صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۵۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
حجت‌الاسلام غروی عنوان کرد:

گروه سیاسی ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره مؤلفه‌های «انقلابی‌گری» و «انقلابی‌نمایی» گفت: کلمه انقلاب یک سازه اجتماعی است و معادل قرآنی این مفهوم اجتماعی، مجاهده در راه خدا است اما در مقابل مجاهدین به تعبیر قرآن کریم، منافقین یا قاعدین قرار دارند که افراد «انقلابی‌نما» را می‌توان در این دسته قرار داد.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب بر مبحث تفاوت میان «انقلابی‌گری» و «انقلابی‌نمایی» در یکی از بیانات‌شان تأکید داشتند و در این باره فرمودند: «نمی‌شود هر حرفی را انسان به‌خاطر میل دل خودش بزند. انقلابی‌نمایی غیر از انقلابی‌گری است؛ انقلابی‌نمایی یعنی آدم جوری عمل کند که کأنّه ما انقلابی هستیم؛ انقلابی‌گری کار سختی است؛ پابندی لازم دارد، تدیّن لازم دارد».
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از استادان برجسته حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تفاوت‌های «انقلابی‌گری» و «انقلابی‌نمایی» گفت: انقلابی‌گری به کسی اطلاق می‌شود که واقعاً به انقلاب و مبانی انقلاب اسلامی معتقد و التزام داشته باشد و در این همین راه سرمایه‌گذاری اساسی کند. همچنین اگر هم لازم شد شخص با مؤلفه‌های انقلابی‌گری دست به خطر بزند.
وی ادامه داد: اما انقلابی‌نما به کسی اطلاق می‌شود که باور جدی به انقلاب ندارد و لیکن منافعش را در تظاهر به انقلابی‌گری می‌بیند و در آن‌جایی که منافع زودگذر آن ایجاب می‌کند به دنبال آن می‌رود. لذا دم از انقلاب می‌زند و خود را به دلیل منافع شخصی و جناحی در این جرگه قرار می‌دهد.
عضو جامعه مدرسین افزود: انقلابی‌نماها، انقلاب را ابزار دست خود قرار می‌دهند. همچنین انقلابی‌نماها با افراد انقلابی‌گر، حشر و نشر دارند اما این بدین معنی نیست که دلداده این طرز تفکر باشند و به طورکلی انقلابی‌نماها، شبه انقلابی محسوب می‌شوند.
وی در پایان با اشاره به این‌که قرآن کریم بین این دو تفاوت جدی قائل است، تصریح کرد: کلمه انقلاب یک سازه اجتماعی است و معادل قرآنی این مفهوم اجتماعی، مجاهده در راه خدا است یعنی در واقع کسی‌که جهاد در راه خدا می‌کند. انقلابی‌گری برای ما یک ارزش دینی تلقی می‌شود تا به واسطه آن حکومت عدل و الهی را در جامعه حاکم کنیم. البته در آیات قرآنی افرادی که در راه خدا جهاد می‌کنند و تلاش کرده‌اند تا حاکمیت الله در جامعه حاکم شود، مورد تحسین قرآن قرار گرفته‌اند. در مقابل مجاهدین به تعبیر قرآن کریم، منافقین یا قاعدین قرار دارند که به خاطر منافعشان هم‌قدم با مجاهدین می‌شوند و همچنین قرآن از آن‌ها، افراد ضعیف‌الایمان یاد می‌کند.

 گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام