امین پویا، قاری بینالمللی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، درباره میزان تأثیرگذاری برنامههای نمادین چون نمایشگاه قرآن و یا مسابقات در ارتقا و افزایش فرهنگ قرآنی جامعه، اظهار کرد: هر محصولی زمانی که زیاد از آن تبلیغ شود، ناخدا آگاه بر مردم تأثیرگذار است.
وی با تأکید بر اینکه مواردی که بر روی آنها تبلیغ بیشتر میشود، مشهورتر خواهند شد، ادامه داد: اگر واقعا بخواهیم در کشور فعالیت قرآنی انجام دهیم باید آن را بیشتر در دید عموم مردم قرار دهیم و راهی جز این نداریم. یعنی اگر میخواهیم واقعا قرآن را بشناسانیم چه وسیلهای بهتر از رسانه ملی و چه کاری مفیدتر از تبلیغات برای اینکار.
پویا بیان کرد: هنگامی که نمایشگاه و مسابقات قرآن گذاشته میشود مردم به استقبال آنها میآیند و بعضا نیز در منازلشان از آنها تعریف میکنند و این باعث میشود که مردم خودشان را در جریان کار فرهنگی ببینند.
وی اظهار کرد: هر چه در کارهای فرهنگی چون مسابقات و نمایشگاه قرآن و تبلیغات کارهای قرآنی سرمایهگذاری کنیم جامعه، مردم و فرهنگمان به سمت قرآنی شدن پیش میرود و به نظرم میآید که جای کار بسیاری در این حوزه داریم.
وی در خصوص شاخص ترویج قرآن و فرهنگ آموزههای کلام الله در جامعه، بیان کرد: اولین شاخصه ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه به زمانی مربوط میشود که آموزش قرآن را در مدارس آغاز میکنیم.
وی ادامه داد: معتقدم مهمترین بخش آموزش قرآن از مدارس شروع میشود که یک نفر از ابتدایی که وارد مدارس میشود و آغاز به یادگیری حروف الفبا میکند باید قرآن را فرابگیرد و با مفاهیم قرآن آشنا شود که این لازم است و در فرهنگ قرآنی جامعه ما مؤثر است.
این قاری بینالمللی کشورمان با اشاره به آیه «ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ»، اضافه کرد: این کتاب وسیله هدای پرهیزکاران و افرادی است که میخواهند در این دنیا زندگی کنند. نباید فراموش کنیم که قرآن کتاب زندگی است نه کتاب پس از زندگی و لحظات پس از مرگ، بلکه آیاتی دارد که مربوط به چگونه زندگی کردن است.
وی با تأکید بر اینکه ما باید فرزندانمان را با آیات موضوعی قرآن آشنا کنیم، بیان کرد: هنگامی که فرزندانمان با این آیات چون احترام به والدین، دروغگویی، غیبت، تهمت و ... آشنا شوند در زندگی آنها تأثیرگذار است و از این آیات در تمامی نقاط زندگیشان بهرهمند میشوند.
قاری بینالمللی کشورمان درباره نقش جلسات سنتی قرآن در ظهور و بروز فرهنگ قرآنی در جامعه، اظهار کرد: به نظرم میآید که این جلسات سنتی قرآن پیش از این فعالتر و پویاتر بود، طوری که پیش از انقلاب اسلامی به دلیل محدودیتهایی که مساجد برای برپایی جلسات سنتی قرآن داشتند، این جلسات به خانهها کشیده شد و نباید از این جلسات در خانهها غافل شد.
وی ادامه داد: برپایی جلسات قرآن در مساجد معمولا با عموم شرکتکنندگان از نمازگزاران مساجد و فارغ از خویشاوندی و یا از شرکتکنندگان فعال جلسات قرآن هستند، اما جلسات قرآن در منازل و خانگی ویژگی دیگری داشت و آن هم دیدوبازدید بستگان بود، یعنی همراه با صله رحمی بود و افرادی که در جلسه شرکت میکردند، لزوما برای فراگیری قرآن در آنجا حاضر نشده بودند، بلکه برای دیدن یکدیگر بوده است که این تلاوت قرآن بهانهای برای حضور آنها و رفت و آمدها شده بود.
پویا بیان کرد: در کنار این رفت و آمدها، هنگامی که به امر تلاوت قرآن نیز توجه میشد، خیلی از افراد که در این حوزه وارد نشده بودند، میآمدند و در این زمینه نیز ورود پیدا میکردند و مشغول به فراگیری قرآن میشدند و حال آنکه حاضران در جلسات قرآن مساجد، افرادی هستند که یا قاری هستند یا میخواهند تلاوت قرآن را فرا بگیرند و یا بحث حفظ را ادامه دهند.
وی افزود: لذا باید ما بالاتر از این فکر کنیم به عبارت دیگر باید حتی افرادی که نمیخواهند در این فضاها وارد شوند با تلاوت روزانه قرآن عجین شوند و به معنای آن توجه کنند که در زندگی آنها تأثیرگذار است.
یادآور میشود، بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از 8 تا 26 خردادماه با شعار «قرآن؛ اخلاق،زندگی» در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.