صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۷۹۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱

گروه فعالیت‌های قرآنی: صفحات معارفی برخی خبرگزاری‌ها امروز تلاش کرده بودند تا با انتشار یادداشت‌ها و بیانیه‌هایی به موضوع اغتشاشات پراکنده اخیر در برخی شهرهای کشورمان ورود داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از جمله‌ خبرهایی که صفحات معارفی برخی خبرگزاری‌ها امروز 13 دی‌ماه به آن ورود کرده‌اند، موضوع اغتشاشات پراکنده اخیر است.
خبرگزاری فارس امروز از برگزاری مسابقات قرآن بنیاد شهید خبر داده و تسنیم نیز در یادداشتی به تحلیل وقایع این روزهای کشور در برخی شهرها پرداخته است.
ایسنا از تمدید زمان ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داده و ایرنا نیز گفت‌وگویی با دبیر جشنواره قرآنی آیات در بخش کاریکاتور انجام داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان به انتشار بیانیه مراکز حوزوی پیرامون ناآرامی‌های اخیر پرداخته و مهر نیز تنها خبر خود را به مشکلات این روزهای دارالقرآن بسیج اختصاص داده است. میزان نیز با انتشار یک حدیث صفحه دین و اندیشه خود را به روز کرده و خبرگزاری کتاب ایران نیز گفت‌وگوی روز شنبه هفته جاری معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با رادیو قرآن را بازنشر داده است. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌های کشور داریم.
فارس
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری فارس امروز چهارشنبه 13 دی‌ماه از برگزاری سی‌امین دوره مسابقات قرآن بنیاد شهید خبر داده است. خبری که مدیرکل امور هنری بنیاد شهید آن را اعلام کرده و گفته؛‌«مسابقات شهرستانی در گروه‌های مختلف ایثارگری، همسران، فرزندان دختر و پسر، دانش‌آموز و دانشجو در استان‌های سراسر کشور برگزار شده و امسال نیز طبق روال سنوات گذشته، در ماه‌های بهمن و اسفند برگزار خواهد شد».
این خبرگزاری در خبر دیگری به مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی و نیز تشکیل کارگروه‌های پژوهش در آموز و پرورش پرداخته و در گفت‌وگو با محمدرضا مسیب‌زاده، به برگزاری زمانبندی مراحل مختلف این مسابقات پرداخته است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این گفت‌وگو به برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در سه مرحله منطقه‌ای، استانی و کشوری خبر داده و گفته؛ «این مسابقات در حوزه دانش‌آموزی در چهار مرحله برگزار می‌شود که مهمترین مرحله برای ما همان مرحله مدرسه‌ای است. تا اواخر بهمن‌ماه استان‌ها و مناطق فرصت دارند که مسابقات منطقه‌ای‌شان را انجام دهند و دانش‌آموزان برای مرحله استانی در اردیبهشت‌ماه سال آینده آماده شوند».
مسیب‌زاده همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دیگر برنامه‌های این اداره کل اشاره کرده و گفته است؛ «روز گذشته، کارگروه تهیه و بررسی محتوای مربوط به منابع حوزه قرآن، عترت و نماز را در شهرستان‌های استان تهران و در اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار کردیم».
این خبرگزاری همچنین به انتشار خبری در مورد آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم پرداخته و در آن اعلام کرده است؛ «مرحله چهارم یازدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن همزمان با مرحله سوم دوازدهمین دوره این آزمون جمعه 15 دی ماه برگزار می‌شود». این خبرگزاری همچنین اسامی افرادی که در این آزمون حضور دارند را منتشر کرده است.
فارس همچنین یکی دیگر از مطالب صفحه فعالیت‌های قرآنی خود را همچون روزهای گذشته به تلاوت ترتیل شهریار پرهیزکار اختصاص داده است.
آخرین خبر این خبرگزاری نیز به تجلیل از رئیس فدارسیون تکواندو اختصاص یافته است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، اعلام شده که برگزار‌کنندگان لیگ حافظان قرآن مازندران طی مراسمی لوح تقدیر و تندیسی را به پاس قدردانی از حمایت‌های رییس فدراسیون تکواندو از فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن بین ورزشکاران به پولادگر تقدیم کردند.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز علاوه بر خبرهای قرآنی و عترتی، یادداشتی به قلم «حجت‌الاسلام پیروزمند» قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در مورد آشوب‌های اخیر در برخی شهرهای کشورمان را منتشر کرده است.
پیروزمند در این یادداشت به شکل گیری جریانی همچون فتنه 88 اشاره کرده و در بخشی از ان آورده است؛ «تحلیل حوادث داخلی بدون در نظر گرفتن تأثیرات بیرونی و حوادث منطقه میسر نیست به این صورت که آمریکا، صهونیست و نوکران آن‌ها در منطقه یعنی آل سعود و نیز منافقان داخلی و خارجی به دلیل نابودی داعش تودهنی محکمی از ملت ایران خوردند. به همین دلیل یک نوع احساس حقارت به زورمندان عالم دست داد و اکنون به دنبال جبران این حقارت هستند هرچند با بر هم زدن نظام اجتماعی ملت‌های مسلمان باشد».
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در بخش پایانی تحلیل خود بر جلب اعتماد مردم با رفع تبعیض طبقاتی تأکید کرده و گفته است؛ «نخبگان باید توجه کنند آسیب اعتماد نسبی به غرب اکنون نمایا‌ن‌تر از گذشته شده است؛ بنابراین باید به توان داخلی اعتماد داشته باشیم و مشکلات را با اتکای به مردم و سرمایه‌های مادی و معنوی داخلی حل و فصل کنیم. در این صورت مردم نیز به مسئولان اعتماد می‌کنند و آن‌ها را همراهی خواهند کرد؛ اگر مردم ما احساس کنند بی‌عدالتی و تبعیض و فساد خواص در جامعه وجود ندارد،‌ مشکلاتی که به طور طبیعی در یک جامعه وجود دارد و اکثریت مبتلای به آن هستند، تحمل خواهند کرد و این را عملاً در طول انقلاب اسلامی ثابت کرده‌اند».
تسنیم در خبر دیگری از بررسی شدن تولیدات حوزه قرآن و عترت آموزش و پرورش خبر داده است. این خبر به برگزاری کارگروه تهیه و بررسی محتوای مربوط به منابع حوزه قرآن، عترت و نماز که روز گذشته برگزار شده، اشاره داشته است. این کارگروه در اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد.
از دیگر خبرهای این صحفه می‌توان به برگزاری مراسم تجلیل از 139 قاری و حافظ قران کریم در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کرد. این مراسم عصر امروز 13 دی‌ماه در تالار شیخ صدوق آستان عبدالعظیم حسین(ع) برگزار می‌شود. همچنین بازخوانی واکنش مقام معظم رهبری به شهادت شیخ نمر از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است.
آخرین خبر خبرگزاری تسنیم که امروز در این تحلیل به آن پرداخته می‌شود، خبری از نخستین نشست تخصصی مداحان اهل بیت(ع) در شهر ری است. در این نشست موضوعاتی همچون مقتل فاطمی، شیوه‌های روضه‌خوانی، تاریخ بصیرت فاطمی و اخلاق و آداب مداحی ارائه شده است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران امروزی از تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داده است. همچنین در این خبر به ثبت نام 32 هزار نفر در این آزمون اشاره شده است.
پیام تسلیت روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت دبیر دین و اندیشه ایسنا، از دیگر خبرهای امروز این خبرگزاری است.
همچنین در خبر دیگری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از احیاء‌14 کاروانسرا و آب انبار با کمک بخش خصوصی در اصفهان خبر داده شده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران در خبر دیگری به آغاز کنگره بین‌المللی شعر «پیامبر مهربانی» اشاره کرده است. این کنگره امروز چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در سالن فرهنگی و سینمایی هلال زاهدان آغاز به کار کرده است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز در خبری مدارک لازم زائران جهت اعزام به عتبات دانشگاهیان اشاره کرده است. در این خبر آمده است که؛ « دانشگاهیان برای تشرف به عتبات باید اصل گذرنامه خود را ارائه دهند این گذرنامه باید 6 ماه پس از سفر اعتبار داشته باشد. گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان و حکم کارگزینی برای اساتید و کارمندان، دو قطعه عکس رنگی 3*2 یا 4*3 (پشت زمینه سفید و تمام رخ)، و اصل شناسنامه و عقدنامه(ویژه زائرین متاهل) از دیگر مدارکی است که زائرین به عتبات باید ارائه دهند».
ایرنا همچنین در خبر دیگری به انعکاس دومین کنگره بین‌المللی شعر پیامبر مهربانی(ص) پرداخته است. در این خبر که به صحبت‌های مشاور دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اختصاص یافته است،‌ بیشتر بودن مشترکات تشیع و تسنن از اختلافات تأکید شده است.
گفت‌وگو با دبیر جشنواره کاریکاتور آیات از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی است. سید مسعود شجاعی طباطبایی در این گفت‌وگو کاریکاتور را ابزاری در خدمت هنرمندان برای ترویج فرهنگ قرآنی عنوان کرده است.
جشنواره هنری قرآنی آیات شامل رشته‌های پوستر در استان زنجان، نقاشی در استان گلستان، فیلم اعم از مستند کوتاه، داستانی، مستند و انیمیشن در استان بوشهر، داستان نویسی در جنوب استان کرمان، شعر در استان لرستان، تصویرسازی در استان همدان، نقاشیخط در استان یزد، آواها و نغمات در استان آذربایجان شرقی و هنرهای نمایشی در استان فارس است و همچنین خوشنویسی و کاریکاتور در میان این رشته‌ها در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان همچون روزهای گذشته خبرهای امروز خود را با حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد میهمان و نیز زندگی نامه شهید «آقا علی‌نژاد» آغاز کرده است.
این خبرگزاری در خبر دیگری که با عنوان «ضرب‌المثل‌های قرآنی» منتشر شده، به نزدیک بودن مفاهیم برخی ضرب‌المثل‌های ایرانی با مفهوم برخی از آیات قرآن کریم اشاره کرده است.
صحبت‌های رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در ابتدای درس خارج فقه روز گذشته از دیگر خبرهای امروز باشگاه خبرنگاران جوان است. آیت‌اله رشاد در صحبت‌های خود به موضوع همسایگی فقر و کفر اشاره کرده و گفته؛ «ای کاش مسئولان اجاره نشین بودند».
بیانیه مراکز حوزوی پیرامون ناآرامی‌های اخیر و ترخیص «سعید حدادیان» از بیمارستان از دیگر خبرهای باشگاه خبرنگاران جوان در روز 13 دی‌ماه است.
این خبرگزاری همچنین امروز با گفت‌وگویی از رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم را منتشر کرده است، گفت‌وگویی که در آن از ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور تا پایان سال خبر داده شده است.
مهدی‌قره‌شیخ‌لو در این گفت‌وگو که با روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی انجام داده است،‌ به اینکه مرحله اول ادغام، تشکیل اتحادیه مدغم در ۳۱ استان بوده اشاره کرده و گفته؛ «این ادغام از پنجم مرداد‌ تا ۲۸ مهر امسال انجام شد و مراحل اداری و ثبت این انتخابات انجام می‌شود باید گفت که مشکلات محدودی در استان تهران داشتیم که در حال برطرف کردن آن هستیم همچنین در صورتی که انتخابات استان تهران تأیید نهایی شود، تکلیف و پرونده ۳۱ استان بسته می‌شود».
مهر
خبرگزاری مهر امروز در صفحه قرآن و متون دینی از در آستانه تعطیلی قرار گرفتن دارالقرآن بسیج کشور خبر داده و به نقل از منابع آگاه نقل کرده است که رئیس این دارالقرآن از سمت خود استعفا داده است.
میزان
خبرگزاری میزان تنها مطلب صفحه دین و اندیشه خود را به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد سرمایه هر مرد اختصاص داده است. در این حدیث به این موضوع که سرمایه یک مرد مسلمان،‌همسر مسلمانی است که با نگاه به او شاد شود و خواسته او را برآورده سازد، اشاره شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران امروز با دو خبر صفحه دین و علوم قرآنی را به روز کرده است. از جمله این خبرها، ‌گفت‌وگوی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با برنامه افق رادیو قرآن است. گفت‌وگویی که در آن به نداشتن نگاه صرف نمایشگاهی به نمایشگاه قرآن تأکید شده است. فقهی‌زاده روز شنبه هفته جاری در این برنامه حضور یافت.
خبر دیگر این خبرگزاری به انتشار چهار جلد نخست از مجموعه «چهارراه زندگی» با موضوع سبک زندگی،‌ با نگاهی به آیات، احادیث و روایات، از سوی به‌نشر اشاره شده است.