صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۳۱۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین یکی از مؤسساتی است که به سمت تخصصی کردن فعالیت‌های قرآن پیش می‌رود و در این زمینه نیازمند حمایت مدیران قرآنی استان است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین(یکی از شعب جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) که مرکز آن در شهر مقدس قم قرار دارد، است) و توانسته است در مدت کوتاهی که از راه‌اندازی آن در این شهرستان می‌گذرد، فعالیت‌های قرآنی خود را روز به روز توسعه داده و قرآن‌آموزان را جهت آموزش علوم قرآنی در این مدت جذب کند.  
این مؤسسه قرآنی با استفاده از روش‌های آموزشی نوین در امر آموزش قرآن کریم و نیز به‌کارگیری مربیان مجرب قرآنی قرآن‌آموزان را در رشته‌های مختلف آموزش می‌دهد و همچنین، از تمامی افرادی که قصد دارند تا در سطح شهرستان قزوین و در رشته‌های مختلف ‌قرآنی تحت آموزش قرار گیرند، دعوت کرده است تا در این مؤسسه ثبت نام کنند.

اسماعیل نظری، مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین در گفت‌گو با ایکنا در رابطه با آغاز فعالیت قرآنی خود و چگونگی ورود خود به عرصه فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: بنده در سنین کودکی با راهنمایی‌های همیشگی پدر و مادرم در یکی از مؤسسات قرآنی استان قزوین(مهد قرآن) مشغول به فعالیت شدم که در آن زمان مشغول حفظ جزء ۳۰ قرآن بودم و پس از طی چند دوره، موفق به حفظ جزء ۳۰ شدم ولی به دلیل شرایط سنی کم و عدم برنامه‌ریزی دقیق مربیان، از علاقه من به قرآن کاسته شد ولی همچنان در محافل مختلف به ویژه در مدرسه، قرائت قرآن را به دلیل علاقه فراوان، ادامه دادم.
نظری در ادامه افزود: در دوره دانشگاه و زمان دانشجویی احساس نیاز دوباره در من، باعث گرایش مجدد بنده به یادگیری تخصصی قرآن از طریق یکی از مؤسسات قرآنی استان شد که در حین یادگیری دوره‌های مختلف قرآن، توفیق حفظ قرآن را نیز دوباره پیدا کردم و از سال ۹۳ به صورت جدی بحث حفظ قرآن را با توجه به مشغولیت‌های ذهنی و کاری فراوان دنبال کردم.
مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین تصریح کرد: در حال حاضر حافظ ۱۶ جزء از قرآن کریم هستم که با انگیزه مضاعفی که در بنده ایجاد شد، در سال ۹۵ به پیشنهاد یکی از مدیران مؤسسات فعال در استان به فکر تأسیس یک واحد قرآنی ویژه آقایان افتادیم که این امر  نیز در سال ۹۶ بحمدالله عملی شد.

وی در ادامه در رابطه با انگیزه خود از تداوم راه قرآنی و نیز راه‌اندازی مؤسسه قرآنی اظهار کرد: بی‌ترديد يكي از اهداف عاليه انقلاب اسلامی ایجاد فضاهای دينی و مذهبی در كشور بوده است. اين مهم كه سفارش اكيد حضرت امام(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و علمای عظام است، در گام‌های نخستين خود به تأسيس مؤسسات قرآن و عترت در کشور انجامید.
مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین در ادامه تصریح کرد: در ساليان اخير، به لطف خدا و همت مسئولان فرهنگی استان قزوین، مؤسسات و مراكز قرآنی گوناگونی برای استفاده رده‌های سنی مختلف تأسيس شده است که امیدواریم این روند همچنان در سطح استان ادامه داشته باشد.
نظری ادامه داد: یکی از اهداف بنده جهت تأسیس مؤسسه قرآنی، ترویج فعالیت‌های قرآنی به صورت تخصصی و نهضت قرآن‌آموزی در بین اقشار مختلف مردم با انگیزه‌های غیرتجاری و غیرسیاسی در سطح شهرستان بوده است که بحمدالله این هدف بنده راه خود را پیدا کرده و ان‌شاءالله بتوانیم روند فعلی آموزش قرآن را که بسیار کم‌فروغ دنبال می‌شود، در سال‌های آتی با همفکری با متخصصان در این حوزه تغییر دهیم.
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از انگیزه‌هایی که در تشکیل این واحد مؤثر بود، فقدان یک مؤسسه تخصصی قرآنی در منطقه محروم شهری بود که امیدواریم با تأسیس این واحد در منطقه راه‌آهن شهر قزوین، بتوانیم ظرفیت‌های غنی قرآنی این منطقه را پوشش دهیم. البته انگیزه‌های شخصی نیز در این قضیه دخیل بوده است که بنده بسیار علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌های قرآنی هستم و امیدوارم که بتوانم این انگیزه را در وجود خود بیشتر پرورش دهم‌.
مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین افزود: این مؤسسه قرآنی به تازگی و در تاریخ 21 اردیبشهت‌ماه سال جاری به صورت رسمی و با حضور مسئولان قرآنی استان و نیز مسئولان واحد مرکزی در قم طی یک مراسم رسمی در محل حسینیه امامزاده حسین(ع) قزوین افتتاح شد که البته شروع فعالیت قرآنی این واحد به صورت غیر‌رسمی از تاریخ 15 اسفندماه سال 95 است.
نظری در ادامه تصریح کرد: این واحد قرآنی همانند تمامی مؤسسات جامعة‌القرآن فعال در سراسر کشور زیر نظر واحد مرکزی مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم که در شهر مقدس قم قرار دارد، فعالیت می‌کند که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی و فرزند ایشان محمدحسین طباطبایی(علم‌الهدی) اداره می‌شود و تاکنون نیز در حدود ۶۰۰ شعبه فعال از این مؤسسه در سراسر کشور تأسیس شده که اعم از واحدهای آقایان، بانوان و خردسالان است.
وی در ادامه در رابطه با تعداد قرآن‌آموزان و مربیان این مؤسسه قرآنی نیز بیان کرد: در حال حاضر به دلیل تازه تأسیس بودن شعبه و تعداد کم قرآن‌آموزان(حدود ۳۰ نفر) از دو نفر از مربیان جوان و باانگیزه استفاده می‌کنیم که بنده نیز در زمینه تدریس در بخشی از کلاس‌ها فعال هستم. محسن کشاورز و محمد عبداللهی مربیان شعبه قزوین مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) هستند که تلاش فراوانی را در راه آموزش قرآن به قرآن‌آموزان انجام می‌دهند.
مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین افزود: دوره روخوانی و روان‌خوانی، اولین مرحله یادگیری قرآن کریم است و در عین حال پیش‌نیاز آموزشی سطوح بالاتر نیز محسوب می‌شود. از این رو متقاضیان در بدو امر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت تسلط بر روخوانی و روان‌خوانی، در سطوح بالاتر مشغول به فعالیت می‌شوند.

نظری ادامه داد: هدف از برگزاری دوره روخوانی و روان‌خوانی علاوه بر ایجاد بستر انس با قرآن کریم، فراهم کردن مقدمات لازم جهت آموزش‌های تخصصی در سطوح بالاتر است. در نهایت افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند، قادر خواهند بود علاوه بر آشنایی کامل با قواعد روخوانی و روان‌خوانی، مهارت لازم را در خواندن صحیح و روان قرآن کریم کسب کنند.
وی در ادامه سخنان خود در این زمینه گفت: منبع آموزشی مد نظر در این دوره، کتاب آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم با رسم‌الخط عثمان طه تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین علی قاسمی چاپ انشارات جامعة‌القرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) است. همچنین، طول این دوره نیز 24 جلسه (یک ترم) است که به صورت دو جلسه در هفته برگزار می‌شود. در انتهای دوره از قرآن‌آموزان در دو بخش کتبی و شفاهی آزمون به عمل می‌آید و افرادی که موفق به کسب 75 درصد نمره آزمون شوند، به ایشان گواهینامه دوره روخوانی و روان‌خوانی اعطا خواهد شد.
مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین تصریح کرد: افرادی که علاقه‌مند به شرکت در دوره تجوید قرآن کریم هستند نیز پس از سپری کردن دوره روخوانی و روان‌خوانی(درصورت نیاز) مجاز به شرکت در این دوره خواهند بود. هدف از برگزاری دوره تجوید، ایجاد بستر انس با قرآن کریم و فراهم کردن مقدمات لازم جهت کسب آموزش‌های تخصصی در سطوح بالاتر است. در نهایت افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند، قادر خواهند بود علاوه بر آشنایی کامل با قواعد تجوید به صورت نظری، مهارت لازم در به‌کار بردن قواعد تجوید به صورت عملی را نیز کسب کنند.
وی با بیان اینکه دوره‌های تجوید در مؤسسه در دو سطح 1 و 2 برگزار می‌شود، اظهار کرد: افرادی که در کلاس تجوید سطح یک شرکت می‌کنند از کتاب آموزش تجوید قرآن کریم تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین علی قاسمی، قواعدی همچون غنه، قلقله، تفخیم و ترقیق، انواع مدها، مخارج حروف، استفال و استعلا، اظهار و اخفاء، علامت‌های وقف و ... را فرا خواهند گرفت. همچنین، طول دوره نیز 34 جلسه(چهار ماه) است که به صورت دو جلسه در هفته برگزار می‌شود.

نظری تصریح کرد: همچنین، افرادی که متقاضی شرکت در دوره تجوید سطح دو هستند، از کتاب حلیة‌القرآن جلد 2 تألیف سیدمحسن موسوی بلده چاپ انتشارات احیاء کتاب بهره‌مند می‌شوند و طول دوره نیز 48 جلسه(دو ترم) است که به صورت دو جلسه در هفته برگزار خواهد شد. در انتهای دوره تجوید نیز از قرآن‌آموزان در دو بخش کتبی و شفاهی آزمون گرفته می‌شود و افرادی که موفق به کسب 75 درصد نمره آزمون شوند، گواهینامه دوره تجوید را دریافت خواهند کرد.
مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین بیان کرد: افرادی که علاقه‌مند به شرکت در دوره قرائت تحقیق قرآن کریم هستند نیز پس از سپری کردن دوره تجوید سطح یک، مجاز به شرکت در این دوره خواهند بود. هدف از برگزاری دوره مذکور، علاوه بر ایجاد زمینه انس با قرآن کریم از طریق آموزش تخصصی قرائت تقلیدی، صوت و لحن، الحان عرب و کسب مهارت‌های بیشتر در زمینه تجوید سطح 2 است.
وی در ادامه در رابطه با دوره آموزش قرائت تحقیق(تقلیدی) در این مؤسسه نیز اظهار کرد: این دوره مشتمل بر 72 جلسه(سه ترم) است که به صورت دو جلسه در هفته برگزار می‌شود. در طول دوره، انتخاب استاد مرجع برای هر فرد به تشخیص استاد است. افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند، در نهایت توانایی خواهند داشت تا 10 تا 15 تلاوت از اساتید مرجع خود را به صورت تقلیدی فراگیرند. همچنین، در انتهای دوره نیز از قرآن‌آموزان آزمون شفاهی گرفته می‌شود و به افرادی که موفق به کسب 75 درصد نمره آزمون شوند، گواهینامه دوره قرائت تحقیق(تقلیدی) اعطا می‌شود.
نظری تصریح کرد: همچنین، افرادی که علاقه‌مند به شرکت در دوره حفظ قرآن کریم هستند نیز پس از سپری کردن دوره روخوانی و روان‌خوانی و همچنین تجوید سطح یک، در این دوره شرکت خواهند کرد. هدف از برگزاری دوره مذکور نیز ایجاد بستر انس با کلام‌الله مجید از طریق آموزش حفظ قرآن کریم، فهم و عمل به آیات و ترویج آموزه‌های انسان‌ساز کلام الهی در میان اقشار مختلف جامعه است. علاوه بر این نیز قرآن‌آموزان با شیوه‌های مختلف حفظ، مرور و تثبیت قرآن کریم و همچنین، ترجمه و مفاهیم آیات آشنا خواهند شد.
مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) قزوین در ادامه گفت: البته یکی از مهمترین اهداف بنده جهت تأسیس واحد آقایان مؤسسه، هر چه بیشتر کردن فعالیت نوجوانان و جوانان در بخش حفظ است که کمی در استان ما نسبت به این موضوع کم‌لطفی شده است. واحدهای آقایان مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم در سراسر کشور از سن ۹ سال به بالا فعالیت خود را آغاز می‌کنند و محدودیت سنی نیز در ثبت نام از آقایان وجود ندارد.
وی بیان کرد: باید اضافه کنم که واحد آقایان مؤسسه در قزوین در حال حاضر با واحد بانوان و خردسالان تعامل خوبی دارد و در یک واحد ساختمانی در حال فعالیت هستیم که باید از خانم اسلامی به عنوان مدیر واحد بانوان مؤسسه جهت تعامل با واحد آقایان تشکر کنم. واحد قزوین در حال حاضر به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در سطح استان نیز است و در این جهت، افتتاح واحد آقایان شهر محمدیه(زیباشهر) و شهر الوند را نیز در دستور کار داریم که البته به دنبال افتتاح شعبه آقایان و بانوان در کوی سازمانی ارتش نیز هستیم.

نظری در ادامه در رابطه با انتظارات خود از مسئولان قرآنی به ویژه در استان قزوین، تصریح کرد: انتظار خاصی از مسئولان استانی نداریم چون به محض اینکه صحبت از حمایت می‌کنیم، مسئولان احساس می‌کنند که منظور ما حمایت مالی است ولی به قطع چنین نیست و  همین که مسئولان ما را در هدایت و مدیریت مؤسسه همراهی کنند، کافی است .
وی در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما، استیجاری بودن واحد ما است که حل این مشکل همت خیّرین قرآنی استان قزوین را طلب می‌کند که در این زمینه در حال بررسی تشکیل یک جلسه با حضور مسئولان قرآنی و خیّرین هستیم که امیدواریم این جلسه خروجی خوبی داشته باشد. الباقی مشکلات نیز مربوط به مشکلات مالی می‌شود که ان‌شاءالله با درست مدیریت کردن هزینه‌ها این مشکلات قابل حل است.
یادآور می‌شود، مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) شهرستان قزوین در منطقه جنوبی راه‌آهن این شهرستان، روبه‌روی مسجد جوادالائمه(ع)، کوچه شکوفه، پلاک ۲۱ واقع شده است که علاقه‌مندان جهت ثبت نام در این مؤسسه می‌توانند به نشانی مورد نظر مراجعه کنند.
مجتبی افشار