صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۲۷۹۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
حمیدرضا طیبی خبر داد:

گروه دانشگاه: رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم بزرگداشت سالروز تاسیس این نهاد که عصر امروز برگزار شد از فعالیت شاخص واحدهای جهاد دانشگاهی براساس نیازهای ملی و مزیت‌های استانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم بزرگداشت سی و هفتمین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی و قدردانی از جهادگران نمونه، با حضور حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، ابوترابی فرد، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، ضیاء هاشمی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حریرچی، معاون وزیر بهداشت، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آقایان پزشکیان، یوسف‌نژاد، تابش و جمعی از مسئولان کشوری، استانداران، معاونان، مدیران و اعضای جهاد دانشگاهی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، شریفی‌زاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی و رئیس ستاد بزرگداشت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی به ارائه گزارشی از عملکرد این ستاد پرداخت و ضمن خیرمقدم به میهمانان این مراسم، اظهار کرد: همه ساله همزمان با سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در روز ۱۶ مردادماه، مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره) و بیعت دوباره با مقام معظم رهبری، به همراه قرائت پیمان نامه‌ای برگزار می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌های مراسم سی و هفتمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، گفت: انتخاب جهادگران نمونه جهاد دانشگاهی، برنامه هر ساله این نهاد در سالروز تاسیس جهاد است.
وی ادامه داد: از میان مجموع ۷ هزار عضو و جهادگر در مجموعه جهاد دانشگاهی، انتخاب ۳۴ نفر کاری دشوار است.
رئیس ستاد بزرگداشت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: مجموعا ۲۹۶ نفر کاندیدا از واحدهای جهاد دانشگاهی معرفی شدند و در این میان، ۹۵ نفر از حوزه پژوهش و فناوری، ۶۴ نفر از حوزه آموزش، ۲۴ نفر در حوزه فرهنگی، ۷۷ نفر در حوزه پشتیبانی و هماهنگی و ۶۴ نفر از حوزه تجاری سازی و اشتغال جهت انتخاب جهادگران نمونه معرفی شدند.
وی افزود: براساس رویه‌ای که طی سال‌های گذشته دنبال می‌شد، با توجه به تعداد همکاران در مجموعه جهاد در هر حوزه، سهمیه‌ای برای هر حوزه در نظر گرفته شد و واحدها می‌بایست دو برابر این سهمیه را معرفی می‌کردند که از میان آنها نیمی انتخاب می‌شدند.
وی با اشاره به ملاک انتخاب جهادگران نمونه جهاد دانشگاهی، گفت: موفقیت‌های ملی و استانی هر یک از افراد معرفی شده ملاک انتخاب برگزیدگان و جهادگران نمونه بود.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی با ابراز امیدواری از موفقیت‌های پیش رو در سال جاری، ادامه داد: در فرهنگ جهاد یاد گرفته‌ایم دیگران را بر خود مقدم بدانیم، در این بین برخی همکاران در تماس با ستاد خواستار حذف نام خود و جایگزینی همکاری دیگر بودند، این فرهنگ در جهاد حاکم بوده که همیشه همسنگران خود را مقدم بر خود می‌دانند.
حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، در این مراسم با تبریک فرا رسیدن سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و با یادی از شهدای جهاد دانشگاهی، به ارائه گزارشی از اقدامات این نهاد در سال گذشته پرداخت و گفت: جهاد نهادی الگوساز برای کشور در رسیدن به پیشرفت است.
وی ادامه داد: پیشرفت در جهاد دانشگاهی بر پایه توسعه فرهنگی به عنوان زیرساخت و توسعه علمی و فناورانه است و این دو زمینه پیشرفت در جهاد در نظر گرفته شده‌اند.
طیبی با اشاره به ۲ برنامه جهاد دانشگاهی در برنامه ریزی‌های توسعه این نهاد، گفت: همه فعالیت‌های واحدهای جهاد در سراسر کشور بر اساس نیازهای ملی و مزیت‌های استانی دارای فعالیت شاخص باشند.
وی ادامه داد: برنامه دیگر جهاد، پذیرش ماموریت‌هایی از سوی نظام با توجه به ظرفیت‌های این نهاد است.
وی افزود: کار دیگر جهاد، پیگیری برنامه اجرای سند نقش جهاد دانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور است که طی آن، ۷ ماموریت برای جهاد دانشگاهی در زمینه انتقال، تولید فناوری و مشارکت در سازماندهی نظام هدایت شغلی دانش‌آموختگان، مشارکت در تعمیق و ترویج کرسی‌های مناظره، نظریه‌پردازی و نقد تعریف شده است.
جهاد می‌تواند متولی انتقال فناوری در کشور باشد
وی با بیان اینکه باید از تولید فناوری‌ها و پروژه‌های تکرارپذیر اجتناب کرد، گفت: بایستی پروژه‌های تکرارپذیر را تجمیع کنیم و امتیاز انتقال تکنولوژی را از خارج بگیریم.
طیبی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی این نهاد تحول خوبی در حوزه علوم انسانی داشته، یادآور شد: طی یکسال گذشته، تحول جدی و خوبی در حوزه علوم انسانی داشتیم و به همت آقای معزمهدوی ۱۲ طرح ملی به تصویب شورای علمی سازمان برنامه و بودجه رسید.
وی افزود: در برنامه پنجم توسعه در سال گذشته تصمیم گرفته شد ۱۲ واحد جهاد دانشگاهی با انجام کارهای شاخص فعال شوند و مورد حمایت جهاد قرار گیرند.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ۶ فناوری با موفقیت تولید و رونمایی شد، گفت: کسب کامل فناوری ساخت مته‌های حفاری با دانش کاملا ایرانی که با حدود ۵ سال تحقیق این دانش را به دست آوردیم و با ۷۵ ساعت کار و ۶۵۰ متر حفاری، کسب دانش فنی تولید فرستنده تلویزیونی دیجیتال روستایی و کسب دانش فنی تولید کاغذ کربنات کلسیم (کاغذ معدنی یا سنگی) از دیگر کارهای انجام شده بوده است.
وی ادامه داد: همچنین چندین طرح مهم را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بزودی افتتاح و رونمایی می‌شوند.
وی افزود: در حوزه پزشکی، طی یکسال گذشته، رونمایی و افتتاح خط تولید داروی ملیتروپیک (داروی ایرانی جهت کاهش علائم تحریک پذیر و ضد آلزایمر) به همت جهاد از مهمترین کارها بوده است.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه به تشریح عملکرد یکسال اخیر جهاد در حوزه آموزشی پرداخت و گفت: کیفیت بالای آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی جهاد، باعث شده تبدیل به برند آموزشی شویم و فراگیران این دوره‌ها با ۱۵ درصد رشد روبرو بوده و به ۶۵۵ هزار نفر رسیده است. در این راستا با شرکت‌ها و موسسات بزرگی مانند شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز برای آموزش نیروهای بومی، تفاهم نامه‌های همکاری امضا شده و همچنین قراردادی با سازمان بهزیستی امضا کرده‌ایم.
وی افزود: یکی از مؤکدات مقام معظم رهبری در دیدار با ایشان، تولید منابع آموزشی بومی به زبان انگلیسی است، بر همین اساس از ۸ بسته آموزشی، ۴ بسته آن را تدوین کرده‌ایم که تدریس این مجموعه کتاب‌ها از مهرماه آغاز می‌شود.
وی در پایان گفت: نهادی است که با حداقل هزینه‌ها، ارزش‌آفرینی زیادی برای کشور داشته و همچنان فرهنگ جهادی در بدنه آن حفظ شده است.