صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۴۵۹۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹

گروه فناوری اطلاعات: اپلیکیشن «نقاره» را می‌توان مرکز جامع دانلود و پخش هزاران مرثیه، مولودی، سخنرانی و ادعیه و قرائت قرآن دانست که در آینده‌ای نزدیک و بنا بر گفته تولیدکنندگان آن قرار است به بزرگترین بانک جامع مداحی و مولودی و سخنرانی کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محرم که می‌شود، شور و حال دیگری در میان شیعیان و حتی مسلمانان دنیا ایجاد می‌شود. خیلی‌ها نذر و نیازشان را در این ماه انجام می‌دهند و افراد بسیاری هم به گونه‌های مختلف در پی خدمت به صاحب این ماه و نوکری در دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) بر می‌آیند.

در این جریان خیلی‌ها برای اطعام عزاداران ‌و خیلی‌ها هم برای دستگیری از نیازمندان نذر می‌کنند. خلاصه در این ماه به برکت حضرت سیدالشهدا(ع)، دستگیری و اطعام بسیاری از افراد صورت می‌گیرد که در مواقعی شگفتی همگان را برمی‌انگیزد. حال این روزها و با پیشرفت علم و تکنولوژی و مشغول شدن بسیاری از مردم به ابزار مجازی، نحوه جدیدی از خدمات‌رسانی و نذر و نیاز رواج پیدا کرده و آن هم به صورت مجازی و در قالب‌های مختلفی از جمله وب و اپلیکیشن‌های تلفن همراه است.

یکی از این اپلیکیشن‌ها که به تازگی و همزمان با آغاز محرم امسال شروع به فعالیت در فضای مجازی کرده، «نقاره» نام دارد که به همت و تلاش جمعی از هییتی‌های جوان و پژوهشگر، پس از بررسی، اصلاح و پالایش موضوعات مختلف در رابطه با ایام محرم و مداحی‌های این ماه ایجاد شده و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. در ادامه با معرفی این اپلیکیشن مذهبی با ما همراه شوید.


از آن جا که مرکز جامعی برای دانلود مراثی و سخنرانی‌ها در گوشی همراه وجود نداشت و کاربران تلفن همراه باید برای دسترسی به ادعیه، مرثیه، مولودی‌ها و سخنرانی‌ها به سایت‌های متعدد مراجعه می‌کردند، نیاز به یک مرکز جامع برای مرتب و به روز سازی این موارد است که در قالب این اپلیکیشن ایجاد شده است.

در ابتدا باید گفت که قالب گرافیکی اپلیکیشن «نقاره» از یکپارچگی نسبتا خوبی بهره برده است و چون به تازگی ایجاد شده در آن سعی شده تا متناسب با موضوع محرم و عاشورا طراحی شود. سادگی این قالب به اجرای راحت‌تر این برنامه کمک کرده است، اما جا دارد تا طراحان آن با استفاده از المان و طرح‌های اسلیمی در نسخه‌های به روز شده بعدی آن بر زیبایی آن اضافه کنند.



رنگ‌بندی اپلیکیشن «نقاره» هماهنگ و تقریبا سفید است است و در آن فونت‌های زیبا و خوانایی قرار داده شده که و متاسفانه قابلیت تغییر سایز را ندارد. اما چیدمان مرتب و از بالا به پایین این برنامه و اجزای آن سهولت دسترسی به امکانات و قابلیت‌های آن را برای کاربر فراهم کرده است. از نکات مثبت این اپلیکیشن می‌توان به ظاهر ساده و با سرعت عمل مناسب و کاربرپسند آن اشاره کرد.

‌جست‌وجوی لغات بین بخش‌های مختلف برنامه فوق بدون پیچیدگی انجام می‌شود؛ کاربر در این بخش می‌تواند تنها با یک کلیدواژه در بین موارد موجود در بانک مداحی‌ها، مراثی، سخنرانی‌ها و دعاها در کمترین زمان ممکن به آنچه می‌خواهد دسترسی پیدا کند. اما لازم است که از تکنیک‌هایی مناسب‌تری برای افزایش سرعت جست‌وجو در این برنامه استفاده شود؛ در مجموع این بخش از سرعت بالایی برخوردار و از نظر استفاده از امکانات در این برنامه مشکل خاصی به چشم نمی‌خورد.

مهمترین نکته در خصوص کارایی این اپلیکیشن اندرویدی، محتوای متنوع و مفید آن می‌باشد. اپلیکیشن «نقاره» شامل مطالب مفید و ارزشمندی از جمله نواهای برتر مداحان معروف و سرشناس کشور و همچنین لیست پخش شب‌های محرم از شب اول تا آخرین شب و بخش دسته‌بندی و همچنین مناسبت‌ها و بخش پیشنهادات خود نقاره است.


در بخش دسته‌بندی این اپلیکیشن بخش‌های موضوعی شامل قرآن، نهج‌البلاغه، سخنرانی‌های مذهبی، قرآن مجلسی، ادعیه، مداحی و جشن قرار گرفته است که با توجه به زمان شروع و تولید این برنامه بسیار خوب و ارزشمند است. طیف گسترده‌ای از مخاطبین این اپلیکیشن مرتبط با حوزه ارزشی هستند و قابلیت‌های شنیداری و دیداری در محتوای این برنامه می‌تواند نیاز آنها را در دسترسی به این امکانات برآورده کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های معرفی شده برای این برنامه اندرویدی در حوزه سیاسی است که سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب و سخنان امام خمینی(ره) را به تفکیک موضوعی و به تفکیک‌های دیگر دارد. در اپلیکیشن نقاره این محتوا بر روی سکوهای مختلف پیاده‌سازی شده است و کاربران می‌توانند ضمن دسترسی به وب‌سایت این اپلیکیشن تمامی محتوا را در قالب‌های متفاوتی دریافت کنند.

بنا بر گزارش ایکنا، ویژگی دیگر اپلیکیشن «نقاره» به‌روز بودن مواردی است که در آن آپلود شده و مخاطبان می‌توانند جدیدترین مداحی‌ها، مرثیه‌ها و سخنرانی‌ها را از این طریق در گوشی همراه خود داشته باشند. کاربر با نصب این اپلیکیشن می‌تواند به صدها فایل موضوعی دسترسی پیدا کند. همچنین در قسمتی از این برنامه، بر حسب زمان و مناسبت، نواهای برتر به کاربران پیشنهاد شده که تمامی این نواها از جدیدترین مداحی‌ها و مراثی و از مداحان بنام و برجسته انتخاب شده است.


جالب است بدانید در این اپلیکیشن کاربر پس از دانلود فایل صوتی مورد نظر، یک قسمت جداگانه برای ایجاد آرشیو شخصی وی ایجاد می‌شود که فایل‌ها مستقیما به آن‌جا وارد می‌شوند و نیازی به جست‌وجو و دانلود دوباره آن نیست. اپلیکیشن نقاره را می‌توان مرکز جامع دانلود و پخش هزاران مرثیه، مولودی، سخنرانی و ادعیه و قرائت قرآن دانست که در آینده‌ای نزدیک و بنا بر گفته تولیدکنندگان آن قرار است به بزرگترین بانک جامع مداحی و مولودی و سخنرانی کشور تبدیل شود.

طبق گفته سازندگان این برنامه تاکنون قریب به 3 هزار فایل صوتی در این نرم‌افزار قرار داده شده که روزانه به‌روز و به تعداد آنها اضافه می‌شود. این فایل‌ها از 30 مداح و بیش از 20 سخنران به صورت آنلاین و به‌روز شده در اپلیکیشن قرار گرفته می‌شوند.

شما می‌توانید اپلیکیشن «نقاره» را از طریق این لینک‌ دانلود کرده و یا از طریق وب سایت نقاره به محتواها دسترسی داشته باشید. در کنار مداحی‌ها سخنرانی‌ها هم قرار دارد که محتوای آن از ابتدای تولید تاکنون در حال به روز شدن است.

‌‌با وجود امکانات و قابلیت‌هایی که به آنها اشاره شد، باید گفت که اپلیکیشن «نقاره» از نگاه کارشناسی ایکنا، وظیفه خود را در همین حد به خوبی انجام داده  و در نهایت باید گفت با توجه به عرضه رایگان ‌و محتوای نسبتا کاملی که این برنامه اندرویدی دارد، می‌تواند مورد استفاده همه اقشار و کاربران قرار گیرد .به هر حال افراد بسیاری هستند که تمایل دارند، راحت، سریع و بدون صرف هزینه به چنین منابعی دسترسی داشته باشند.

 معرفی و تحلیل توسط وهاب خدابخشی