صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۴۴۸۲۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
حجت‌الاسلام زند قزوینی:

کانون خبرنگارن نبأ: استاد حوزه علمیه قم گفت: وظیفه داریم امام حسین و اهداف آن حضرت را آنگونه که هست بیان کنیم نه آنگونه دلمان می‌خواهد. امام حسین را نباید حزبی و سیاسی کرد. امام حسین شخصیت همگانی هست. امام حسین یک الگوی مناسب برای تمام آزادی خواهان دنیاست؛ جلسات محرم در کنار عزاداری امام حسین بهترین فرصت است تا مبلغین، مردم را با قرآن و مفاهیم آن آشنا کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به  مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی زند قزوینی، استاد حوزه علمیه قم و از خطبای جلسات دینی و هیئت‌ها و نویسنده‌ کتب و مقالات حوزوی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌آید.

*نقش قیام امام حسین(ع) و حادثه کربلا در شکل‌‌گیری اندیشه مهدویت چیست؟
کربلا و ظهور یک مفهوم هستند و یک منشأ و یک هدف دارند؛ منشا هر دو الهی هست و به امر پروردگار وقوع یافته و خواهد یافت. و هر دو به امر پروردگار  هست. و هر دو هدفش اصلاح جامعه هست.
نقش امام حسین(ع) و حادثه‌ی کربلا در اندیشه‌ی مهدویت یک نقش کلیدی هست. به این معنا که همان اهداف و همان انگیزه‌ها و همان دستوری که امام حسین را از مکه به طرف کربلا کشاند همان اهداف و انگیزه‌ها و دستوری هست که حضرت مهدی را به ظهور پس از غیبت دعوت می‌کند.
اساسا بین امام حسین و حضرت مهدی نقاط اشتراک زیاد است. در زیارت امام حسین می‌خوانیم که «وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ»؛ یعنی من شهادت می‌دهم که شما امر به معروف و نهى از منكر کردید . در روایات اهداف انقلاب جهانی حضرت مهدی هم آمده که بیعت آن حضرت با یارانش بر اساس امر به معروف و نهى از منكر است.
همچنین در روایات آمده که امام حسین(ع)، خروجش به سمت کربلا را از مکه آغاز کرد . باز در روایات هست که حضرت مهدی هم از مکه خروج خواهد کرد.
حتی در برخی روایات آمده که روز ظهور امام زمان(عج) روز عاشورا خواهد بود. یعنی تا این مقدار اشتراکات بین مهدویت و امام حسین وجود دارد.
و از همه مهمتر اینکه در هنگام ظهور وقتی امام زمان قرار است خودش را  برای مردم عالم معرفی کند با نام جدش امام حسین خود را به عالم معرفی می‌نماید. و حتی نوشتار پرچم حضرت مهدی هم (یا لثارات الحسین) است. و خلاصه شعارشان انتقام خون امام حسین است.
اینها را وقتی جمع می‌کنیم معلوم می‌شود حرکت مهدویت در امتداد حرکت حسینی هست.
بنابر این کربلا و ظهور در واقع یک مفهوم هستند و دو مصداق. و یک منشا دارند و یک هدف. منشا هر دو الهی هست و به امر پروردگار وقوع یافته و خواهد یافت. و هر دو به امر پروردگار  هست. و هر دو هدفش اصلاح جامعه هست.

*وظيفه مبلغان، مادحین و مساجد در تبيين  مفاهيم حسینی و عاشورایی چيست؟
وظیفه‌ی مبلغان، روحانیون، مادحین و مساجد دو چیز است؛ اولا آشنا کردن مردم  با شعور حسینی و ثانیا تاکید هر چه بیشتر در برپایی شور حسینی.
به عبارت دیگر ما وظیفه داریم امام حسین و اهداف آن حضرت را آنگونه که هست بیان کنیم نه آنگونه دلمان می‌خواهد.
امام حسین را نباید حزبی  و سیاسی کرد؛ امام حسین(ع) شخصیت همگانی هست. امام حسین یک الگوی مناسب برای تمام آزادی خواهان دنیاست با هر اندیشه‌ی سیاسی و حزبی و حتی دینی . پس وظیفه‌ی ما این هست که به دور از های و هوی اهل دنیا امام حسین و جایگاه نورانی و اهداف عالی آن حضرت را به مردم عالم با زبان‌های مختلف تبیین کنیم. و کوتاهی و تقصیر و قصور درباره‌ی معرفی امام حسین قطعا پشیمانی آور است.

*بهره‌گيري از قران در محرم با چه شيوه‌اي تاثيرگذار خواهد بود؟
ماه محرم به همان میزان که ماه امام حسین است ماه قرآن هم هست.  اساسا قرآن و اهل بیت چیز جدایی نیستند از همدیگر  و هر دو تجلیات یک حقیقت واحده هستند.
پس ماه محرم هم ماه امام حسین است و هم ماه قرآن است. و هر دوی اینها فرصت‌هایی برای انسان‌سازی هست. 



حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی زند قزوینی در پایان گفت: جلسات محرم در کنار عزاداری امام حسین(ع) بهترین فرصت است تا مبلغین، مردم را با قرآن و مفاهیم آن آشنا کنند. خصوصا آیاتی که درباره‌ی اهل‌بیت و شأن آنان نازل شده را برای مردم تفسیر  کنند.
همچنین جلسات دینی و هیأت‌ها را در این ماه بدون قرائت قرآن کریم آغاز نکنند. تا هم مجالس منور به نور قرآن شود و هم جوانان علاوه بر  آشنایی با مفاهیم قرآن با قرائت قرآن هم آشنا شوند.

گفتگو از علیرضا برومند