به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، رضا نباتی مؤلف کتابهای قرآنی مدارس شب گذشته ۱۷ مرداد در برنامه راهنشان که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، گفت: با توجه به اسناد تحولی که در حال حاضر در دست داریم، چه سند تحول بنیادین، چه سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، سند برنامه درسی ملی، افقهای بسیار خوبی برای آینده ترسیم شده است، هرچند به گمان ما تا کنون نیز کارهای خوبی انجام گرفته، منتها کافی نیست و ممکن است مورد رضایت همه سلایق نباشد.
مؤلف کتب قرآنی مدارس ادامه داد: امیدواریم با این اسناد تحول، هرچه زودتر به این جهت برویم که در آینده نزدیک، شاهد یک تحول اساسی در حوزه آموزش قرآن باشیم، مثلا با محوریت تدبر در قرآن، توجه به حوزههای عمل، حوزههای هدایتی و تربیتی قرآن، نه تنها در درس قرآن بلکه در سایر درسها باید حضور قرآن پررنگ بوده و مسائل تربیت دینی چشمگیر باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که پرداختن به درس قرآن در مجموعه آموزش و پرورش در چه سطحی قرار دارد، عنوان کرد: نسبت به جایگاهی که باید در آن قرار داشته باشیم فاصله زیادی داریم چراکه در جامعه ما علیرغم اینکه جامعه اسلامی و دینی هستیم ولی به دلایل مختلف، درس قرآن به عنوان شهروند درجه یک تلقی نشده و از آن به عنوان دروس پایه نام برده نمیشود.
نباتی تصریح کرد: ما باید در دوره ابتدایی و حتی دوره متوسطه، به ویژه دوره متوسطه یک را به سوی تربیت ببریم نه حوزه آموزش چراکه در سایر کشورها این دوران را دوره تربیت مینامند و دوران دانشگاه را به تربیت میپردازند که متاسفانه ما در دورانی که باید به تربیت فرزندان بپردازیم، توجه جدی به مسئله آموزش داشتهایم، آن هم آموزشهای یکسویهای که عمدتا از سوی برنامهریزان بوده تا اینکه ذائقه دانشآموزان و نیاز جامعه مدنظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در سند تحول به مسئله تربیت بسیار توجه شده است و امید است در این زیر نظامهایی که در حال تعریف شدن است ما جرأت این را داشته باشیم که بتوانیم یک تحول اساسی انجام داده و به سوی تربیت اسلامی و دینی برویم، تا زمانی که ما براساس الگوهایی برگرفته از نگاههای غیراسلامی و موضوعمحور حرکت میکنیم، نمیتوانیم داعیهدار تربیت اسلامی باشیم.