش می‌آید که بهشتی که ایشان دید برزخی است یا قیامتی؟ که اگر برزخی نمی‌تواند باشد زیرا در عالم برزخ، ماده وجود ندارد.
هادوی تهرانی با بیان اینکه خصوصیات مادی عالم قیامت با خصوصیات جهان مادی امروز تطبیق ندارد  بیان کرد: در بهشت انسان، به هر درخت و میوه‌ای که بخواهد می‌تواند دسترسی داشته باشد و هر چه بخواهد در آنجا برای او فراهم است و با خوردن نیز سنگین نمی‌شود و نیازی به دفع ندارد.
این استاد تفسیر ادامه داد: اگر حضرت بهشت و جهنم آخرتی را دیده است این بهشت و جهنم مادی است لذا راه دارد که حضرت با جسم رفته باشند ولی در جایی که عالم ماده مانند نزدیک شدن به خدا راه ندارد سیر حضرت با بدن نبوده است البته این به معنای خواب بودن و وهم و خیال نیست.
وی با بیان اینکه پیامبر(ص) همانند بشر بوده مگر اینکه وحی بر او می‌شد افزود: در آیه 95 همین سوره آمده چون در روی زمین بشر است ما هم برای آنان بشری را به عنوان پیامبر(ص) فرستادیم.
هادوی تهرانی با بیان اینکه انبیاء بیش و پیش از دیگران معتقد به چیزی بودند که دیگران را به آن دعوت می‌کردند عنوان کرد: اگر ما چیزی را که خودمان به آن معتقد نیستیم برای مردم بگوییم فایده‌ای نخواهد داشت لذا معراج به عنوان معجزه اشاره به این است که ای انسان تو به این مرتبه می‌توانید برسید لذا انسان نباید گوهر وجودی خود را به اندک بفروشد زیرا هیچ چیزی غیر از خدا ارزش ندار انسان خود را با آن معامله کند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تمامی قصه انبیاء به این است که انسان به این نتیجه برسد که غیر از خدا هیچ چیزی سزاوار پرستش نیست تصریح کرد: البته برخی یک شبه این راه را رفته‌اند اما عمدتا مردم نمی‌توانند این راه را یک دفعه بروند بنابراین باید کم کم اصلاح شویم همان طور که تدریجا در گمراهی می‌افتیم.
وی افزود: اعمال انسان تا قیامت همراه اوست و باید ببینیم آیا عقل و خوش خلقی و صداقت و ... را با خود می‌بریم و یا خشونت و بداخلاقی و درنده‌خویی؛ زیرا انسانی که دائما دنبال شهوت است بهیمه و چهارپا و بلکه گمراه تر است. 
هادوی تهرانی با بیان اینکه شکر نشانه ایمان است ادامه داد: خداوند فرموده است اگر شاکر باشید من نعمات خودم را زیاد می کنم و برای خداوند این کار سخت نیست و اگر چیزی به ما نرسیده است خودمان مانع آن هستیم؛ البته گاهی شکر ما زبانی است ولی شکر قلبی و باور مهم و ملاک است.