صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۳۱۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام خسروپناه معتقد است دیدگاه متکلمان در خصوص برهان حدوث درست نیست، زیرا زمان و حرکت اولی مسبوق به زمان دیگری نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در صفحه تلگرام خود به تحلیل یک نزاع قدیمی میان فلاسفه و متکلمین پرداخته است. وی در پاسخ به این سوال که «اختلاف نظر متکلمین و فلاسفه بر سر مسئله حادث یا قدیم بودن ممکنات را چطور میشه حل کرد؟ طبق علم، انرژی ازلی بوده و این رو با فلسفه می‌توان حل کرد، اما طبق کلام نمیشه و اینطور برهان حدوث دچار اشکال می‌شود» پاسخ داده است «دیدگاه متکلمان قابل دفاع نیست، چون زمان و حرکت اولی مسبوق به زمان دیگری نیست».

مراد از برهان حدوثی، برهانی است که متکلمین برای اثبات خداوند به کار می‌برند. ساختار کلی اکثر تقریرهایی که از این برهان انجام شده است دو اصل دارد: اصل اول وجود چیزی است که از زمانی شروع می‌شود و ثابت نیست. از این شروع و تغییر به حدوث زمانی تعبیر می‌شود. اصل دوم می‌گوید که هر امر حادثی به عاملی از که خود حادث نباشد نیازمند است تا وجود داشته باشد.

اشکالی که فلاسفه می‌گیرند این است که نمی‌توان برای زمان قائل به آغاز شد از این رو برهان حدوث زمانی باطل خواهد بود. فلاسفه حدوث را ذاتی می‌دانند و از این طریق به اصلاح برهان می‌پردازند.