صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۳۵۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
ذوالفقاری خبر داد:

گروه جامعه: رئیس ستاد مرکزی اربعین ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته برای برپایی مراسم اربعین گفت: بیمه زائران اربعین نسبت به سال گذشته ارتقا داده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین امروز یک‌شنبه پنجم شهریور ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته برای برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین سال جاری پرداخت و اعلام کرد: سال گذشته دو میلیون و 400 هزار نفر ایرانی در مراسم اربعین شرکت کرد‌ند.

وی با اشاره به بروز برخی مشکلات طی برگزاری مراسم اربعین در داخل خاک کشورمان و مرزهای خروجی، عنوان کرد: بر همین اساس شورای راهبردی اربعین تشکیل شد تا همراه با ستاد مرکزی اربعین، 13 کمیته اجرایی و 31 استان کشور به برنامه‌ریزی و هدایت راهبردی این مراسم در سال جاری اقدام شود.

سفر بدون روادید به عراق ممنوع

ذوالفقاری یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به اربعین را رعایت نظم و امنیت در مرزها عنوان کرد و گفت: سال گذشته شاهد بودیم عده‌ای بدون ویزا به سمت مرزها به ویژه مهران حرکت و مشکلات زیادی را ایجاد کردند که امسال تأکید می‌کنیم به هیچ وجه نباید بدون گذرنامه و روادید به مراسم اربعین بروید و از همین اکنون متقاضیان سفر به فکر تهیه ویزا باشند.

امسال موکب‌های مشترک با مردم عراق خواهیم داشت

وی با تأکید بر اینکه میزبان اصلی مراسم اربعین مردم عراق هستند و خدمات ما فقط در جهت کمک به آنها است، گفت: تلاش داریم نذورات مردمی را ساماندهی کرده و به دست زائران در عراق برسانیم و با توجه به اینکه مردم و دولت عراق میزبان ما هستند امسال موکب‌های مشترک با مردم عراق خواهیم داشت و بخشی از نذورات مردمی نیز در اختیار موکب‌های عراقی قرار داده می‌شود.

هزینه صدور رواید اربعین 40 دلار

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور به مطرح شدن مسئله لغو روادید اربعین نیز اشاره کرد و گفت: برخی فکر می‌کنند اربعین باید سفری رایگان باشد اما اینگونه نیست. ما خواستار لغو روادید بودیم اما طرف عراق آن را نپذیرفت و قطعاً هزینه 40 دلار برای صدور روادید از هر زائری گرفته می‌شود. البته صدور روادید برای افرادی که می‌خواهند در اربعین خدمات ارائه دهند رایگان است.

وی ادامه داد: سال گذشته با همکاری مردم توزیع زمان سفر به خوبی صورت گرفت که امیدواریم امسال هم تداوم داشته باشد. ما از اربعین سال گذشته تاکنون به صورت مداوم جلسات ستاد مرکزی اربعین را برگزار کرده‌ایم و این جلسات حتی در پیک کاری انتخابات هم تعطیل نشد و در ادامه تفاهم‌نامه‌ای با دولت عراق امضا کردیم که تقریباً تمام مسائل مرتبط با اربعین در آن ذکر شده است.

مرز خسروی در اربعین باز می‌شود

ذوالفقاری از باز شدن مرز خسروی برای تردد زائران در اربعین خبر داد و گفت: از 20 شهریور ماه صدور روادید در 4 کنسولگری عراق در ایران و از اول مهر ماه در 12 دفتر مربوط به صدور روادید در سراسر کشور آغاز می‌شود. ثبت‌نام در سامانه سماح نیز از اول شهریور ماه آغاز شده و تاکنون هشت هزار و 700 نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ثبت‌نام در سامانه سماح را برخلاف سال گذشته که به صورت گروهی بود، انفرادی اعلام کرد و گفت: افراد یا به صورت انفرادی و یا به صورت خانوادگی می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

ذوالفقاری در خصوص اتباع عراقی و افغانی ساکن در ایران هم گفت: کسانی که کارت اقامت قانونی در ایران دارند می‌‌توانند با مراجعه به سفارت عراق روادید دریافت کنند. البته تلاش داشتیم امسال صدور روادید الکترونیکی باشد اما فکر نمی‌کنیم محقق شود اما برای سال آینده امیدواریم این اتفاق بیفتد.

ارتقای بیمه زائران اربعین

وی با تأکید بر اهمیت بیمه زائران اربعین اعلام کرد: سال گذشته تعدادی از شهدای ما بیمه نبودند که مشکلاتی برای خانواده‌های آنها ایجاد شد. امسال هر زائر 18 هزار و 800 تومان هنگام دریافت روادید برای بیمه هزینه پرداخت می‌کند و کسانی که به صورت سرپایی در عراق مداوا می‌شوند تا دو میلیون تومان بیمه هستند. پرداخت غرامت فوت به دلیل حملات تروریستی هم 200 میلیون تومان و 30 میلیون تومان غرامت فوت به هر دلیلی است. غرامت نقص عضو هم تا 200 میلیون تومان و خدمات بستری در بیمارستان‌های عراق تا 25 میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه در درمانگاه‌های هلال احمر در طول سال برای هر مراجعه 13 هزار تومان دریافت می‌شود، گفت: در مراسم اربعین دریافت این خدمات شش هزار و 200 تومان خواهدبود و این بیمه از تاریخ 15 محرم تا 5 ربیع‌الاول معتبر است.

زائران فقط در طول روز از مرزها عبور می‌کنند

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور از اجرای برنامه‌های ویژه برای تأمین امنیت مراسم اربعین نیز سخن گفت و اعلام کرد: عبور زائران از مرزهای ایران به عراق در طول روز صورت خواهدگرفت و مراقبت‌های خاصی هم در داخل خاک ایران انجام می‌شود. سال گذشته دو حادثه تروریستی علیه زائران ایرانی داشتیم که نشان داد اول و آخر مراسم اربعین باید از نظر امنیتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص سفر زائران غیر مجاز(بدون ویزا و روادید) به مرزها هم گفت: سال گذشته افرادی که بدون ویزا به عراق سفر کرده بودند در بازگشت تذکر گرفته و با محرومیت‌هایی مواجه شدند امسال هم طرح فیزیکی جلوگیری از تردد این افراد در مرزها را خواهیم‌ داشت. در خصوص پارکینگ‌های نیز باید گفت از نظر کمی تعداد پارکینگ‌ها کافی است و در تلاش برای ارتقای کیفیت آنها هستیم. قرارگاه خانم الانبیاء نیز پروژه چهار بانده کردن مسیر صالح‌آباد به مهران را در دست دارد و امیدواریم تا اربعین این مسیر تکمیل شود.

ذوالفقاری از هماهنگی با رابط‌هایی در عراق برای اسکان زائران در خانه‌های مردم عراق نیز سخن گفت و اعلام کرد: این افراد به زائران ایرانی فاقد محل اسکان اعلام می‌کنند که در کجا می‌توانند ساکن شوند.

هزینه روادید به صورت ریالی از زائران گرفته می‌شود

وی افزود: در خصوص هزینه روادید هم باید گفت هزینه روادید به صورت ریالی از زائران گرفته می‌شود و سپس ما این هزینه را یکجا به صورت ارزی به حساب سفارت عراق در تهران واریز می‌کنیم. سال گذشته تعدادی دستگاه ATM در عراق نصب شد تا خدمات مالی به مردم ارائه دهد امسال نیز این خدمات وجود خواهد داشت اما تأکید می‌کنیم ظرفیت این دستگاه‌ها کم است و زائران بهتر است با خود پول به عراق ببرند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سؤال که چه کسانی بر عملکرد 13 کمیته اجرایی اربعین نظارت می‌کنند؟ گفت: کمیته نظارت و ارزشیابی یکی از کمیته‌های فعال اربعین است، فرم‌های نظرسنجی نیز در اختیار زائران اربعین گذاشته می‌شود، خبرنگاران نیز خود ناظر بر عملکرد مسئولان هستند.

وی ادامه داد: 20 نهاد و سازمان در ستاد اربعین عضو هستند که اشکالات را مدام متذکر می‌شوند البته من معتقد هستیم توانستیم 65 درصد از مشکلات مربوط به سال 94 را در سال 95 مرتفع کنیم و 35 درصد مشکلات همچنان باقی مانده است.

اجحاف‌ها از سوی شرکت‌هایی هواپیمایی در اربعین مسجل بود

ذوالفقاری در خصوص هزینه‌های اضافی که برای حمل و نقل زائران به مرزها گرفته می‌شود نیز گفت: اجحاف‌ها از سوی شرکت‌هایی هواپیمایی در اربعین مسجل بود و کمیته حمل و نقل مأمور مشخص کردن نرخ‌ها شد. در خصوص هزینه اتوبوس‌ها نیز از آنجایی که اتوبوس‌ها فقط در یک سر رفت یا برگشت مسافر دارند دریافت دو برابر هزینه سفر قانونی است و راه‌حل کاهش این هزینه‌ها فقط تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل و فعال شدن مردم منطقه است.

وی افزود: خوب است که استان‌های مرزی ایران و عراق به دلیل این تردد‌ها توسعه پیدا کنند.