صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۳۳۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
جواد مزدآبادی عنوان کرد:

گروه هنر: یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: حج، فریضه‌ای عبادی و سیاسی است که در سینمای ایران به طرز مطلوبی تصویر نشده است.

جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که فریضه حج در سینمای ایران به درستی دیده و درک نشده است، اظهار کرد: هر سال بزرگترین گردهمایی مسلمانان جهان در ایام حج رخ می‌دهد، رویدادی که از زمان پیامبر اسلام آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده، اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد، این‌که این فریضه مهم در سینما نادیده گرفته شده است! دلیل چنینی اتفاقی را هم در چند عامل می‌توان جست‌وجو کرد.

وی افزود: تا به آنجا که ذهن من یاری می کند، تنها فیلمی که در آن حج مد نظر قرار گرفته فیلم «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» ساخته کمال تبریزی است که در آن با زبانی طنز حواشی و تاثیرات این فریضه الهی پرداخته می‌شود. شرایط موجود در حالی است که به نظرم سینمای ایران قادر است حداقل بیش از 10 فیلم را در این حوزه تولید کند این تعداد را باید جدای سریال‌هایی که می‌تواند در این زمینه ساخته شود، دانست.

کارگردان فیلم «طاووس‌های بی‌پر» گفت: ممکن است عده ای بگویند در شرایط فعلی امکان فیلم ساختن درباره اعمال حج ممکن نیست، چون رابطه دو کشور ایران و عربستان با عناد‌ورزی حاکمان سعودی مطلوب نیست. این توجیه برای زمان حال درست است، اما مگر چند سال است چنین وضعیتی به وجود آمده؟ آیا برای سال‌های قبل هم می‌توان این بهانه‌ها را آورد؟

این کارگردان در پاسخ به این سوال که فریضه حج را از چند منظر می‌توان بررسی کرد؟ تاکید کرد: حج فریضه‌ای عبادی و سیاسی است. برای همین کاملاً مشخص است فیلمی که در این باره می‌تواند ساخته شود این توان را دارد که هم در قالب داستانی عبادی به این موضوع بپردازد، هم این‌که می‌شود به این موضوع نگاه سیاسی داشته باشد، حتی اگر نگاهی کارشناسانه به این حوزه شود انتظار می‌رود، ویژگی عبادی و سیاسی را تواماً با هم مد نظر قرار داد.

این فیلمساز برای تولید فیلم‌هایی با محوریت حج پیشنهاد کرد: نباید تصور کنیم فیلمی که درباره حج ساخته می‌شود تنها باید در عربستان جلوی دوربین برود، چون قادریم به این فریضه الهی در قالب داستانهای متفاوت توجه کنیم، حتی به عقیده من می‌شود فیلمی درباره حج ساخت، اما کشوری که در آن فیلمبرداری انجام می‌شود یک از ممالک اروپایی باشد.

این کارگردان با تاکید بر اینکه برای رونق سینمای مورد نظر پیشنهاد می‌شود تا از سرمایه‌گذاری خارجی بهره برده شود، این سرمایه گذاری می‌تواند از طریق ارتباط با دیگر کشورهای مسلمان ممکن شود؛ خواسته‌ای که دور از دسترس نیست، چون با توجه به اعتباری که سینمای ایران در جهان دارد، بسیاری از کشورهای مسلمان حاضرند در این زمینه با فیلم‌های ایرانی مشارکت داشته باشند، تنها کافیست که این ارتباطات از طریق بنگاه‌های سینمایی به خوبی برقرار شود.

مزدآبادی در پایان تأکید کرد: سینمای ایران را باید به‌گونه‌ای در جهان مطرح کرد که در آن صدای جهان اسلام شنیده شود. این امکان نیز قابل دستیابی است، به شرطی‌که این موضوع به‌صورت ملی مطرح شود و از همه نیروهای دغدغه‌مند و متخصص در این زمینه استفاده شود.