صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۰۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
فعال سیاسی حزب‌الله لبنان تبیین کرد:

گروه بین‌الملل: می صبحی الخنساء با تبیین دلایل و پشت پرده استعفای غیر منتظره نخست‌وزیر لبنان گفت: اعلام استعفای سعد حریری در خاک سعودی‌ها، بیانگر بی‌اراده بودن نخست‌وزیر لبنان در این کناره‌گیری است.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان روز شنبه(13 مهرماه) در اقدامی غیرمنتظره و با لفاظی علیه ایران از سمت خود استعفا داد. استعفای حریری در خاک سعودی و قرائت بیانیه‌ای دیکته‌شده از سوی مقامات رژیم آل‌سعود، شگفتی و حیرت کارشناسان، صاحب‌نظران و حتی مقامات و مسئولان لبنانی را در پی داشته است.
 
در همین راستا،  خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با هدف تحلیل دلایل و پشت‌پرده این استعفا گفت‌وگویی با «می صبحی الخنساء»، فعال حقوق بشر، رئيس سازمان ائتلاف بين‌المللی مبارزه با مصونيت از مجازات و از بانوان فعال سیاسی حزب‌الله لبنان انجام داده که مشروح این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد.

می صبحی الخنساء در خصوص استعفای غیرمنتظره سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و اجبار وی از سوی عربستان برای این مسئله گفت: بدون شک اعلام استعفای سعد حریری در خاک سعودی‌ها، اقدامی به اجبار و بیانگر بی‌اراده بودن نخست‌وزیر لبنان در این کناره‌گیری است، اما رسانه‌های سعودی تلاش کردند با ترفند رسانه‌ای خود این موضوع را به گونه‌ای به افکار عمومی القا کنند که گویی این موضوع به خواست شخص نخست‌وزیر بوده‌ است.

وی افزود: جالب این است که سفر اخیر سعد حریری به عربستان و دیدار وی با مقامات سعودی در سکوت خبری و پشت درب‌های بسته انجام شد، اما خبر استعفای وی از سوی رسانه‌های عربستان پوشش داده شد و حتی قرائت متن استعفای وی به طور مستقیم از چندین شبکه ماهواره‌ای سعودی پخش شد که همه این مسائل بیانگر این است که این استعفا به اجبار و اصرار مقامات آل‌سعود و در هماهنگی کامل با رژیم سعودی صورت است.

نمونه‌هایی از دخالت عربستان در منطقه

رئیس سازمان ائتلاف بين‌المللی مبارزه با مصونيت از مجازات، درباره ادعای سعد حریری مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی گفت: نخست‌وزیر مستعفی لبنان در حالی این ادعا را در خاک سعودی مطرح کرد که رژیم آل‌سعود  دخالت آشکاری در امور داخلی لبنان و سایر کشورهای عربی دارد و این رژیم با جنگ‌افروزی و حمله به برخی کشورهای عربی و حمایت از گروه‌های تروریستی، از عوامل مهم بی‌ثباتی در منطقه است.
وی اضافه کرد: رژیم سعودی آشکارا در سیاست‌ها و امور داخلی کشوهای عربی و اسلامی دخالت می‌کند و مجبورکردن سعد حریری به استعفا و کناره‌گیری از قدرت، نمونه بارز دخالت‌ گسترده رژیم سعودی در سیاست‌های داخلی لبنان است.

این فعال حقوق بشر لبنان گفت: دخالت عربستان تنها در امور داخلی کشورهای منطقه تنها به لبنان خلاصه نمی‌شود، بلکه رژیم سعودی بیش از دو سال و نیم است که مردم مظلوم یمن را آماج حملات هوایی بی‌رحمانه خود قرار داده و بسیاری از کشورهای عربی را نیز مجبور می‌کند که دستورات و دیکته‌های بی‌چون و چرای این رژیم را بپذیرند.

این بانوی فعال سیاسی حزب‌الله لبنان تأکید کرد: محاصره قطر از سوی تعدادی از کشورهای عربی به سرکردگی رژیم عربستان، از دیگر شواهد تلاش این رژیم برای دیکته و تحمیل خواسته‌های خود به کشورهای منطقه است و به نظر می‌رسد عربستان بیشترین سود را از ایجاد و دامن‌زدن به کشمکش و هرج و مرج در کشورهای منطقه می‌برد.

تلاش برای نفوذ اسرائیل به لبنان

می صبحی الخنساء همچنین درباره سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از موضوع کناره‌گیری سعد حریری، گفت: یکی از راهبردهای که عربستان سعودی و رژیم اسرائیل از استعفای حریری دنبال می‌کنند، ایجاد درگیری و جنگ داخلی در لبنان است و این موضوعی است که عربستان سعودی از مدت‌ها پیش به دنبال آن بوده، اما به دلیل حضور جبهه مقاومت و وحدت کلمه مردم لبنان تاکنون موفق نشده به آن دست یابد.

وی تأکید کرد: عربستان دشمنی کینه‌توزانه‌ای با محور مقاومت و جنبش مقاومت اسلامی لبنان(حزب‌الله) دارد که این دشمنی و کینه‌توزی به خاطر پیروزی‌های مقاومت‌ لبنان در سوریه و پیروزی‌های مردم عراق و نیروهای بسیج مردمی علیه گروه‌های تکفیری و تروریستی از جمله داعش به‌ عنوان دست‌نشاندگان رژیم آل‌سعود است.
این فعال حقوق بشر لبنانی گفت: مقامات رژیم سعودی در حال توطئه برای از بین‌بردن هرگونه دیدگاه و رویکرد مخالف با نگرش‌های تفرقه‌افکنانه خود در منطقه هستند و هدف اصلی آن‌ها از این اقدامات، چیزی جز خدمت به رژیم صهیونیستی و تحکیم جایگاه این رژیم غاصب در منطقه نیست. 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، دیدارها و جلسات متعدد مقامات سعودی با رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اسرائیل از طریق عربستان خواهان سیطره و نفوذ بیشتر در لبنان و برتری بر جبهه مقاومت این کشور است.

هوچی‌گری سعودی‌ها

می صبحی الخنساء در خصوص دخالت‌های مطرح شده در امور سیاسی لبنان از سوی ایران در متن استعفای حریری گفت: خدمات ایران از نظر آبادانی و کمک به دولت و مردم لبنان و سایر کشورهای اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست، این در حالی است که ایران این کمک‌ها را بدون هیچ‌گونه باج‌خواهی و منت‌گذاری انجام داده است و مردم لبنان این حقیقت را به خوبی درک می‌کنند؛ اما رژیم سعودی همواره تلاش می‌کند با هوچی‌گری و تبلیغات گسترده و صرف پول، فعالیت‌های اندک و کوچک خود را بزرگ و مهم نشان دهد و خود را به‌ عنوان کشوری حامی مردم لبنان معرفی کند، در حالی که واقعیت امر این است که سیاست‌های نادرست و غیراصولی عربستان بیشترین سهم را در تخریب و نابودی زیرساخت‌های منطقه داشته است.

رئيس سازمان ائتلاف بين‌المللی مبارزه با مصونيت از مجازات در پایان ضمن رد ادعاهای نخست‌وزیر مستعفی لبنان مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، از رسانه‌های خبری خواست که در زمینه فعالیت منطقه‌ای ایران به صورت حرفه‌ای و با صداقت عمل کنند و نقش و جایگاه مثبت ایران در منطقه و خدمات سازنده جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه را اطلاع‌رسانی کنند.

سازمان ائتلاف بین‌المللی مبارزه با مصونیت از مجازات یک سازمان حقوقی چند ملیتی است که توسط تعدادی از قضات اروپایی (اسپانیایی، آلمانی و...) و عربی تأسیس شده و عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است. ریاست این سازمان حقوقی برعهده خانم «می صبحی الخنساء»، حقوقدان ارشد لبنانی و نویسنده چندین کتاب حقوقی از جمله کتابی درباره حق بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن خود است.

گفت‌وگو از محمد باعزم