صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۴۲۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶

گروه فعالیت‌های قرآنی: اخبار حوزه معارفی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز، 25 شهریورماه در فاصله یک هفته مانده به آغاز ماه محرم‌الحرام رنگ و بوی محرم به خود گرفته است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اخبار حوزه معارفی و قرآنی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز شنبه، 25 شهریورماه در فاصله یک هفته مانده به آغاز ماه محرم‌الحرام رنگ و بوی محرمی به خود گرفته و اخبار مربوط به حوزه عترت بر اخبار حوزه قرآنی پیشی گرفته است.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طی امروز، 25 شهریورماه و تا ساعت 14 تعداد 9 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تعداد هفت خبر از این اخبار مربوط به حوزه قرآنی است.
ترتیل صفحه 174 قرآن کریم با صدای شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم که هر روز بر روی این صفحه قرار می‌گیرد، دوره ارزیابی و انتخاب از مسابقات بانوان هم حذف شد، سیدصادق مسلمی نفر اول نهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی شد،‌ مصوبات مجمع اتحادیه واحد استانی تا ۳ سال آینده تغییر نمی‌کند، فینالیست‌های مرحله نهایی حفظ کل قرآن مسابقات سراسری بانوان مشخص شدند، خرد جمعی بر کمیته اعزام حاکم نیست در گفت‌و‌گو با مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن ابلاغ شد، اخبار قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهد.
همچنین، خبر تدارک برنامه‌های محرمی تلویزیون در ۸ محور اصلی در گفت‌و‌گو با محمدحسین محمدزاده، دبیر شورای معارف سیما و خبر پنج صفت برجسته مؤمنان و پاداش‌های خداوند برای آنان نیز اخبار دیگر این صفحه هستند.
خبر گفت‌و‌گو با حامده نکوفال، مسئول مسابقات سراسری قرآن بانوان با عنوان دوره ارزیابی و انتخاب از مسابقات بانوان هم حذف شد به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده است که وی در این گفت‌و‌گو در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان کشورمان برای مسابقات ایران و اردن در مسابقات ارومیه انتخاب می‌شوند یا اینکه در دوره ارزیابی انتخاب خواهند شد، گفت: سال گذشته نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی ایران و اردن از طریق دوره ارزیابی و انتخاب معرفی شدند اما امسال طی توافقی که سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان انجام داده‌اند، دوره ارزیابی و انتخاب با مسابقات کشوری ادغام شد.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم نیز در صفحه قرآن و عترت خود طی امروز و تاکنون تعداد هفت خبر را بر روی خروجی منتشر کرده است که تنها یکی از این اخبار که مربوط به پوشش خبری نشست مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مسئول گروه قاریان حاضر در مراسم حج امسال با عنوان تکروی در اعزام کاروان قرآنی حج، زیر سایه کم‌کاری است، مربوط به حوزه قرآنی است و اخبار دیگر این صفحه شامل خبرهایی در حوزه عترت می‌شود.
آیین استقبال از ماه محرم برگزار شد، «چاوش‌‌خوانی» ماشاالله عابدی بر سر مزار آیت‌الله سیبویه، جزئیات همایش شیرخوارگان حسینی اعلام شد، گردهمایی شعرای ایرانی و عراقی با موضوع جریان‌شناسی شعر اربعین، برگزاری دومین مسابقه ملی «مقتل‌خوانی» در دو رده سنی و فراخوان دهمین کنگره «شعر عاشورایی» اعلام شد، دیگر اخبار این صفحه هستند که در حوزه عترت نشر یافته‌اند.
همچنین، از سه تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری تسنیم نیز همان تک خبر قرآنی صفحه به عنوان یکی از تیترهای اصلی انتخاب شده است. تعداد اخبار قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم نسبت به اخبار حوزه عترت بسیار کمتر است. همچنین، از اخبار تحلیلی نیز در این صفحه خبری نیست و بیشتر اخبار به صورت رویدادی پوشش داده شده‌اند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز تا این ساعت تنها یک خبر مربوط به دارالقرآن خانه کارگر با عنوان آزمون هماهنگ آموزش‌های تلفنی قرآن کریم برگزار شد را منتشر کرده است که نشان دهنده فعالیت ضعیف در این صفحه قرآنی است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز مربوط به پوشش خبری نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با عنوان لازمه احیای فرهنگ قرآنی، احیای فرهنگ وقف و انفاق است که روز 20 شهریورماه منتشر شده است.
از خبرگزاری مهر که از خبرگزاری‌های مهم کشور است انتظار می‌رود تا در زمینه نشر اخبار قرآنی اهتمام بیشتری ورزد چراکه اخبار قرآنی این خبرگزاری باتوجه به وسعت و اهمیت آن بسیار کم و ناچیز است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تاکنون تنها سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که از این اخبار دو خبر با عناوین برگزاری بخش دوم رقابت‌های مرحله نیمه‌نهایی رشته قرائت و نیز ترتیل مختص ذات الهی است که مربوط به پوشش خبری حجت‎الاسلام والمسلمین نقی‌پور، رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور است،‌ در ارتباط با حوزه قرآنی هستند.
همچنین، خبر مقابله با قمه‌زنی، حرکات و بدعت‌های انحرافی در ایام عزاداری محرم در رابطه با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مظفری، دادستان زنجان خبر دیگر این صفحه از خبرگزاری ایسنا است که مرتبط با حوزه قرآنی نیست.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه خبری مربوط به سخنان استاندار اصفهان در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی با عنوان مبلغان و ذاکران حسینی در آسیب‌زدایی جامعه نقش انکارناپذیری دارند، است که مربوط به دو روز پیش بوده و هنوز به‌روزرسانی نشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان تاکنون شش خبر را بر روی خروجی خود انعکاس داده است که تمامی این شش خبر نیز مربوط به حوزه غیر قرآنی است.
اهتزاز پرچم گنبد حرم امام حسين (ع) بر فراز بارگاه حضرت عبدالعظيم حسنی(ع)، آثار و برکات دینداری در چیست؟، بیست و پنجم ذی‌الحجه؛ کاروان امام حسین (ع) به بطن عقبه (بطان) رسید، زندگینامه شهید امراهی، حکم تلفظ اشتباه در نماز چیست؟ و «عطر محرم» از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود اخبار امروز این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان هستند.
همچنین، تعداد اخبار این صفحه نسبت به روز گذشته با کاهش چشمگیری تاکنون رو به ر بوده است به طوری که این تعداد به نصف تعداد اخبار روز گذشته کاهش پیدا کرده است. البته روز گذشته نیز با وجود اینکه تعداد اخبار بیشتری بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوانت منتشر شده بود، ولی باز هم تعداد اخبار قرآنی بسیار کمی در این صفحه انعکاس داده شده بود که جای دارد تا این خبرگزاری برای انتشار اخبار قرآنی بیشتر تلاش بیشتری داشته باشد.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تاکنون تعداد چهار خبر را بر روی خروجی صفحه معارف خود منتشر کرده است که تمامی این اخبار نیز مربوط به حوزه‌ غیر قرآنی و بیشتر در حوزه عترت هستند.
مجموعه آثار عاشورایی در حوزه کودک و نوجوان بسیار اندک است، زائران پاکستانی با پرواز مستقیم به عتبات عالیات سفر می کنند، دشمن با حساسیت به موضوع عاشورا و ظهور منجی درپی ضربه زدن به تشیع است و فرایند مستمر همفکری نخبگان ایران و آسیا روی مدار دیپلماسی فرهنگی اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند.
خبرهای قرآنی خبرگزاری ایرنا نسبت به اخبار سایر حوزه‌های معارفی کمتر است و جا دارد تا مسئولان این خبرگزاری نسبت به انتشار اخبار مختلف در حوزه قرآنی نیز اهتمام بیشتری داشته باشند تا اخبار قرآنی بیشتری در صفحه معارف این خبرگزاری به چشم بخورد.
میزان
این خبرگزاری که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند طی امروز  تاکنون هیچ خبری را بر روی صفحه دین و اندیشه خود منتشر نکرده است و آخرین خبر آن نیز که روز گذشته بر روی این خروجی قرار گرفته است در رابطه با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن که روز نهم شهریورماه اجرا شده است، ‌می‌باشد.
ایبنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایبنا که مربوط به حوزه کتاب است طی امروز و تا این لحظه هیچ گونه خبری را منتشر نکرده است. البته طی روزهای گذشته اخباری در رابطه حوزه دینی و قرآنی بر روی این صفحه منعکس می‌شد که مدتی است تعداد آن‌ها کاهش یافته است.
آریا
خبرگزاری آریا نیز مانند خبرگزاری ایبنا طی روز جاری هیچ‌گونه خبری را بر روی صفحه قرآن و عترت خود منعکس نکرده است و آخرین خبر این صفحه نیز با عنوان «جهان منور به نور هفتمين اختر ولايت» مربوط به روز 20 شهریورماه است.
روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان طی روز جاری مطلبی با عنوان «واسطه‌گری بندگان مقرب با اذن خداوند» را منتشر کرده است که به موضوع «شفاعت» از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته است.
در بخشی از این مطلب آمده است: «یکی از کلیدواژه‌هایی که در قرآن کریم و سنت اسلامی به فراوانی به کار رفته است، کلیدواژه‌ شفاعت است. با وجود وضوح نسبی مفهوم شفاعت، اختلافات فراوانی میان مذاهب اسلامی در فهم گستره‌ معنایی و مصداق‌شناسی آن وجود دارد. وهابیان باور به شفاعت غیرخدا را شرک و باطل می‌دانند و آن را با توحید ناسازگار می‌بینند. شیعیان و بسیاری از اهل ‌سنت به شفاعت پیامبر و برخی دیگر از بندگان مقرب خداوند باور دارند و آن را ناسازگار با توحید نمی‌دانند؛ زیرا با اذن و رضایت خداوند تحقق می‌یابد. از سوی دیگر برخی از دگراندیشان با تعریف نادرستی از مفهوم شفاعت و تشبیه آن با مقولاتی مانند پارتی‌بازی و میانبر زدن در امور اداری- اجتماعی دنیای مدرن، خواسته‌اند تا از این کلیدواژه‌، مفهومی عقل‌پسند ارائه کنند؛ غافل از اینکه مفاهیم دینی صرفا باید در چارچوب عقلانیت دینی و روش اجتهاد و فهم تأیید شده از جانب دین صورت گیرد. در نوشتار حاضر یکی از شبهات مطرح شده از سوی روشنفکران دینی در خصوص ارائه تفسیری متفاوت از سنت دینی شیعیان برای شفاعت، مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
در قرآن کریم آیاتی که متعرض مسئله‌ شفاعت شده، به چهار دسته قابل ‌تقسیم است: آياتى كه به طور مطلق شفاعت را نفى مى‏كند،  آياتى كه «شفاعت» را منحصرا برای خدا معرفى مى‏كند، آياتى كه شفاعت را مشروط به اذن و فرمان خدا مى‏كند و آياتى كه شرائطى براى شفاعت‌شونده بيان كرده است.
همچنین، شمار فراوانی از روایات معصومان‌(ع) اجمالًا یا تفصیلا بر شفاعت از مؤمنانی که مرتکب گناهان كبيره شده‌اند دلالت دارد؛ مشروط بر اینکه ایمان در وجود آنها محقق و تا هنگام مرگ باقی باشد. روايات مستفيض، بلكه متواتر درباره‌ شفاعت پیامبر اعظم، دیگر پيامبران و امامان اهل‌بیت عليهم‌السّلام وارد شده است. با توجه به این گروه از روایات، مقصود و مراد از شفاعت در قرآن کریم آشکار می‌شود. در روایات ما به موضوعاتی مانند شفاعت توبه و قرآن و... از همه‌ انسان‌ها، بویژه انسان‌های گناهکار هم اشاره شده است؛ اما بسیاری از این آیات قرآن، با تبیینی که روایات از آنها کرده‌ است، به شفاعت انسان مقرب و صالحی برای انسان گناهکاری اختصاص می‌یابد».