صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۸۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

گروه بین‌الملل - در حال حاضر، 1200 قرآن‌آموز از 47 کشور جهان در مرکز الکترونیک آموزش قرآن وابسته به دارالقرآن و سنت غزه در حال فراگیری قرآن هستند که موفقیتی بزرگ و چشمگیر برای این مرکز محسوب می‌شود.

آموزش الکترونیکی قرآن در دارالقرآن غزه

به گزارش ایکنا؛ نوار غزه از سال 2007 میلادی در معرض محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد و این منطقه اکنون با مشکلات زیادی از نظر اقتصادی، آموزشی، زیست‌محیطی و خدمات اساسی مواجه است، اما مردمان این دیار با وجود تمامی مشکلات و سختی‌هایی که با آن مواجه هستند عشق و علاقه وافری به قرآن کریم دارند، به‌طوری که مراکز و پایگاه‌های زیادی در زمینه آموزش حفظ قرآن در این باریکه برقرار است و جوانان و نوجوانان زیادی جذب این مراکز می‌شوند.

در همین راستا، دارالقرآن و سنت نوار غزه با وجود امکانات محدودی که دارد و مشکلات مالی و ضعف امکاناتی که با آن مواجه است، علاوه بر برپایی دوره‌ها و جلساتی که در زمینه آموزش حفظ و قرائت قرآن در مناطق مختلف نوار غزه برگزار می‌کند، یک مرکز الکترونیک در زمینه آموزش قرآن با عنوان «المقرأة الالکترونیة» راه‌اندازی کرده که اساتید و مربیان این مرکز با بهره‌گیری از فضای مجازی اقدام به آموزش قرآن به علاقه‌مندان در سراسر جهان می‌کنند.

در همین راستا، پایگاه خبری «فلسطین آنلاین» با تهیه گزارشی با عنوان «من غزة إلى العالم.. تعليم القرآن عبر الإنترنت»(از غزه به جهان ....آموزش قرآن از طریق اینترنت) به بررسی فعالیت‌های این مرکز پرداخته که ترجمه فارسی آن تقدیم مخاطبان می‌شود:


در این گزارش آمده است: «آیا می‌توانی تصور کنی که روزی قرآن بیاموزی در حالی که تو در یک کشور و مربی مسئول آموزش تو در کشوری دیگر باشد؟ آیا می‌توانی تصور کنی که حفظ قرآن کریم از پشت رایانه و با استفاده از یک اینترنت پرسرعت صورت گیرد؟ آیا به این فکر کرده‌ای که می‌توانی قرائات دهگانه قرآن را با نظارت اساتید متخصص و مسلط بیاموزی در حالی که در اتاق خودت نشسته‌ای، و آیا می‌توانی تصور کنی که تا با آموزش مجازی قرآن به قرائت با سند متصل به نبی اکرم(ص) دست پیدا کنی؟


همه این‌ مسائل، چیزهایی است که مرکز الکترونیک آموزش قرآن دارالقرآن و سنت غزه آن را محقق کرده و اکنون علاقه‌مندان از سراسر جهان که مایل به فراگیری قرآن و حفظ آن هستند، می‌توانند با مراجعه به این مرکز، در صورت فراهم‌بودن امکانات لازم به فراگیری قرآن بپردازند.

این مرکز در سال 2015 میلادی(اردیبهشت‌ماه 94) از سوی دارالقرآن و سنت غزه راه‌اندازی شده و یک طبقه کامل با تمامی تجهیزات و امکانات برای تحقق این ایده اختصاص داده شده و تاکنون قرآن‌آموزان زیادی از کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان، آمریکا، اندونزی، مالزی و .....در دوره‌های آموزشی این مرکز شرکت کرده‌اند.

اصرار برای موفقیت

محمود شوبکی، یکی از قراء برجسته فلسطین و از مربیان آموزشی دارالقرآن و سنت غزه است که نزدیک به سال است که با مرکز آموزش الکترونیک دارالقرآن و سنت نوار غزه همکاری می‌کند. وی از طریق ارتباط با داوطلبانی که از کشورهای مختلف اسلامی به این مرکز الکترونیک پیوسته‌اند  و بیشتر آنها غیر عرب‌زبان هستند، اقدام به تصحیح تلاوت آن‌ها می‌کند.

وی در ارتباط با هدف از راه‌اندازی این مرکز آموزش الکترونیک قرآن می‌گوید: «هدف از این مرکز، آموزش مجازی و از راه دور قرائت قرآن به کسانی است که خارج از فلسطین زندگی می‌کنند، به گونه‌ای که از طریق نرم‌افزار اسکایپ و با تعیین ساعات مشخصی برای هر قرآن‌آموز، با او ارتباط برقرار می‌شود».

شوبکی با اشاره به این که تعداد زیادی از قرآن‌آموزان همه ساله متقاضی فراگیری قرآن از طریق این مرکز الکترونیک هستند، تصریح کرد: تا پایان سال 2017 میلادی، بیش از 1400 قرآن‌آموز دختر و پسر از دوره‌های آموزشی این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی در ارتباط با نحوه انجام کار توضیح داد: ما در ابتدا از قرآن‌آموزان می‌خواهیم سوره فاتحه را خوب بیاموزند. این کار بسیار سختی است به خصوص در ارتباط با غیر‌ عرب‌زبانان که به راحتی قادر به ادای مخارج صحیح حروف نیستند و گاه لازم است چهارماه برای حفظ و ادای صحیح سوره قاتحه زمان صرف کنند.

محمود شوبکی می‌افزاید: بسیاری از قرآن‌آموزان تمایل زیادی به فراگیری قرآن و حفظ آن دارند و حتی کسانی که در ابتدا موفق نشوند، امید خود را از دست نداده و به تلاش خود برای تسلط به قرائت قرآن و حفظ آن به شیوه صحیح ادامه می‌دهند.

بخش بانوان

هناء نصار، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع و دارای دیپلم قرائات دهگانه قرآن کریم است. این مربی آموزش قرآن در این باره می‌گوید: من در سال 2013 میلادی، کار تدریس تجوید به قرآن‌آموزان حلقه‌ها و دوره‌های آموزش حفظ قرآن مساجد وابسته به دارالقرآن و سنت غزه را آغاز کردم و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده مهندسی توانستم به سند متصل به قرائت پیامبر(ص) دست پیدا کنم. پس از آن برای آموزش قرائات قرآنی در دوره‌های تخصصی دارالقرآن و سنت غزه شرکت کرده و در عین حال هر چه می‌آموختم را به قرآن‌آموزان حلقه‌های قرآنی نیز آموزش می‌دادم. پس از راه‌اندازی مرکز الکترونیک آموزش قرآن به‌عنوان سفیر دارالقرآن و سنت غزه در سراسر جهان، من برای انجام این مأموریت مهم در بخش بانوان کاندید شدم.

وی افزود: این مرکز، دوره‌های متعددی در زمینه  آموزش تلاوت، تجوید، قرائات، شرح متون تجوید و سند متصل به قرائت پیامبر(ص)، وهمچنین دوره‌هایی از قبیل تسلط بر قرائت سوره فاتحه، راهنمای قرائات، شرح کتاب «التبیان فی آداب حملة القرآن» و نحو ارائه می‌دهد.

انصار با اشاره به این که قرآن‌آموزانی از بیش از 40 کشور مختلف جهان به این مرکز الکترونیک آموزش قرآن پیوسته‌اند، گفت: در حال حاضر، بانوان قرآن‌آموز از کشورهای مختلف عربی و غیرعربی به این مرکز پیوسته‌اند و تاکنون نزدیک به 1500 قرآن‌آموز دختر به این مرکز پیوسته‌اند که در سال گذشته میلادی، 854 دختر از دوره‎های مختلف این مرکز فارغ‌التحصیل شده‎اند.

وی در ارتباط با ماهیت فعالیت اینترنتی گفت: باید هر قرآن‌آموز و مربی از یک ارتباط قوی اینترنتی برخوردار باشند و صدا به وضوح منقل شود و زمانی که صدا قطع می‌شود، قرآن‌آموز از مربی می‌خواهد یک بار دیگر قرائت کند. همچنین قرآن‌آموز باید در همه جلسه‎های آموزشی در وقت مشخص حضور داشته باشد.

وی همچنین گفت: در پایان هر دوره، یک آزمون از سوی کمیته متخصص در دارالقرآن وسنت غزه گرفته می‌شود و برای قرآن‌آموزانی که بتوانند این آزمون را پشت سر بگذارنند، گواهینامه معتبر و مورد تأیید صادر وبه صورت اینترنتی برای آنها ارسال می‎شود.

فراتر از ظرفیت

این بانوی مربی قرآن، استقبال از دوره‌های قرآنی این مرکز را فراتر از ظرفیت آن می‌داند، این در حالی است که در بخش آموزش قرآن به بانوان به صورت رسمی فقط دو مربی فعال هستند و دارالقرآن و سنت غزه با توجه به تعداد زیاد بانوان علاقه‌مند قصد دارد در آینده تعداد مربیان قرآن زن را بیشتر کند.

تحول کیفی
حمید ابو وردة، رئیس بخش اجازه‌نامه‌ها و اسانید دارالقرآن و سنت غزه نیز در این باره گفت: این مؤسسه با هدف ایجاد تحول کیفی و بی‌نظیر در امر آموزش قرآن، در حال آماده‌سازی یک طرح استراتژیک و راهبردی برای سال آینده است.

وی با بیان این که این مرکز هر سال تلاش می‌کند برنامه‌های جدیدی داشته باشد، گفت: دارالقرآن بعد از این که توانست به بیشتر خانه‌های نوار غزه راه یابد، به فکر آموزش قرآن کریم و حفظ آن به علاقه‌مندان در خارج از نوار غزه خواه در کرانه باختری و دیگر کشورها افتاد.

حمید ابو وردة ادامه داد: این مرکز الکترونیک آموزش قرآن در سال 2015 میلادی راه‌اندازی شد و یک طبقه کامل همراه با تجهیزات و امکانات لازم برای اجرای این ایده اختصاص داده شد و بهترین مربیان آموزش حفظ قرآن در نوار غزه برای فعالیت در آن انتخاب شدند و پس از آن در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغ و اطلاع‌رسانی درباره این ایده کردیم.

ابووردة افزود: در ماه نخست فعالیت این مرکز، 11 قرآن‌آموز که 5 نفر از آن‌ها از کرانه باختری و 4 نفر دیگر از کشورهای عربی و دو نفر آن‌ها از آمریکا بودند، عضو این مرکز شدند و در حال حاضر، 1200 قرآن‌آموز دختر و پسر از 47 کشور جهان در دوره‌های آموزشی این مرکز در حال فراگیری قرآن هستندد.

وی گفت: برخی از قرآن‌آموزانی که طی سال‌های گذشته در این مرکز شرکت کرده بودند، دوره مقدماتی، میانی و عالی احکام تلاوت را پشت سر گذاشته و سپس سند متصل به قرائت رسول خدا(ص) را دریافت و پس از آن شروع به یادگیری قرائات قرآنی کرده‌اند. برخی نیز در زمینه حفظ توانسته‌اند گام‌های بزرگی بردارند.

بیشترین قرآن‌آموز

 رئیس بخش اجازات و اساتید دارالقرآن و سنت غزه ادامه داد: مالزی و اندونزی بیشترین تعداد قرآن‌آموزان را در این مرکز الکترونیک آموزش قرآن دارند و از کشورهای اروپایی نیز آلمان در صدر قرار دارد.

وی گفت: هزاران نفر از علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم به انجمن آموزش حفظ قرآن «ابی بن کعب»  سوریه مراجعه کرده بودند، اما با توجه به این که این مرکز کادر آموزشی کافی برای آموزش این تعداد قرآن‌آموز را نداشت، از دارالقرآن و سنت نوار غزه خواست که آموزش بخشی از از آن‌ها را از طریق این مرکز الکترونیک برعهده بگیرد.

وی درباره با نحوه ارتباط با قرآن‌آموزان غیر عرب‌زبان و نحوه آموزش به آنها گفت: دارالقرآن، شیوه آموزشی تجوید را به زبان انگلیسی ترجمه کرده و در زمینه حفظ نیز از روش تلقین و دو مربی آموزش حفظ قرآن زن و مرد که مسلط به زبان انگلیسی هستند، استفاده می‌شود.

ابووردة افزود: همچنین، این مرکز الکترونیک آموزش قرآن اقدام به راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی کرده که علاقه‌مندان از طریق آن می‌توانند از مسابقات دارالقرآن و سنت غزه و دوره‌هایی که برگزار می‌کند، مطلع شوند و کتب و منشورات مورد علاقه خود را دانلود کنند و از طریق این سایت در هر یک از دوره‌هایی که علاقه‌مند باشند، ثبت‌نام کنند.

وی گفت: با توجه به تعداد بالای قرآن‌آموزان، دارالقرآن و سنت غزه اقدام به آموزش و آماده‌سازی تعدادی از مربیان آموزش قرآن کرده که به مدت 200 ساعت در طول شش ماه آموزش می‌بینند، به‌گونه‌ای که به‌عنوان یک استاد مسلط به آموزش حفظ دانش‌آموخته می‌شوند.

لازم به ذکر است، درخواست‌های زیادی برای حضور در دوره‌های مرکز الکترونیک آموزش قرآن وابسته به دارالقرآن و سنت غزه وجود دارد، اما امکان پذیرش همه این درخواست‌ها وجود ندارد. زیرا پذیرش تعداد بیشتر قرآن‌آموزان مستلزم افزایش کادر آمورشی است که این امر نیز نیازمند امکانات مالی و مادی بوده که با توجه به شرایط اقتصادی نوار غزه فعلا این امر امکان‌ناپذیر است.

گزارش از: زهره نوری

انتهای پیام