صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۸۹۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸

گروه بین‌الملل: بخش بانوان انجمن قرآنی «خیرکم» شهر «جده» عربستان از اعطای 220 اجازه‌نامه قرائت بر اساس روایت‌ها و قرائت‌های مختلف به بانوان قرآن‌آموز این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری العرب الیوم؛ امینه رحیلی، مدیر مراکز نظارت بانوان انجمن قرآنی «خیرکم» جده در این باره گفت: کمیته ویژه‌ای در بخش بانوان این انجمن با هدف آموزش قرائت قرآن بر اساس  روایت‌ها و قرائت‌های مختلف با اسناد متصل به قرائت پیامبر(ص) تشکیل شده است.

وی افزود: بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های انجمن قرآن «خیرکم» جده، این انجمن قادر به اعطای اجازه‌نامه‌های قرائت قرائت‌های ده‌گانه قرآن به بانوان در هر نقطه‌ای از جهان را دارد.

انجمن قرآنی «خیرکم» جده در راستای گسترش فرهنگ قرآنی و برخی فعالیت‌های خیریه فعالیت می‌کند و فرصتی را فراهم آورده تا افراد در رشته‌های مختلف علمی اعم از پزشکی، مهندسی و معلمی بتوانند به این مرکز پیوسته و از آموزش‌های قرآنی این انجمن بهره‌مند شوند.

این انجمن قرآنی تاکنون 220 اجازه‌نامه قرائت قرآن را به بانوان قرآنی «جده» که حائز دریافت این اجازه‌نامه شدند، اعطا کرده است.

اجازه‌نامه قرآنی که در بین مسلمانان اهل تسنن در جهان عرب رایج است، به افرادی اعطا می‌شود که یا مسلط به قرائت قرآن و یا مسلط به قرائت همراه با حفظ کامل باشند که مدرک نخست به مکتب «شامی» و دومی به مکتب «حجاز و مصر» تعلق دارد.

 گفتنی است، قاریان هفت‌گانه یا قرّاء سبعه، هفت نفر از قرائت‌کنندگان قرآن کریم در سده دوم هجری قمری بودند که در نحوه خواندن برخی از کلمات قرآن با یکدیگر اختلاف داشتند. این افراد نحوه خواندن خود را از برخی تابعین آموخته بودند که تابعین نیز به نوبه خود نزد صحابه آموزش دیده بودند. پژوهشگران، منشأ اختلاف قرائت در متون کهن را امری طبیعی و ناگزیر دانسته‌اند.

قاریان ده‌گانه کسانی هستند که سند روایت آنان از طریق تابعینِ تابعین، به تابعین و از آن طریق به صحابه، اعم از کاتب وحی و حافظ قرآن یا دیگران، و سپس به رسول خدا(ص) می‌رسد. سند روایت بقیه قاریان به این روشنی نیست و یا در کتب معتبر مربوط به این علم ثبت نشده است.

قرآن کریم بر حضرت محمد (ص) نازل شد و ایشان آن را بر مسلمانان قرائت کردند؛ بنابراین شیوه درست و صحیح قرائت آیات قرآن همان است که پیامبر گرامی اسلام(ص) بر زبان مبارک خویش روا داشتند. اسناد تاریخی قرائت تلاشی برای نسبت دادن برخی شیوه‌های قرائت به پیامبر گرامی اسلام(ص) است و در این میان تنها با توجه به وجود چند روایت معروف، چند قرائت صحیح و معتبر وجود دارد/.