صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۵۵۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲

گروه جامعه: یک متخصص پزشکی اجتماعی گفت: محبت نیاز فطری بشر است و در سبک‌های تربیتی، سبکی موفق‌تر است که در عین مقتدرانه بودن توام با محبت باشد.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نوذر نخعی، عضو هیئت علمی و متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  در نشست تخصصی «راهکارهای انتقال ارزش‌ها به کودکان» با بیان مباحثی درباره رفتار صحیح با کودکان و نوجوانان و راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: بچه‌های ما باید برای جامعه‌ امروز تربیت شوند.

وی افزود: محیط، تاثیر زیادی بر کودکان و نوجوانان دارد و در چنین شرایطی والدین بایستی با رفتار صحیح و مناسب، بهترین راه‌کار را برای حفظ فرزندانشان از آسیب‌های اجتماعی به کار گیرند.

وی افزود: در جامعه‌ امروز نقش تربیتی پدر و مادر نسبت به گذشته کم‌رنگ‌تر شده است بنابراین بایستی همواره از سوی والدین تعادل رعایت شود، یعنی نه کودک را به حال خود رها کنند و نه سختگیرانه با او رفتار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: از نظر روانشناسان «هزار روز طلایی زندگی» که از دوره جنینی تا سال‌های اول و دوم زندگی یک کودک است، بسیار حائز اهمیت است.

نخعی با بیان اینکه در حال حاضر ابر دوست در جامعه «گوشی تلفن همراه» است که در شکل‌دهی شخصیت کودکان نیز بسیار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: با توسعه‌ی فن‌آوری، کشورها بدون مرز شده‌اند و می‌توان در لحظه از اخبار، حوادث و اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌دهد مطلع شد.
وی افزود: هر چه بیشتر با فن‌آوری روز دنیا پیش رویم به همان میزان پذیرش سایر فرهنگ‌ها در جامعه به‌ویژه در بین نسل جوان و نوجوان بیشتر می‌شود و وظیفه‌ی والدین در چنین شرایطی تعیین مرز برای فرزندانشان است.

این متخصص اجتماعی تصریح کرد: در بسیاری از جوامع نسل جدید، نسل بومرنگی نامیده شده است؛ یعنی افرادی که کمترین دغدغه را دارند و اولویتشان رفاه و راحت‌طلبی است.

وی تفویض مسئولیت، پذیرش اشتباه، مراقب رقیب بودن، چرایی، ثبات، الگو و محبت را 7 ستون انتقال ارزش‌ها به کودکان و نوجوانان برشمرد و گفت: والدین بایستی بهترین الگو برای فرزندانشان باشند چرا که هر رفتار اشتباه آن‌ها بر کودک تاثیر می‌گذارد. اگر اشتباهی از شما سرزد و کودک به شما نقد کرد، پذیرش اشتباه خود را داشته باشید.

نخعی گفت: گاهی کودکان و نوجوانان از اطرافیان خود بیشتر الگوبرداری می‌کنند و والدین بایستی با تزریق محبت کودکشان را تامین کنند، چرا که محبت نیاز فطری بشر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز داشت: اگر کودکی با کمبود والدگری مثبت (توجه والدین به کودک) مواجه باشد، از خود رفتارهای غیرمتعارف نشان می‌دهد تا توجه دیگران را به خود جلب کند.

نخعی با تاکید بر این که محبت بر روح و جسم انسان تاثیر مثبت دارد، یادآور شد: اگر کودکی در دوران کودکی‌اش محبت نبیند منجر به رفتارهای بد در بزرگسالی‌اش می‌شود.

وی تصریح کرد: معجزه‌ی محبت حتی بر حجم مغز کودک نیز تاثیر دارد؛ حافظه، ارتباطات اجتماعی و جهت‌یابی کودک را تقویت می‌کند و مانع از بروز آلزایمر در بزرگ‌سال می‌شود.

این متخصص پزشکی اجتماعی، دلداری دادن، گوش دادن به کودک، بی‌طرف و منصف بودن، حد و مرز را به آن‌ها یاد دادن، در آغوش گرفتن، برای او شخصیت قایل شدن و ... از جمله راه‌های ابراز محبت به کودک عنوان و خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جامعه با نشاط باشد به یکدیگر محبت کنیم.

بنا بر این گزارش، نشست تخصصی «راه کارهای انتقال ارزش‌ها به کودکان» با همکاری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی کرمان طی دو جلسه برای والدین کودکان مهدهای کودک برگزار شد.