صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۸۳۶۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
آیت‌الله هادوی تهرانی:

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: در آیه دهم سوره حجرات خداوند به قاعده اخوت مومنان اشاره کرده که قاعده فرهنگی است و اگر این قاعده در جامعه نهادینه می‌شد، تعاملات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما متفاوت می‌شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجرات گفت: در آیه دهم سوره حجرات، خداوند به قاعده اخوت مومنان اشاره کرده که قاعده فرهنگی است و اگر این قاعده در جامعه نهادینه می‌شد تعاملات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما متفاوت می‌شد.

وی افزود: گاهی برخی مانند هابز، جامعه را به جنگلی تشبیه می‌کند که هر کسی قویتر است پیشروتر است ولی گاهی همه مومنین و افراد جامعه را برابر می‌دانیم.

هادوی تهرانی بیان کرد: اگر دو تاجر، کاسب و بقال و ... همدیگر را برادر بدانند؛ آیا این گونه که الان است، تعامل می‌کنند یا دو جناح سیاسی؛ چرا نسبت به رفقای خود اینقدر اغماض دارند، ولی نسبت به گروه‌های سیاسی دیگر، کوچکترین خطاها را مورد توجه قرار می‌دهند.

این استاد تفسیر حوزه اظهار کرد: ما کجا به اسلام عمل کردیم و بد دیدیم؟ هرجایی که بد شده، مطمئنا به اسلام عمل نشده است؛ برخی کارهایی به نام اسلام انجام می‌دهند و طبیعی است که به نتیجه درست نمی‌رسد؛ در صورتی که آیا اسلام گفته دشمن خونی برادر مومن خود تنها به علت اختلاف نظر باشید.

وی با بیان اینکه در کجای رفتارهای ما قاعده اخوت مومنین را می‌توانیم ببینیم تصریح کرد: در ادامه دستور به اصلاح میان مومنان را فرموده  است و در مواردی که اختلافی نیز میان آنان پیش آمد فرمود اصلاح کنید و اگر گروهی طغیان کرد باید از زور آن هم عادلانه استفاده شود ولی بعد از آن ادامه ندهید.

استاد حوزه تاکید کرد: کسانی که به این دستورات الهی عمل کنند بنابر وعده قرآن شاید مرود رحمت الهی واقع شوند.