صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۸۵۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
آذری جهرمی در پاسخ به ایکنا:

گروه فناوری اطلاعات ــ وزیر ارتباطات با بیان اینکه امروز علی‌رغم تصویب شبکه ملی اطلاعات هنوز لایحه محتوا و خدمات آن نهایی نشده است و با وجود اختلافات رشد داشته است، از نقش این وزراتخانه در فعالیت‌های فرهنگی سخن گفت و افزود: قطعا وزارت ارتباطات در فعالیت‌های فرهنگی کشور اثرگذار بوده و نقش خواهد داشت و ما نمی‌توانیم نسبت به تغییرات فرهنگی در کشور بی‌تفاوت باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین نشست خبری آنلاین محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز 19 اسفندماه برگزار شد؛ وی در ابتدا با اشاره به هدف برگزاری این نشست، گفت: برگزاری برخط این نشست با هدف تحقق عدالت رسانه‌ای در میان سایر رسانه‌های کشور بود. معمولا عموما نشست‌های خبری، در تهران و میان خبرنگاران تهرانی انجام می‌شد و برای اینکه ما بتوانیم به سوالات و دغدغه‌های سایر خبرنگاران در استان‌ها پاسخ دهیم با این شیوه برگزار شد. همچنین این پرسشها می‌تواند ما را در اجرای برنامه‌ریزی‌ها یاری رساند.

وزیر ارتباطات در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا، مبنی بر اینکه چرا نمی‌توان امروز تولیدات بومی را بر بستر شبکه ملی اطلاعات فراهم کرد و آیا دست‌های پشت پرده‌ای در این رابطه وجود دارد؟ گفت: ‌سمیناری که امروز برگزار می‌کنیم بر مبنای شبکه ملی اطلاعات و اقدامات آن است و این نشان می‌دهد که فعالیت‌های ما در بستر شبکه ملی اطلاعات رشد داشته است. اما ضعف‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید آنها را اصلاح کنیم.

کشور ما در این حوزه غریب‌نواز است
آذری جهرمی ادامه داد: امروز علی‌رغم اینکه شبکه ملی اطلاعات مصوب شده اما هنوز در لایحه محتوا و خدمات، اسناد نهایی نشده است. امروز متاسفانه کسب‌وکارهای ما که در بستر شبکه ملی اطلاعات می‌خواهند فعالیت‌ داشته باشند با انواع و اقسام مشکلات روبه‌رو هستند و مشکلات برای کسب‌وکارهای بومی ظهور و بروز خاصی دارد. فعالان ما در این عرصه با انواع نظام‌های مالیاتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و همه ابعاد مختلف مواجه هستند و باید گفت که کشور ما در این حوزه غریب‌نواز است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد سندی برای ساماندهی کسب‌وکارهای بومی در بستر شبکه ملی اطلاعات، ادامه داد: خوشبختانه جوانان ما با وجود تمامی مشکلاتی که امثال ما برای فعالیت‌های آنها ایجاد می‌کنیم همچنان ایستاده‌اند و پشت در نماند‌ه‌اند و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.


وی در مورد اینکه آیا دست‌های پشت پرده‌ای برای اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات وجود دارد نیز به ایکنا پاسخ داد: دستی پشت پرده این قضیه نیست، اما اختلافاتی در مورد آن وجود دارد که همین اختلافات بعضا باعث کندی حرکت در اجرایی شدن کامل آن می‌شود، اما نگاه ما در حوزه شبکه ملی اطلاعات یک نگاه فرابخشی است که سیاست‌های آن با تدابیر رهبر معظم انقلاب به دستگاه‌ها ابلاغ شده و همه ما موظف به انجام آن دستورات هستیم و امیدواریم هرچه زودتر مشکلات این عرصه هم کاسته شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه برنامه این وزارتخانه در توسعه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های فرهنگی در فضای مجازی چیست؟ گفت: قطعا وزارت ارتباطات در فعالیت‌های فرهنگی کشور اثرگذار است و نقش خواهد داشت و ما نمی‌توانیم نسبت به تغییرات فرهنگی در کشور بی‌تفاوت باشیم. کسی که سهم بیشتری در حوزه فرهنگی دارد قطعا فعالیت‌های بیشتری هم باید در این حوزه انجام دهد و وظایف بیشتری هم بر عهده آن است. بر این اساس حوزه‌ای را در وزارتخانه به همین بخش اختصاص دادیم تا فعالیت‌های فرهنگی را به صورت دقیق نظارت کرده و انجام دهد.

وزیر ارتباطات افزود: دستگاه‌های بسیاری هستند که در حوزه فرهنگی بودجه‌هایی را به خود اختصاص می‌دهند و ضروری است که آنها نیز با نگاه نوین و توانمند‌سازی در این حوزه وارد شوند و ما نیز تلاش می‌کنیم که اتفاقات خوب و اثرگذاری در حوزه فرهنگی مرتبط با فعالیت‌مان انجام شود. تصمیمات ما در حوزه فرهنگی کشور و زندگی مردم می‌تواند اثرگذار باشد به عنوان مثال با اجرای مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات، میزان مصرف محتوای داخلی توسط کاربران ۶۰ درصد از زمان اجرا رشد داشته که این میزان سه برابر رشد مصرف ترافیک بین‌الملل است.

برقراری تعادل در استفاده کاربران در میزان حجم مصرفی و زمان استفاده

وی ادامه داد: همچنین با اصلاح قانون اینترنت شبانه که کاربران را به استفاده شبانه از اینرنت سوق می‌داد و در نهایت در زندگی روزمره‌ آنها و فعالیت‌شان اثرگذار بود توانستیم تعادلی را در استفاده کاربران در میزان و حجم مصرفی و زمان استفاده برقرار کنیم. البته که ما مسئول خواب مردم نیستیم ولی همین امر باعث مشکلاتی شده بود؛ دانش‌آموزان و خانواده‌ها را با مشکلاتی در آینده مواجه می‌کرد که قانون آن را اصلاح کردیم و همه این مسائل می‌تواند در فرهنگ افراد و جلوگیری از بسیاری ناهنجاری‌های رفتاری به طور غیر مستقیم تاثیرگذار باشد. البته وزارت ارتباطات مسئولیت تأمین محتوای فرهنگی را بر عهده ندارد و در این حوزه وظیفه ما توانمندی و کنترل در این حوزه است.

آذری‌جهرمی در ادامه پاسخ به سوالات با انتقاد از حاشیه‌ها و شایعاتی که در مورد کاندید شدنش برای ریاست جمهوری دولت آینده مطرح می‌شود، گفت: نه تصمیمی دارم و نه خود را در چارچوب این موضوع سیاسی کشور تعریف می‌کنم. اگر دولت در سیستم رسانه‌ای ورود نکند و از عملکرد خود دفاع نکند، صدای انتقادات بلند است که چرا دولت به مسائل ورود نمی‌کند، اما اگر وزیری حضور پررنگی در عرصه رسانه‌ای داشته باشد، عده‌ای به دنبال حاشیه هستند و می‌گویند که ما به دنبال ریاست جمهوری دوره بعدی هستیم.

وی گفت: بنای ما به عنوان وزیر ارتباطات هدایت جریان تحول دیجیتال در کشور است؛ ریاست جمهوری در کشور دارای چارچوب است و تصمیم‌گیری کلانی است که از دل سیاست بیرون می‌آید. اما من فردی فنی هستم و مأموریتم در حوزه وزارت ارتباطات است. من نه تصمیم دارم و نه خود را در چارچوب سیاست رئیس جمهور شدن می‌دانم. تاکنون در این زمینه فکر نکرده‌ام و نخواهم کرد.

وزیر ارتباطات در ادامه در مورد اقدامات نوآورانه تجاری این حوزه نیز گفت: نخستین پارک نوآورانه تجاری حوزه فناوری اطلاعات اردیبهشت‌ماه در مشهد مقدس راه‌اندازی می‌شود و در راستای توانمندسازی کسب و کارهای نوپا، طی اردیبهشت‌ماه، در مشهد یک شعبه از پارک سجاد که پارک نوآورانه تجاری است را رونمایی می‌کنیم که شرکت‌های فناوری اطلاعات با مبلغ سرمایه ۵۰۰ میلیون تومانی وارد شوند و با سرمایه پنج میلیارد تومانی خارج شوند و ما تسهیلات در اختیار این شرکت‌ها می‌گذاریم.

آذری جهرمی با بیان اینکه تا پایان سال آینده،  دو میلیون ایرانی اینترنت ۲۰ مگابیتی می‌گیرند، عنوان کرد: مطابق با اهداف اقتصاد مقاومتی باید سرعت اینترنت به ۲۰ مگابیت بر ثانیه برسد که پیش‌بینی برنامه‌ریزی صورت گرفته این است که تا پایان سال ۹۷ حدود دو میلیون مشترک این سرعت را دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تأخیر در راه‌اندازی شبکه علمی کشور گفت: دلیل این تأخیر مدل فعالیت اپراتوری است که قرار بوده این شبکه را راه‌اندازی کند. ما به دلیل این تأخیر به اپراتور مدنظر، اخطار دادیم و اعلام کردیم که اگر نتواند تعهدات خود را محقق کند، ما در مورد این پروژه مجددا تصمیم‌گیری می‌کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: منتظر هستیم که این اپراتور به اخطار ما پاسخ بدهد و گزارشی نیز از عملکرد این پروژه دریافت کرده‌ایم. در نهایت اینکه تا خردادماه سال ۹۷ پس از ارزیابی فعالیت این اپراتور، تصمیم‌گیری نهایی را در این باره خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات در ادامه در خصوص رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی یوتیوب و توئیتر مستلزم تصمیم‌گیری سه قوه است و در این زمینه شورایعالی فضای مجازی این فرآیند را نهایی می‌کند. فیلترکردن و رفع فیلتر سرویس‌های اینترنتی ازجمله یوتیوب و توئیتر به صورت مستقیم در مسئولیت وزارت ارتباطات نیست و این وزارتخانه در کمیته فیلترینگ یک رای دارد، با این حال ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ اما به صورت کلی این فرآیند در مرکز ملی فضای مجازی در حال بحث است و باید از سوی سه قوه مجریه، مققنه و قضاییه تصمیم‌گیری شود. این فرآیند یک تصمیم بین دستگاهی است و با توجه به نگاه‌های مثبت و منفی که به این سرویس‌ها وجود دارد جمع‌بندی نهایی آن از سوی مرکز ملی فضای مجازی و طرح در شورای عالی فضای مجازی اعلام می‌شود.

آذری جهرمی در مورد برخی انتقادات به عدم تحقق وعده کمک پنج میلیاردی دولت به پیام رسان‌های بومی نیز گفت: ارائه تسهیلات پنج میلیارد تومانی به پیام رسان‌ها با حداقل تضمین و با سود کم، در پست بانک آماده پرداخت است. و ارائه وام پنج میلیارد تومانی به پیام رسان‌های موبایلی بومی، تکلیف وزارت ارتباطات طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی است و در این زمینه لیست پیام رسان‌های مجاز از سوی مرکز ملی فضای مجازی به ما اعلام شده است که این تسهیلات با سود کم و مدت زمان بازپرداخت زیاد و نیز حداقل تضمین، آماده پرداخت از سوی پست بانک است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مشکلی در پرداخت این تسهیلات وجود ندارد، ادامه داد: این شرکت‌ها اعلام کردند که نمی‌توانند ضمانتنامه‌های لازم را پرداخت کنند و ما ضمانت‌نامه را به اخذ سفته، تقلیل دادیم. اما با این حال برخی از این شرکت‌ها عنوان می‌کنند که ضامن معتبری که این سفته‌ها را تضمین کند نیز ندارند.

وی بیان کرد: طبق روال بانکی ما ملزم به رعایت قوانین هستیم و ارائه وام، نیازمند اجرای قوانین و مقررات بانکی است که اگر این شرکت‌ها در تحویل ضمانت نامه مشکلی دارند باید این مشکل را از طریق مراجع قانونی حل کنند. در این صورت ما آماده پرداخت این تسهیلات خواهیم بود.

آذری جهرمی در ادامه این نشست در مورد برخی اقداماتی این وزارتخانه در راستای اشاعه ارز دیجیتال بر بستر شبکه پیام‌رسان تلگرام، گفت: بانک مرکزی مسئول تصمیم‌گیری در مورد قانونی بودن این فعالیت‌ها است. همانطور که در خصوص سرویس پیام صوتی تلگرام، مراجع تصمیم بر توقف فعالیت آن شدند و با حکم قضایی این سرویس مسدود شد، در مورد فعالیت ارز دیجیتال از طریق شبکه تلگرام نیز، بانک مرکزی باید تشخیص دهد که این فعالیت مخرب است و آن را به مراجع قانونی اعلام کند.


وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر بانک مرکزی به این جمع‌بندی برسد که فعالیت ارز مجازی تلگرام مخرب است، باید آن را به مراجع قانونی اعلام کند تا جلوی آن گرفته شود و ما نیز این حکم قضایی را بدون هرگونه اغماض، اجرایی می‌کنیم.

وی در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی نیز گفت: مطابق با فراخوان اعلام شده و همکاری با پژوهشکده پولی بانکی، پیش بینی می‌کنیم که در ابتدای سال آینده، به یک جمع‌بندی از نتایج این فراخوان و همفکری با نخبگان این بخش برسیم و یک تصمیم کلان ملی در این‌باره بگیریم.

آذری جهرمی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از نیروه‌های جوان و دهه شصتی در وزات ارتباطات، و سرنوشت دولت الکترونیک گفت: سن مدیران خود را تا قبل از اتخابات اخیر تغییر و به حدود 10 سال کاهش دادیم. بر همین اساس تلاش می‌کنیم از مدیران و معاونان جوان نیز بهره ببریم همچنان که دستیار من متولد سال 62 است و لذا به دنبال جوان‌گرایی هستیم. در مورد تحقق دولت الکترونیک هم زیرساخت‌های فنی آن فراهم شده و اقدامات فنی لازم آن صورت گرفته است.

انتهای پیام