صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۳۷۰۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم كشورمان اعتقاد دارد كه بیشترین جایی كه قاریان ما می‌توانند دیده شوند، صدا و سیماست كه سال‌های پیش بهتر از اكنون، چهره‌های قرآنی در این رسانه معرفی می‌شدند اما به جای اینكه سال به سال این روند بهتر شود، متأسفانه ركودی اتفاق افتاده است.

سیدمحسن موسوی بلده، داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، در خصوص اینکه چقدر از ظرفیت قرآنیان در كشور استفاده شده است، گفت: من ابتدا این سئوال را مطرح می‌كنم كه رسانه‌ها چقدر به قرآن و چهره‌های قرآنی توجه می‌كنند.

توجه کم رسانه‌ها به چهره‌های قرآنی

وی افزود: از این نظر واقعاً‌ باید گفت که نه تنها ضعیف کار شده است، بلکه «بسیار ضعیف» به این موضوع پرداخته است و اكنون حسرت چند سال پیش را می‌خوریم چرا كه در آن سال‌ها صدا و سیما توجه بیشتری به این مسئله داشت.

موسوی بلده اظهار كرد: بیشترین جایی كه قاریان ما می‌توانند دیده شوند، صدا و سیماست چرا كه ما تلویزیون و یا رسانه‌های خصوصی نداریم لذا آنچه كه همه ملت ایران می‌بینند همین برنامه‌های صدا و سیماست.

ركود معرفی چهره‌های قرآنی در صدا و سیما

این پیشکسوت قرآنی كشورمان اعتقاد دارد كه سال‌های پیش بهتر از اكنون چهره‌های قرآنی توسط مردم دیده می‌شدند اما عوض اینكه سال به سال این روند بهتر و بیشتر شود و این چهره‌ها هم مانند سایر اقشار، بهتر معرفی شوند، متأسفانه ركودی اتفاق افتاده است.

وی با یادآوری این نكته كه مسلماً هر انسانی از اینكه دیده شود، خوشحال می‌شود، گفت: هرقدر رهبر معظم انقلاب به توجه به قرآنیان تأكید می‌كنند كه برای مردم مطرح شوند و در نتیجه آن نسل‌های آینده هم به سمت فعالیت‌های قرآنی تشویق شوند، اما این ركود اتفاق افتاده است.

تمام اشخاص برجسته رشته‌های مختلف معرفی می‌شوند به جز قرآنیان

موسوی بلده همچنین گفت: ما چگونه چهره‌های فوتبالی، ورزشی و یا هنرمندان و هنرپیشگان خود را در برنامه‌های خود مطرح می‌كنیم اما وقتی به چهره‌های قرآنی می‌رسیم می‌بینیم كه معرفی این چهره‌ها نه تنها بیشتر از سال‌های گذشته نشده است بلكه عقب‌گرد هم كرده است.

مردم، بسیاری از قرآنیان بین‌المللی خود را نمی‌شناسند

وی ادامه داد: اكنون مشاهده می‌كنیم كه قاری ما در دنیا رتبه اول را به دست آورده و به ایران باز می‌گردد اما هیچكس این مسئله را نمی‌فهمد و او را نمی‌شناسد و این قاری كم كم سنش بالاتر می‌رود و موهایش هم سفید می‌شود اما هنوز كه هنوز است كسی در كشورمان این قهرمان قرآنی را نمی‌شناسد،‌ پس با این تفاسیر ما چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم كه نسل بعدی هم به سمت فعالیت‌های قرآنی تشویق و وارد این عرصه شود.

صدا و سیما نقش اول را میان رسانه‌ها دارد

داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم با تأكید بر اینكه باید قبول كنیم كه صدا و سیما فعلاً نقش اول را میان رسانه‌ها دارد، گفت: صدا و سیما برای انتخابات و سایر برنامه‌های مهم همه مردم را دعوت می‌كند و واقعاً اگر صدا و سیما در انتخابات نباشد، آن موج لازم ایجاد نمی‌شود پس صدا و سیما اگر اراده كند می‌تواند جو ایجاد كند و چرا این كار را برای قرآن انجام نمی‌دهد.

می‌ترسم عمدی در كار باشد

وی اظهار كرد: من تحلیلی دارم كه شاید بگویند بدبینانه یا تهمت است اما پای این تحلیل ایستاده‌ام؛ من می‌ترسم خدای نكرده در این مسئله عمدی در كار باشد؛ من نمی‌گویم این مسئله بی‌توجهی است بلكه بدتر از بی‌توجهی است؛ انگار قرار است این‌گونه شود و بحث تلاوت و قرائت قرآن گسترده نشود و از گستردگی آن هم كاسته و محدود شود وگرنه چه دلیلی دارد كه سال‌های پیش بیشتر چهره‌های قاریان ایرانی در فرصت‌های اذان گاهی دیده می‌شدند هر چند آن موقع چند نفری بیشتر نبودند و مردم خسته شده بودند و چهره‌های جدید را نمی‌آورند اما بالاخره چهره‌های قاریان ایرانی پخش می‌شد اما اكنون چند سال است كه در قرآن‌های اذان گاهی 4 قسمت آیه از یك نوار شیخ مصری آن هم به شكل تایپ آیه و مفهوم آن همراه با اسلاید تصویر گل و بلبل پخش شود.

از چهره‌های جدید قرآنی در برنامه اذان‌گاهی استفاده نمی‌شود

موسوی بلده با بیان اینكه در همه این سال‌ها چهره‌های جدید قرائت در كشورمان آمدند و مطرح شدند اما چرا از این‌ها در قرآن‌های اذان‌گاهی استفاده نمی‌شود، گفت: برخی می‌گویند این مسئله فعلاً به خاطر مسائل بودجه‌ای است اما من كه قانع نمی‌شوم.

استفاده از تصویر قاریان نوجوان موجب تشویق نسل جدید می‌شود

این پیشکسوت قرآنی كشورمان یادآور شد: دو سال پیش برای قرآن اذان‌گاهی شبكه 2 كه مربوط به كودكان است، از تلاوت‌های كودكان و نوجوانان استفاده می‌شد البته تنها صدای آن‌ها پخش می‌شد كه من همان زمان به مسئولان صدا و سیما گفتم كه چرا تنها صدا را پخش می‌كنید و چهره را نشان نمی‌دهید تا این كودك و نوجوان صبح فردا كه به مدرسه می‌رود همه به او بگویند تو را دیشب از تلویزیون مشاهده كرده‌ایم و از این طریق سایر كودكان و نوجوانان نیز به راه قرآن جذب شوند و این همكاری است كه زمانی با نشان دادن چهره جواد فروغی در صدا و سیما انجام شد و با همان پخش نسل همزمان فروغی به سمت قرآن سوق پیدا كردند.

وی اضافه كرد:‌ اما اكنون باید قدر همان پخش صدا را هم بدانیم چرا كه دیگر اذان كودكان و نوجوانان در صدا و سیما پخش نمی‌شود و این یعنی سیر قهقرایی و آیا این‌ها بی توجهی است؟ من می‌ترسم بی توجهی نباشد بلكه اتفاقاً عمدی باشد و اگر آقایان می‌گویند عمدی نیست بیایند از خود دفاع كنند.

ایکنا آماده انعکاس نظرات مسئولان در این خصوص است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسلم
|
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
سلام
ایکاش گوش شنوایی وجود داشت.
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
آنچه به جایی نرسد فریاد است.
امیدواریم مسولان صدا و سیما صدای قرآنیان جامعه رو بشنون تا دیر نشده.
نسل جدید خیلی از قرآن دور شده
آشنا کردن و معرفی قراء و حفاظ برتر کشور توسط صدا و سیما خیلی میتونه مقداری از این شکاف رو پرکنه. آدم یاد سوره فرقان میفته که پیغمبر میگه "ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا".
محمد عباسی گودرزی
|
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
سلام علیکم واقعا استاد موسوی صحیح میفرمایند و حرف دل قرآنیان را منعکس میفرمایند به نظر بنده نه تنها صدا و سیما اصلا ارزشی برای این موضوع قائل نیست و کلا در قاموس صدا و سیما چنین موضوعی جایگاهی ندارد از طرف دیگر شاهد هستیم که رادیو و تلویزیون حتی در بخشهای قرآنی هم در انحصار یک عده خاص درامده و اجازه ورود به هیچ شخص یا گروه جدیدی نمی دهند و از حیاء قرآنیان سوء استفاده میکنند
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا