صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۹۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

گروه فناوری اطلاعات ــ بعد از مسائل پیش‌آمده در خصوص مچ‌بندهای الکترونیک حجاج نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت خبر از حذف این مچ‌بندها با هدف کاستن هزینه‌های حج داد و گفت: در آموزش حج نیز بجای سخنرانی روحانیون از پاورپوینت و تصاویر و فیلم‌های آموزشی استفاده می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ درست بعد از فاجعه غمناک منا بود که کارشناسان سازمان حج و زیارت به این فکر افتادن که امکاناتی را فراهم کنند تا بتوانند هویت زائران را راحت‌تر تشخیص دهند؛ چراکه بر اساسا آمار اعلام شده عمده زائران کشور ما را افراد با میانگین سنی ۶۵ سال به بالا تشکیل می‌دهند و سن زیادی دارند.

در همین خصوص حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در زمان شروع سفر حج تمام اطلاعاتی هویتی زائران در قالب کارت‌هایی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که باید در طول سفر همیشه همراه داشته باشند، اما بیشتر زائران فراموش می‌کنند کارت‌ها را با خود بیرون ببرند و اگر این زائران در طول سفر مسیر را گم کنند و یا در طول مسیر دچار گرما‌زدگی شده و بی‌هوش شوند راهی برای شناسایی آن‌ها وجود ندارد.

محمدی افزود: کارشناسان سازمان حج و زیارت به این نتیجه رسیده‌اند که تمام اطلاعات روی کارت‌ها را در قالب مچ‌بند‌هایی در اختیار زائران قرار دهند و این مچ‌بند‌ها هیچ‌گونه مشکلی را برای زایران ایجاد نمی‌کند و این طرح هم ارتباطی با کشور عربستان ندارد.

بعد از اعلام رسمی استفاده حجاج ایرانی از این مچ‌بندها واکنش‌های بسیاری از سوی مردم و برخی مقامات و مسئولان به همراه داشت، اما رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود که طرح استفاده از مچ‌بند‌ها قطعا در حج سال ۹۶ مورد استفاده قرار می‌گیرد و این طرح کاملا داخلی است و کشور عربستان در آن دخالتی ندارد و با وجود اختلافات طرح دیگری هم در سازمان حج و زیارت به عنوان استفاده از GPS برای مسیر‌یابی زائران بر روی زبان‌ها پیچید.

بعد از جنجال‌های به‌پا شده در خصوص این مچ‌بند‌ها حمید محمدی با نزدیک شدن به حج ۹۶ اعلام کرد: سازمان حج هر سال در پی ارائه خدمات بهتر به زائران و رفع اشکالات است. این مچ‌بند‌ها طرح ایران است و هیچ ارتباطی با عربستان ندارد. کارشناسان حج و کارگزاران جمهوری اسلامی در این‌باره فکر و برنامه‌ریزی کردند تا به این طرح رسیدند و قرار است برای جلوگیری از حوادث سال‌های قبل این طرح را اجرا کنند.

موسم حج ۹۶ درحالی آغاز شده که با تدبیر مقامات کشورمان و با هدف ارتقای امنیت و خدمات‌رسانی مؤثرتر در مواقع ضروری مچ‌بند‌های الکترونیکی در اختیار زائران خانه خدا گذاشته شد و حج سال ۹۶ با تمام سرو صدا‌های قبل به خوبی و با آرامی برگزار شد و حجاج هم از مچ‌بند‌های الکترونیک استفاده کردند؛ اما به تازگی حجت الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با حضور در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاستن از هزینه‌های حج ازجمله حذف مچ‌بند الکترونیکی و لباس مشترک حجاج در حج ۹۷، گفت: در صورتی که با صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر حج تمتع بخشی از هزینه‌ها کاهش یابد، آن مبلغ به حساب زائران واریز خواهد شد.
 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه حج گذشته با حفظ کرامت، عزت و امنیت حجاج برگزارشد، اظهار داشت: تامین امنیت و حفظ کرامت و عزت زائران ایرانی در قرارداد حج تمتع سال ۹۷ نیز مورد تأکید بیشترقرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کاهش نیرو‌های اعزامی و ارتقای سطح خدمات‌رسانی در برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سیاست‌های اعمال شده بوده است، گفت: دربرخی از سال‌های گذشته حدود ۶۰۰ نفر از بعثه به حج اعزام می‌شدند در‌حالی که این تعداد در حج امسال به حدود ۳۰۰ نفر کاهش یافته و این سیاست در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید براینکه اقدامات خوبی در راستای آموزش حج و به روز رسانی اطلاعات مورد نیاز زائران، روحانیون و عوامل اجرایی صورت گرفته است، افزود: در آموزش حج بجای سخنرانی روحانیون ازپاورپوینت و تصاویر و فیلم‌های آموزشی استفاده می‌شود.

وی به بازنگری درخصوص گشایش در برخی اعمال حج اشاره کرد و ادامه داد: درگذشته زائران میان کعبه و مقام ابراهیم باید طواف می‌کردند، اما درحال حاضر بنا به نظر مراجع تقلید، زائرین می‌توانند خارج از محدوده مقام هم طواف را انجام دهند به این ترتیب از فشردگی فیزیکی درحال طواف کاسته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به توجیه عوامل اجرایی و روحانیون برای هرچه بهتر برگزارشدن مراسم حج در جلسات آموزشی گفت: به کاروان‌ها ابلاغ شده است که در ساعت مقرر برای رمی به سمت جمرات بروند و هیچگونه تخلفی پذیرفته نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه برگزاری مراسم برائت از مشرکین و دعای عرفه در محل اسکان زائرین ایرانی در چادر‌های عرفات و دیگر برنامه‌ها از جمله دعای کمیل و دعای ندبه در هتل‌های محل اقامت زائران در مدینه منوره و مکه مکرمه را یادآور شد و با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، افزود: ما فاجعه منا را فراموش نکرده ایم و پرونده این فاجعه برای ما بسته نشده است.

وی ادامه داد: دولت عربستان مبالغی را به خانواده‌های حادثه دیده در سقوط جرثقیل درمسجدالحرام به غیراز ایران پرداخته است و توجیه پرداخت نکردن غرامت به ایرانیان را هم نبود سفارت ایران درعربستان عنوان کرده است، در این راستا ما اعلام کرده ایم با توجه به وقوع این حادثه در موسم حج، عربستان باید این مبالغ را توسط سازمان حج و زیارت ایران به خانواده قربانیان پرداخت کند که در حال پیگیری است.
وی با اشاره به اینکه در مذاکره با وزیر حج عربستان از طرف سعودی خواسته شده تا سهمیه اضافی برای زائران ایرانی درنظر بگیرد، گفت: سهمیه ۸۲ هزار نفر براساس مصوبه طائف و به ازای هزار سهمیه حج برای هر یک میلیون نفر جمعیت کشور‌های مسلمان در نظر گرفته شده است و سال آینده سه هزار نفر نیز بعنوان عوامل اجرایی به حج تمتع اعزام خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: با توجه به اینکه زائران ایرانی در سال ۹۵ به حج تمتع مشرف نشدند در تلاش هستیم که از عربستان پنج هزار سهمیه اضافی بگیریم و طرف سعودی قول داده است مساعدت کند که اگر این تعداد به سهمیه کشورمان اضافه شود در مجموع حدود ۹۰ هزار نفر امسال به حج مشرف خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه اولویت ثبت نام در حج ۹۷ با افرادی است که فیش اولویت دار تا ۳۰ دی ۱۳۸۵ در اختیار دارند، بیان کرد: تا روز یکشنبه (۲۰ اسفندماه) حدود ۶۸ هزار نفر ثبت نام کرده اند و پیش بینی می‌کنیم تا چند روز آینده ظرفیت ثبت نام حج ۹۷ تکمیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه مبنای ما در نرخ گذاری عدم افزایش قیمت حج تمتع است، گفت: بیشترین علت افزایش قیمت در حج تمتع به نوسان در بازار ارز و یا افزایش هزینه‌ها در عربستان و ایران اسلامی بازمی گردد.

وی افزود: هزینه سفر حج تمتع ۹۷ بین ۱۲ میلیون و یکصد هزار تومان تا ۱۷ میلیون و یکصد هزارتومان متغیر است. البته بیش از دو میلیون تومان سود مشارکت و مبلغ یک میلیون تومان سپرده زائران و نیز یک میلیون وچهار صد هزارتومان مبلغ پرداختی بانک ملی به زائران از این مبالغ کسر وما به التفاوت آن را زائر می‌پردازد.

وی در پایان درپاسخ به سوالی در باره حادثه فرودگاه گفت: حادثه فرودگاه جده از نظر ما خاتمه یافته است زیرا در مورد مجرمان حکم قضائی چهارسال زندان و هزار ضربه شلاق صادر واجرا شده است.
انتهای پیام