صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۸۴۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
آیت‌الله جوادی آملی:

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: وعظ، سخنرانی و ارائه مقاله نیست؛ بلکه واعظ کسی است که عرضه دارد شنونده را به سوی خود جذب کند. 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، امروز دوم بهمن ماه در جلسه تفسیر خود گفت: فخررازی در مورد آیه دوم و سوم سوره تحریم بحث عام و خاص و مسئله نسخ را بیان کرده، ولی برخلاف دیدگاه فخررازی هر دو آیه، عام است و شبهه نسخ و امثال آن درست نیست.

وی با بیان اینکه کسی که به زنش می‌گوید ظهر تو مانند ظهر مادرم من است ناظر به نسب نیست ادامه داد: این مسئله ناظربه حرمت آمیزش است؛ بنابراین چند نوع «ام» است که نکاح با آنان حرام است؛ مادر نسبی، مادر رضاعی و قسم سوم نیز همسران پیامبرند.

وی با اشاره به تعبیر ام‌المومنین در سوره تحریم، برای زنان پیامبر بیان کرد: این آیه ضمن جلوگیری از بی ادبی برخی افراد نسبت به پیامبر(ص) حکم فقهی و اصولی نیز بیان کرده است و آن اینکه ازدواج با زنان پیامبر حرام است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: چون این‌ها(این دو آیه) در سیاق واحد هستند نمی‌توان گفت آیه سوم بعدا نازل شده بلکه دوم و سوم با هم نازل شده است.

آیت‌الله جوادی آملی همچنین با اشاره به بحث مغفرت الهی، عنوان کرد: خداوند با توبه هر مشرک و ملحد و کمونیست را می‌بخشد و اگر خداوند فرموده است که جز شرک، همه گناهان را می‌بخشد مراد این است که شرک را بدون توبه نمی‌پذیرد.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: بخشش بدون توبه ممکن است به علت داشتن فرزند صالح، کار خیر و دعای پدر و مادر و فرزند شهیدی صورت بگیرد و خدا او را بدون توبه ببخشد ولی بدون توبه، شرک را نخواهد بخشید.

این مفسر قرآن عنوان کرد: در همه کتب فقهی، وفا به عقود و عهود و ... مطرح است، ولی  قرآن، کتاب فلسفی، علمی و ... نیست بلکه نور است؛ لذا هر جا سخن از فقه است با اخلاق هماهنگ کرده است و هر جا حکم شرعی دارد حکم اخلاقی آن را نیز کرده است.

وی ضمن تبیین معنای وعظ، اظهار کرد: وعظ، سخنرانی و ... نیست، بلکه واعظ کسی است که عرضه دارد شنونده را به سوی خود جذب کند.