صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۲۱۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
حجت‌الاسلام طباطبایی تشریح کرد:

گروه مؤسسسات قرآنی مردم‌نهاد: قائم مقام مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) در آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره قرآنی بانوان این مرکز با عنوان «طیبات» به بیان وظایف و رسالت‌های یک فعال قرآنی پرداخت.



به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین طباطبایی، قائم مقام مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) در آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با عنوان «طیبات» که صبح امروز، 29 تیرماه، با حضور مسئولان و مدیران شعب این مؤسسه از سراسر کشور در تالار امیرکبیر دانشگاه سراسری سمنان برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع)، گفت: خدا را شاکریم که توفیق حضور در خدمت قرآنیان در استان سمنان را پیدا کردیم.
وی ضمن تشکر از همکاری مدیران، مربیان و سایر قرآن‌آموزان که در برپایی بهتر این جشنواره تلاش کردند، با اشاره به وظایف و رسالت‌های یک فعال قرآنی گفت: یکی از این موارد یادآوری نعمات الهی است که در بسیاری از آیات قرآن برآن تصریح شده است، چنانکه می‌فرماید «... اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ...» که این تذکر و یادآوری باعث این می‌شود که انسان همیشه به صورت لسانی و عملی شکرگزار این نعمت باشد.
طباطبایی اظهار کرد: به ویژه شما قرآنیان که از نعمت معلومات قرآنی و دینی برخوردار هستید و در این مسیر به عنوان حاملان قرآن قرار گرفته‌اید که همه اینها از توفیقات خداوند است.
وی عنوان کرد: بحث دیگر در خصوص دعاکردن است که خداوند متعال به ما توفیق ثابت قدم و پایداری بدهد و از سوی دیگر نیتمان همیشه خدمت به مردم و خلق خدا و شیعه و خالص الی الله باشد.
قائم مقام مؤسسه جامعةالقرآن  الکریم و اهل‌البیت(ع) بیان کرد: نکته سوم درباره شخص قرآنی این است که سعی کنیم معلومات قرآنی مان به صورت فنی و دقیق از روخوانی، تجوید و لحن خوب و مناسب قرآن و در شأن قرآن و با وقف و ابتدای صحیح و شمرده تلاوت کردن قرآن، باشد، چنانکه می‌خوانیم « وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا»، « لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ» و « بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ».
وی با اشاره به اینکه مسابقات زمینه خوبی برای کسب تجربیات فنی از دیگر متسابقان و داوران و کارشناسان است، ادامه داد: سعی کنیم به وسیله اشتباه خواندن و تپق زدن در هنگام قرائت قرآن، بهانه دست دشمنان دین و شیعه قرار ندهیم. بعضا شاهد هستیم که آیه‌ای از زبان خطبا بیان می‌شود که همراه با اشتباهات فاحشی است لذا این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
طباطبایی با تأکید بر عمل به آیات و مفاهیم قرآن، اظهار کرد: خواندن الفاظ نه تنها موجب هدایت نمی‌شود بلکه موجب گمراهی نیز می‌شود « مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا » و ممکن است جز خسران و تباهی چیزی نباشد انشاءالله که جزو آن افراد نباشیم.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از احادیث و آشنا شدن با سیره عملی اهل‌بیت(ع) که نکته مهمی برای قرآنیان است، تصریح کر: آشنایی با روایات و زندگانی اهل‌بیت(ع) به ویژه اینکه بدانیم معصومان به عنوان مهمترین مفسران قرآن هستند و برای فهمیدن قرآن که به حفظ آن مشغول هستیم نیازمند آشنایی با روایات و احادیث هستیم.
طباطبایی تأکید کرد: برای اهل قرآن لازم است که با سیره عملی آن بزرگواران آشنا شوند و از خداوند بخواهیم که تا پایان جان در پای دین و مذهب به مانند آن بزرگان باشیم.
وی با اشاره به وظایف دیگر یک فعال قرآنی، گفت: تعلیم و تبلیغ و آموزش نکته دیگری است که مهم است چنانکه در روایت می‌خوانیم «خیرکم من تعلم القرآن  علمه». هر چیزی زکاتی دارد و زکات علم هم آن است که آن را یاد بندگان خدا دهیم به ویژه در قرآن که آن تعلیم قرآن و تبلیغ دین به ویژه در جامعه کنونی که انواع تبلیغات سوء توسط دشمنان در فضاهای مختلف و شبهات مختلف جاری است. وظیفه شخص قرآنی مجاهد در زمینه کمک به رفع شبهات است « الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ...».
قائم مقام مؤسسه جامعةالقرآن  الکریم و اهل‌البیت(ع) بیان کرد: نکته دیگر که دارای اهمیت است و در قرآن و روایات بر آن تأکید شده داشتن خانواده قرآنی است. همانطور که در رابطه با مسائل مالی در قرآن به آن اشاره شده که باید اولویت با بستگان و خانواده‌ها باشد، در زمینه فرهنگی و ... نیز باید توجه ما به نزدیکان و خویشاوندان باشد.
وی با اشاره به آیه « طَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ» اظهار کرد: همچنین در قرآن بر تربیت قرآنی فرزندان نیز تأکید دارد چنانکه پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند میراثی که بنده مؤمن برای خداوند به جا می‌گذارد فرزندی است که پس از این شخص، فرد خدا را عبادت می‌کند.
طباطبایی با تأکید بر اینکه مسابقات مکانی برای محک زدن داشته‌های قرآنی است، عنوان کرد: حال در حوزه قرائت، حفظ و مفاهیم می‌توان خود را محک بزنیم و ببین در چه سطحی هستیم و تلاش دوستان را ببینم و شیوه‌های مختلف را فرابگیریم.
وی تصریح کرد: آنچه که برای ما دارای اهمیت است برگزاری مسابقات از لحاظ فنی بالا است که مطمئنا نیز شما هم به دنبال این هستید که امید داریم با اعتماد به نفس بالا و به دور از استرس در این مسابقات حضور پیدا کنیم.
طباطبایی اضافه کرد: نکته دیگر فضای دوستانه که در این مسابقات به وجود می‌آید است که باید در کنار قرآنیان منتخب و ممتاز از سراسر کشور، دوستی و رفاقت ایجاد کنیم. دوستی با دوستان قرآن نکته کوچکی نیست و سعی کنیم از این فرصت نهایت بهره را ببریم و از تجربیات دوستان استفاده کنیم.
یادآور می‌شود، دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با عنوان «طیبات» از 29 تا 31 تیرماه در سمنان برگزار می شود.
مطالب مرتبط