صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۵۷۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
ایکنا گزارش می‌دهد:

گروه شبکه اجتماعی: ترویج افکار صوفیانه با نام عرفان اسلامی در شبکه‌های اجتماعی، واکنش حسن انصاری و رسول جعفریان را بر انگیخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حسن انصاری در انتقاد از ترویج عرفان‌گرایی خرافی و تفکرات فلسفی توأم با اخباری‌گری عرفان‌زده در یادداشتی با عنوان «اندر بی‌فایدگی آنچه می‌نویسیم» در کانال تلگرامی خود چنین نوشت: «من اکنون پانزده سالی می‌شود در نقد غلوگرایی و عرفان‌گرایی خرافی و آمیختن تفکر فلسفی با اخباری‌گری عرفان‌زده می‌نویسم. در دو سه سال اخیر بیشتر می‌نویسم. اما مدت‌هاست فکر می‌کنم کار بی‌فایده‌ای می‌کنم. جای آن بروم تاریخ علم کلام و فلسفه و فرق بنویسم شاید دست کم چند نفری را فایده بخشد.

می‌فرمایید این چه حرفی است؟ باید با خرافات مبارزه کرد و روشنگری کرد و خود و دیگران را به عقلانیت و اندیشه انتقادی و تاریخی فراخواند. بله درست است اما نگاهی به صفحات مجازی بیندازید می‌بینید که حق با من است. فایده ندارد. شاهد هم از غیب رسید. همین الآن دیدم کانالی هست تلگرامی به نام کانال شاخه طوبی مشحون از همه آنچه گفتم در نقد آن‌ها سال‌هاست می‌نویسم. مشعشعاتی از آقای ... شمار بینندگان آن بالغ بر ۳۲ هزار نفر است. استعداد می‌خواهد آدم باز در نقد خرافات بنویسد...».


واکنش رسول جعفریان
رسول جعفریان نیز با درج این پیام در صفحه شخصی خود در یادداشتی از رواج خرافه‌پرستی و اشاعه موهومات این‌چنینی به‌شدت انتقاد کرد. جعفریان در متنی با این عنوان که «تفکر علمی در جامعه ما حاکم  نیست» به بررسی تاریخچه مبارزه با افکار خرافی در جامعه پرداخته است. از نظر او در صد سال گذشته تلاش‌هایی که در این راستا صورت گرفته به دلایلی ناکام بوده؛ از جمله اینکه ما هزاران سال با افکاری از این نوع انس و الفت داشته‌ایم و دین را با آنها درآمیخته‌ایم و از قداست دین برای القای آنها استفاده کرده‌ایم. 

از نظر جعفریان، راه علاج این مسئله اصلاح نظام درسی و متون آموزش و پرورش است. از دید او، باید تفکر علمی جای حرّافی‌های بی‌پایه، مصلحت‌اندیشی‌های بی‌اساس و دیدگاه‌های متکی به عرف و عادت را بگیرید. بچه‌ها باید از آغاز بدانند که هر مسئله را باید در جای خود ثابت کنند و برایش استدلال داشته باشند. باید پرسشگری را به آنها آموخت.

جعفریان معترف است که در یک جامعه توسعه‌نیافته، جامعه‌ای که به قول رهبری معظم، صنعت آن بعد از صد و پنجاه سال همچنان مونتاژ است، باید گفت، تفکر فلسفی و اجتماعی و علمی‌اش هم مونتاژ است و ثبات فکری ندارد. از دیدگاه وی، ما نیازمند آن هستیم تا درست فکر کنیم. اگر نتوانیم فکر کنیم و بخواهیم بمانیم باید با رفتارهای غیرعادی بمانیم.