صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۱۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱

گروه فعالیت‌های قرآنی: در نشست بررسی دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی، نمایندگان دستگاه‌های مختلف به بیان دستاوردهای قرآنی بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، نشست بررسی دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی بعدازظهر امروز 23 بهمن ماه با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشورمان در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

تعیین افق 1500 دارالقرآن در مناطق آموزشی

در بخشی از این نشست محمدرضا مسیب زاده، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرروش در سخنانی به بیان دستاوردهای قرآنی این وزارتخانه بعد از انقلاب اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات بسیار ارزشمندی در جامعه آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی انجام گرفته است، به برخوردار بودن تمامی پایه‌های تحصیلی از کتاب آموزشی قرآن اشاره و اظهار کرد: باید همه این را مد نظر داشته باشیم که این انقلاب به چه نحوی به دست ما سپرده شده است و بر همان اساس برای نگاهداری آن و ترویج قرآن کریم تلاش داشته باشیم.

مسیب زاده تصریح کرد: یکی از کارهایی که آموزش و پرروش انجام داده است تامین کادر برای آموزش قرآن کریم است. فعالیت‌های مختلفی از جمله مسابقات قرآن نیز برگزار شده که در زمره دستاوردهای این نهاد قرار می‌گیرد. از ابتدای انقلاب این مسابقات آغاز شد و تا کنون 36 دوره آن برگزار شده است. دو دوره این مسابقات در سال‌های ابتدایی در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد که اگر آن دو دوره را به حساب بیاوریم تا کنون 38 دوره مسابقات قرآن در آموزش و پرورش برگزار شده است.

وی اقدام دیگر را جذب 5000 نیروی قرآنی طی سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: این افراد جذب شده همه زیر 30 سال و از افرادی هستند که بعد از انقلاب اسلامی رشد و بالندگی یافته اند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بیش از 107 هزار مدرسه در تمامی دوره‌های تحصیلی دارای فعالیت هستند، گفت: 10 هزار از این مدارس زیر 10 نفر دانش آموز و 5000 مدرسه هم زیر چهار دانش آموز دارند که این نشان از عدالت آموزشی در جمهوری اسلامی ایران دارد که در دورترین نقاط کشور نیز بحث آموزش برقرار است.

مسیب زاده با تاکید بر اینکه در 32 استان کشور 750 منطقه آموزش و پرورش در حال فعالیت است، گفت: در هر کدام از این مناطق یک دارالقرآن در حال فعالیت است. این دارالقرآن به عنوان مکمل فعالیت آموزشی در مدارس فعالیت می‌کنند. شاخص توسعه ما 1500 مرکز است تا به این ترتیب هر منطقه دو دارالقرآن برای بانوان و آقایان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه 2300 مدرسه قرآنی برنامه ای در سطح آموزش و پرورش در حال فعالیت است، عنوان کرد: در زمینه حفظ قرآن کریم نیز جزء اولین نهادهایی بودیم که به منویات مقام معظم رهبری در این زمینه لبیک گفتیم و با راه اندازی طرح «نور» حفظ ترتیبی قرآن کریم را آغاز کردیم که قطعاً می‌تواند به تعداد حفاظ قرآن کریم کمک کند. اگر آموزش و پرورش در این زمینه راه بیفتد تمام نهادها راه خواهند افتاد.

مسیب زاده در ادامه به اجرای طرح «نورباران» اشاره و اظهار کرد: در این طرح نزدیک به سه میلیون و 500 هزار جلد کتاب چاپ و توزیع شده است و همه پایه‌های تحصیلی در این طرح که در مورد حفظ موضوعی قرآن کریم است، حضور دارند.

برگزاری 50 هزار دوره آموزشی

در بخش دیگری از این نشست  مهدی شکری، معاون آموزش سازمان دارالقرآن در سخنانی به بیان دستاوردهای قرآنی این سازمان پرداخت و گفت: یکی از دلایل مهجوریت قرآن برگزاری نسبتاً نامطلوب فعالیت‌های قرآنی است که امیدواریم با برنامه ریزی‌های بهتر این موضوع برطرف شود.

وی افزود: بعد از انقلاب تلاش‌های فراوانی صورت گرفت و دستاوردهای خوبی در عرصه فعالیت‌های قرآنی به وجود آمده است اما باید اذعان کنیم که با فاصله ای که زندگی مسلمانان با قرآن پیدا کرده است، خلاهایی در این زمینه احساس می‌شود. تلاش وافری برای رسیدن به این موضوع صورت گرفته است و البته باید این تلاش‌ها بسیار بیشتر شود.

وی افزود: دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی کشور اولین تشکل قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی راه اندازی شد. ایجاد کانون‌های قرآن در سراسر کشور شبکه قرآنی مهمی را ایجاد کرد و امروز این شبکه بیش از 500 پست قرآنی در کل کشور را به وجود آورده است. به همین مناسبت این امکان فراهم شده است که در طول سال و نه به صورت مقطعی فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های مختلف در اقصی نقاط کشور به اجرا در بیاید و جز اولین دستاوردهای این جریان باشد.

شکری بیان کرد: ایجاد مجموعه نظارت تخصصی بر چاپ قرآنی و تصحیح مصحف شریف از دیگر دستاوردهایی است که طی این سال‌ها برکات زیادی را به همراه داشته است. برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی اعم از تخصصی و عمومی قرآن در شهرهای مختلف کشور از دیگر دستاوردهای این سازمان است. در حال حاضر بیش از 50 هزار دوره آموزش قرآن در کشور برگزار می‌شود.

وی اذعان کرد: سازماندهی اعزام اساتید به عنوان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به اقصی نقاط جهان از دیگر دستاوردهاست که خود گزارش بسیار مبسوطی را می‌طلبد. در دهه اول فعالیت این سازمان بود که بحث سازماندهی و اعزام اساتید به کشورهای دیگر مطرح شد و دستاوردهایی را برای نظام به دنبال داشت. بحث طراحی و اجرای مراسم و مسابقات مختلف نیز از دیگر برنامه‌ها بوده است. اولین مسابقات بین جلسات قرآنی از جمله این مسابقات بوده است. همچنین مسابقات تسنیم بین دستگاه‌های فرهنگی کشور از جمله دیگر مسابقات بوده است.

شکری در پایان خاطرنشان کرد: بحث حلقه‌های تفسیری و جلسات محوری حفظ قرآن کریم و همچنین در زمینه کودکان و نوجوانان نیز فعالیت‌های متعددی صورت گرفته است. در کنار این موضوعات چاپ و توزیع یک میلیون و 700 هزار جلد قرآن به صورت رایگان و نیز تولید و انتشار بیش از 100 عنوان کتاب با محتواهای قرآنی از دیگر برنامه‌هایی بوده است که در این سال‌ها صورت گرفته است.

فعالیت 450 دارالقرآن حوزوی در داخل و خارج کشور

در ادامه حسین اسدی، دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان در سخنانی به بیان دستاوردهای قرآنی حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی پرداخت.

وی گفت: در امر قرآن حوزه‌ها مهم ترین مرکز و مهد تربیت و پرورش نیروی انسانی قرآن محور و مرکز تولید آثار قرانی و رهنمون سازی جامعه به سمت عمل به قران کریم و ایجاد اصلاح اجتماعی بوده است را نباید نادیده گرفت.

اسدی با اشاره به اینکه حوزویان تنها تولید علم و راهنمایی فعال نبوده و در حوزه عمل نیز چشمگیر بوده اند، گفت: در جریان دفاع مقدس صنف روحانیت بدون در نظر گرفتن منسوبین به بیوت آنها، بیشتر تعداد شهدا را در بین دیگر اصناف داشته اند که اینها همه نشات گرفته از آموزه‌های قرآنی است. 
وی رشد کمی و افزایش طلاب علوم دینی و شعب در داخل و خازج از کشور در طی این سال‌ها را بسیار چشمگیر عنوان کرد و افزود: ارتقا بعد بین المللی حوزه‌های علمیه از دیگر دستاوردها بوده است. در این بخش جامعه المصطفی در 80 کشور حضور مستقیم و در بیش از 100 کشور فعالیت دارد. تشکیل حوزه ویژه بانوان از دیگر فعالیت‌ها بوده است. در سایر عرصه‌ها هم در عرصه منایع انسانی و .... شاهد رشد بوده ایم.
دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان با اشاره به در حوزه ها، حوزویان تحت برنامه دروسی را فرا می‌گیرند، بیان کرد: آشنایی با علوم قرآنی با محوریت آثار ایت الله معرفت و آموزش تخصصی قران برای کادرسازی و پشتیبانی توسعه حرکت قرانی به صورت همه جانبه از دیگر دستاوردهای حوزه علمیه در ابعاد قرآنی بوده است.
اسدی با تأکید بر اینکه هم اکنون حوزه‌های علمیه بیش از 20 رشته و گرایش قرآنی را آموزش می‌دهد، گفت: مدارس قرآنی ویژه ای برای این کار تاسیس شده است. مدارس قرآنی حفظ محور ویژه طلاب در هفت استان کشور راه اندازی شده و علاوه بر آن آموزش‌های فوق برنامه دیگر در سطوح حفظ و قرائت قرآن کریم و نیز تربیت مربی و مدرس قرآن راه اندازی شده و تا کنون بیش از 15 هزار نفر تربیت شده و بسیاری مشغول خدمت هستند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در بحث برپایی کرسی‌های تفسیر، حوزه علمیه ما با دیگر حوزه‌ها قابل مقایسه نیست، عنوان کرد: هیچ حوزه ای وجود ندارد که بیش از 400 کرسی تفسیر داشته باشد. یکی از این کرسی‌های تفسیر که در کشور فعال است، کرسی تفسیر آیت الله جوادی آملی است که بیش از 40 سال است فعال است.
اسدی همچنین اذعان کرد: رشته‌های زیادی با توجه به اقتضائات پیشنهاد شده که بیش از 10 رشته به صورت مطالعات میان رشته ای در حال ارائه است و همین مقدار در نوبت تصویب برای ارائه قرار دارد. عرصه‌های مطالعاتی و تفسیر با بیش از 50 موسسه پژوهشی قرآن محور که هر کدام زیر شاخه‌های زیادی هم دارند از دیگر دستاوردهای این نهاد است.
اسدی در ادامه به فعالیت پژوهشگاه‌های قرآنی اشاره و عنوان کرد: پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مختلفی در زمینه قرآن کریم نیز فعال است که یکی از آنها پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن کریم در قم است که سال 66 افتتاح شد و یکی از گروهای مرجع در بروندادهای پژوهشی و تولید محتواهای ارزشمند است. در حوزه رسانه و نرم افزار نیز 103 نرم افزاربه زبان‌های مختلف تولید و عرضه شده است.
دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان در پایان با اشاره به فعالیت بیش از 450 دارالقرآن حوزه‌های علیمه در داخل و خارج از کشور، گفت: این بشارت را به همه بدهیم که در این مرکز قرانی طلابی تربیت می‌شوند که در چند سال آینده موجی از نیروی انسانی کارآمد در بحث تبلیغ قرآن کریم را به دنبال خواهد داشت.

همچنین در بخش پایانی این نشست رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن جمع‌بندی مطالب بیان شده در این نشست، گفت: ما در سه حوزه ساختارسازی، برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی شاهد فعالیت‌هایی هستیم.
وی افزود: در حوزه ساختارسازی با ساختارهای متعددی که بعضاً به اقتضای نیازهای خاصی در 10 سال اخیر ایجاد شده است. این ساختارها بسیار متعدد و زیاد هستند شامل ساختارهای حوزه شورای توسعه اعم از دبیرخانه و کمیسیون ها و شوراهای استانی و ... هستند. همچنین در بخش موسسات و اتحادیه قرآنی مردمی و همچنین شوراهایی که دستگاه‌ها و نهادهای ستادی ایجاد کردند، از این جمله هستند. بخش دیگر ساختارهای خاص حقوقی است که ایجاد شد و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مرکز قرآن و عترت حوزه های علمیه و ... از این دست هستند.
سلامت پناه افزود: در بحث برنامه ریزی راهبردی نیز در 10 سال اخیر با یک شیب نرم نحوه‌ای از جهت‌گیری‌های سلیقه‌ای و تجربیات فردی تبدیل به یک ساختار برنامه ریزی راهبردی برای فعالیت‌های قرآنی شد. اوج این فعالیت‌ها را باید در ساختار اسناد راهبردی اعم از اسناد راهبردی سه‌گانه توسعه فرهنگ قرآنی و اسناد بخشی ذیل آن اشاره کرد.
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه این موضوع یک بشارت برای ما دارد که با یک فضای برنامه ریزی و مدیریت راهبردی برای فعالیت های قرآنی کشور مواجه هستیم، گفت: این ادبیات به نحوی عمومی شده و تسری پیدا کرده است. تفکر راهبردی جایگزین تفکر فردی و جریات شخصی شده است.
سلامت پناه در ادامه این بخش از صحبت های خود اذعان کرد: مسئله دیگر نیز در حوزه پشتیبانی بوده است که قطعاً این ساختارهایی که بیان شد، در مقام اجرا نیازمند حمایت و پشتیبانی در حوزه انسانی و مادی هستند. بحث اعتبارات قرآنی که طی سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، به نحوی از این ساختارها و برنامه‌ها حمایت کرده است، هرچند که در مورد جذب و تخصیص اعتبارات کاستی‌ها و بی‌مهری‌هایی هم بوده است، اما هرچه هست این اعتبارات کاملاً برنامه محور بوده و بخش عمده‌ای از برنامه‌های قرآنی دولتی، عمومی و مردمی ما را پوشش می‌دهد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه به غیر از سه حوزه مورد اشاره پیامدهای دیگری را در دهه اخیر در فعالیت‌های قرآنی کشور داشته‌ایم، گفت: بخش‌هایی از این پیامدها در گزارش‌هایی که در این نشست ارائه شد، تشریح شد. بحث جدی تمرکززدایی و مردم محوری فعالیت های قرآنی از جمله این موارد است که در آن با رشد موسسات و مجموعه های مردمی مواجه بوده ایم.
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: بخش دیگری از پیامدها ارتقاء سطح آثار، محصولات و بروندادهای قرآنی است که البته با استانداردهای تعریف شده فاصله دارد اما در عین حال ارتقاء بسیار زیادی داشته ایم. ارتقاء سطح مطالبات ملی و بین‌المللی قرآنی و ایجاد یک گفتمان قرآنی در جامعه و در بین فعالان قرآنی از دیگر دستاوردهای این حوزه بوده است. استقرار نهاد رصد و نظارت راهبردی هم پیامد دیگر این حوزه بوده است.
سلامت‌پناه در پایان بیان کرد: ما برای دهه آتی فعالیت های قرآنی در نقطه ای هستیم که چاره و گریزی جز اجرا کردن اسناد راهبردی نداریم و اینه همه نهادها و ساختارها جای خود را در این اسناد ببینند.
در پایان این نشست از شش دستگاه فعال در مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران تجلیل شد.
همچنین در ادامه این مراسم 40 نفر از نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن اعم از قاری و حافظ قرآن که طی سال‌های 95 و 96 به رقابت با رقبای خود پرداخته‌اند، با اهدای لوح یادبود تکریم شدند.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید!