صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۲۰۸۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴
وزیر اسبق بازرگانی تأکید کرد:

گروه اقتصاد: آل‌اسحاق اظهار کرد: اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا باید به صورت تدریجی و با دقت صورت گیرد؛ چراکه تغییر رفتار نظام بانکی، متفاوت از تغییر دادن رفتار سایر نهادهاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از تلاش‌های دولت و مجلس شورای اسلامی در چند سال اخیر، تلاش برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا و مجموعه عملکرد نظام بانکی بوده که هنوز به سرانجام نرسیده است. قطعا اصلاح نظام بانکی، ضرورتی انکارناپذیر است اما برخی کارشناسان معتقدند که در اصلاح این قانون باید نهایت دقت را به خرج داد و ملاحظات فنی را در نظر گرفت.
یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان دیدگاه خود درباره تلاش دولت و مجلس برای اصلاح نظام بانکی پرداخت و گفت: همه مسئولان اقتصادی از ضرورت اصلاح نظام بانکی سخن می‌گویند و ما شاهد چنین سخنانی از جانب رئیس جمهوری، رئیس مجلس و رئیس کل بانک مرکزی جناب آقای سیف هم بوده‌ایم اما هنوز چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: به این دلیل که چنین اقدامی در راستای اصلاح نظام بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا، امری فنی و حرفه‌ای است باید با دقت بسیاری صورت گیرد؛ چراکه تغییر رفتار نظام بانکی، مقداری متفاوت از تغییر رفتار در سایر نهادهاست.
وزیر اسبق بازرگانی یادآور شد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، ضرورت وجود عزم جدی برای اصلاح نظام بانکی و اجرای قانون عملیات بانکی بدون رباست که البته این عزم وجود ندارد؛ چراکه مسئولان دارای نگرانی‌هایی هستند که اگر این نظام بانکی عوض شود، پیدا کردن جایگزین برای آن سخت باشد.


آل‌اسحاق تأکید کرد: این افراد معتقدند اگر ساختار کنونی نظام بانکی شکسته شود چون اقتصاد کشور ما بانک‌ محور است، همه چیز به هم خواهد خورد؛ بنابراین باید به صورت تدریجی و آرام آرام، این سیستم را متحول کنیم.
وی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا گفت: اصلاح این قانون دارای برخی موانع جزئی و گیرهای اصولی است که باید با دقت بسیار صورت گیرد اما در اصل اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا هیچگونه شکی وجود ندارد.
وزیر اسبق بازرگانی گفت: قانون عملیات بانکی بدون ربا، بنا بود بعد از پنج سال اصلاح شود اما هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته است و اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد باید هم منافع ذی‌نفعان، هم فنی بودن نظام بانکی، هم علمی و تخصصی بودن این اصلاحات و هم ریسک‌پذیر بودن این تحولات مورد توجه قرار گیرد.
 این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تأکید کرد: چنین مواردی که به آن اشاره شد، در شرایط کنونی باعث ایجاد تحفظ مسئولان از اصلاح نظام بانکی شده است و بنده هم معتقدم این اصلاحات در قانون عملیات بانکی بدون ربا باید به صورت تدریجی صورت گیرد.