صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۴۲۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

گروه شبکه‌های اجتماعی: خرده ‌فرهنگ و ضدفرهنگ، دو اصطلاح در جامعه‌شناسی معاصر است که نباید با یکدیگر خلط شوند. در اینجا تبیین و توضیح این واژگان لازم است تا معلوم شود کدام جریان، خرده‌فرهنگ یا ضدفرهنگ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در کانال تلگرامی به تبیین معنای تعریف خرده فرهنگ می‌پردازد؛
خرده‌فرهنگ، یکی از راه‌های شناخت فرهنگ یک کشور است. خرده فرهنگ‌هاي يك كشور اعم از فرهنگ‌هاي قومی، مذهبي و طبقه‌اي در جامعه‌شناسي از اهميت خاصی برخوردار است. خرده فرهنگ در جامعه‌شناسی بیشتر مربوط به مطالعه درباره گروه‌های نژادی، جوانان و انحرافات اجتماعی است.
فرهنگ‌های قومی، قبیله‌ای، گروه‌های زبانی، شغلی، مذهبی، طبقات و قشرهای موجود در یک کشور را که دربردارنده عقاید و باورها و ارزش‌ها و ایدئولوژی‌ها و گرایش‌های دینی و سیاسی و اخلاقی معینی است، خرده فرهنگ گویند. برای نمونه: فرهنگ لری به اعتبار ویژگی‌های گویشی، آداب و رسوم، شکل لباس، مراسم ازدواج و غیره، یک نوع خرده‌فرهنگ تلقی می‌شود. کشورهای توسعه یافته و شهرهای بزرگ مانند: تهران و تبریز و اصفهان و مشهد در بردارنده قشرها و گروه‌های شغلی معین با برخوردهای اجتماعی متفاوتی است.
پس خرده‌فرهنگ در اصطلاح دانش جامعه‌شناسی به ارزش‌ها و هنجارهای متفاوت با ارزش‌ها و هنجارهای گروه اکثریت در درون جامعه‌ ولی مرتبط با آن اطلاق می‌شود. خرده‌فرهنگ‌ها، قابل شناسایی و تغییر هستند و بیشتر به ارزش‌های گروه اقلیت اطلاق می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، خرده فرهنگ، فرهنگی درون فرهنگ بزرگ‌تر و شامل عناصرِ فرهنگ کلی‌تر بوده و در فرهنگ کلی جامعه سهیم است. خرده‌فرهنگ در غالب موارد، از طبقه اجتماعی تأثیر می‌پذیرد بر این اساس، هر طبقه اجتماعی، یک خرده‌فرهنگ به شمار می‌آید ولی هر خرده‌فرهنگی، لزوما یک طبقه اجتماعی محسوب نمی شود. گرچه خرده‌فرهنگ‌ها در یک فرهنگ بزرگ‌تر جای می‌گیرند؛ ولی نسبت هماهنگی و ناهماهنگی آن‌ها  با فرهنگ کلی جامعه یکسان نیست.
گاهی خرده‌فرهنگی هماهنگی بیشتر و زمانی ناهماهنگی بیشتری با فرهنگ عمومی جامعه دارد. برخی از نویسندگان غربی مخالفت با وضع موجود را نوعی خرده‌فرهنگ دانسته‌اند.