به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز 29 آبان در نشست خبری در مورد همایش آراء تفسیری علامه معرفت گفت: در سال 1395 تجلیل از قرآنپژوهان برجسته کشور در دستور کار دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قرار گرفت و علامه معرفت به عنوان اولین فرد در این زمینه انتخاب شد.
وی با اشاره به همکاری پژوهشگاه و موسسه تمهید در برپایی این همایش به اهداف آن اشاره و عنوان کرد: نخستین هدف تجلیل از مقام شامخ علمی پژوهشی علامه معرفت(ره) بود؛ دومین هدف؛ تبیین و معرفی نوآوریهای قرآنی علامه معرفت مخصوصا در حوزه تفسیر اثری بوده است.
وی افزود: هدف سوم نیز گشایش عرصههای نو و جدید در مطالعات تفسیری اعم از تطبیقی و مطالعات اثری و هدف چهارم نقد دیدگاهها و ارزیابی روش تفسیر اثری و ارایه الگوهای جدید در تفسیر بوده است.
لکزایی با بیان اینکه فراخوان در چهار محور صورت گرفت افزود: مبانی، مناهج و قواعد تفسیری در آثار علامه معرفت، گرایش تفسیری علامه معرفت، مباحث علمی در آثار تفسیری و تفسیر و مفسرشناسی چهار محوری بود که برای فراخوان در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: با استقبال صورت گرفته و ارایه مقالات سفارشی، در مجموع 290 مقاله و چکیده به دبیرخانه واصل شد که کتاب چکیده مقالات در روز همایش رونمایی خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: حدود 134 مقاله از مجموع مقالات رسیده به دبیرخانه مورد پذیرش قرار گرفته است که حدود 40 مقاله در 5 پنل ارایه و نقد و بررسی خواهد شد.
لکزایی عنوان کرد: مقرر شد همایش در روز دوم آذرماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شود؛ این همایش از ساعت هشت و نیم صبح آغاز و تا مغرب به طول میانجامد همچنین پیام تصویری آیتالله العظمی سبحانی در این همایش پخش و سخنان افتتاحیه نیز حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی است.
وی اظهار کرد: برپایی میزگرد با حضور شاگردان برجسته علامه معرفت و قرائت دو مقاله برگزیده در همایش نیز از دیگر برنامههای این همایش است و در نوبت عصر نیز پنلهای تخصصی ارائه خواهد شد و از ساعت 16 نیز جلسه اختتامیه برپا میشود.
لکزایی با بیان اینکه سخنران مراسم اختتامیه این همایش حجتالاسلام و المسلمین علیاکبر رشاد است گفت: در این مراسم گزارشی از پنلها نیز ارایه خواهد شد همچنین از آثار همایش رونمایی میشود و از برترین افراد صاحبان آثار نیز تقدیر خواهد شد.
وی افزود: ترجمه کامل التمهید که در ده جلد عربی نشر یافته است در این مراسم رونمایی میشود همچنین کتابی در مورد مجموعه گفتوگوهای حجتالاسلام والمسلمین سعید بهمنی با علامه معرفت نیز در قالب کتابی برای اولین بار منتشر و در این مراسم رونمایی خواهد شد، همچنین از نسخههای دیجیتالی این آثار نیز رونمایی میشود.
لکزایی ادامه داد: مجموعه آثار علامه معرفت توسط مرکز نور در قالب نرمافزار ارایه خواهد شد همچنین مجموعه آثار در قالب کتابخوان همراه پژوهان در قالب اپلیکشین اندرویدی نشر مییابد و به حاضران در همایش اعطا خواهد شد.
رئیس شورای علمی همایش با دعوت از همه علاقهمندان به مباحث قرآنی تصریح کرد: این همایش عام نیست و مخاطبان تخصصی خود را دارد و عمدتا مخصوص پژوهشگران قرآنی است و پنلها و جلسات نیز کاملا به صورت تخصصی ارایه میشود لذا محفل بسیار خوبی برای استادان و پژوهشگران قرآنی است تا تبادل علمی جدی صورت بگیرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: علامه معرفت شخصیت جامعی داشت؛ از اوایل دهه 50 و قبل از انقلاب، مطالعات قرآنی را آغاز کرد و شخصیت ممتاز و بینظیر در عرصه قرآنی از یکسو و از طرف دیگر شخصیتی انقلابی نیز بودند و فرزند خود را هم در راه انقلاب فدا کردند.
وی بیان کرد: همچنین کتاب ولایت فقیه به عربی توسط ایشان ترجمه و منتشر شد و بعد از انقلاب نیز تلاش میکرد تا فعالیتهای وی پاسخگوی نیاز های روز باشد بنابراین برای طلاب و اهل علم الگوست.
لکزایی بیان کرد: ایشان حوزه تخصصی قرآنی را انتخاب و در سطح جهانی کار کرد و امروز نیز آراء ایشان در سطح بینالمللی مورد بحث و توجه است و خود ایشان هم هدفش را بینالمللی کردن کارهای حوزه تعریف کرده و بر آن تاکید فرموده بود.
وی اظهار کرد: دانشجویان دکتری و ارشد در این همایش حضور خواهند شد و مطالب همایش در پایاننامهها اشراب میشود و مقالاتی که رتبه بالا دارند در مجلات علمی و تخصصی منتشر خواهند شد.
لکزایی در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه یکی از نقدهای وارده به علامه، برجستهسازی اهل سنت است تصریح کرد: یکی از ویژگیهای علامه معرفت نگاه بینالمللی ایشان است؛ توجه به مباحث قرآنی از جایی شروع شد که برای بحث قرآنی به کتابخانه نجف رفت و دید آثار قرآنی اهل سنت بیشتر از شیعه است و همین انگیزه شد تا بیشتر وارد علوم قرآنی شوند.
وی تاکید کرد: ایشان معتقد بود باید مطالب به شیوهای عرضه شود که تطبیقی بوده و مورد توجه همه در جهان اسلام و غیر آن باشد لذا در تفسیر اثری ایشان، روایات تفسیری از طریق اهلبیت مورد بررسی و روایات اهل سنت را هم نقد و بررسی و بعد جمعبندی دارد و در واقع، ایشان یکی از خلأهای پژوهشی را برطرف کرده که تقویت رویکرد تطبیقی است.