صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۷۲۳۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
سورنا ستاری تأکید کرد:

گروه دانشگاه: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ما یک زیست‌بوم در عرصه پژوهش و فناوری نداریم اظهار کرد: اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان لازمه پژوهش و فناوری کشور است و نمی‌توان با پول دولتی این اکوسیستم را ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آئین گشایش هجدهمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار با بیان اینکه ما با رشد  تعداد دانشجو روبرو بوده‌ایم گفت: در حال حاضر تعداد 4 میلیون و 700 دانشجو داریم که تقریبا نسبت به سال‌های گذشته این تعداد 20 برابر شده هر چند که بالا رفتن تعداد دانشجو درآمد کشور را زیاد می‌کند اما چرا این تعداد در GDP ما تاثیر نگذاشته است.

وی افزود: پاسخ این سوال نداشتن اکوسیستم است ما در عرصه پژوهش و فناوری زیست‌بوم نداریم؛ یعنی سیستمی که در پژوهش بچرخد و استارت آپ‌ها را شکل دهد. ایجاد زیست بوم یک فرهنگ عمومی است.

معاون علمی ریاست جمهوری گفت: اگر می‌خواهیم جوانان را در داخل نگاه داریم باید سیستمی برای برگشت اینها داشته باشیم و جامعه نسبت به مهاجرت جوانان حساسیت پیدا کند.

وی افزود: خوشحالم دانشجویانی را می‌بینم که از خارج برمی‌گردند و در استارت آپ‌ها فعالیت می‌کنند ما باید به دنبال سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه باشیم. با پول دولتی نمی‌توان اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان را ایجاد کرد.

ستاری گفت: در این صورت ارزش نیروی انسانی معنا می‌یابد و نیز به پژوهش‌های پایه توجه می‌شود، همچنین پژوهشکده‌های دولتی پاسخ‌گو می‌شوند و نقش پژوهش در اقتصاد و فرهنگ معنا پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: جوانان حاضر در استارت آپ‌ها سفیران و سربازان ما هستند تا بتوانند این زیست‌بوم را در جامعه جا بیندازند ما نیز باید از آنها حمایت کنیم، در این صورت هم فرهنگ و هم اقتصاد را می‌توانند تغییر دهند، این گونه مردم ما را باور می‌کنند.

ستاری با بیان اینکه با سیاست‌ها و همکاری اساتید و جوانان امیدواریم در چهار سال آینده این زیست بوم شکل گیرد گفت: امیدوارم امسال نمایشگاه خوبی باشد و پیش بینی 200 میلیارد تومانی برای انعقاد قراردادها در پایان کار، هر چند کم است، محقق شود.