صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۱۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
آیت‌الله هادوی تهرانی عنوان کرد:

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه گفت: آیه 53 سوره زمر «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» امیدبخش‌ترین آیه قرآن است ولی این به منزله برهم زدن سنت و قوانین الهی نیست.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه زمر گفت: آیه ۵۳ سوره زمر، از امیدبخش‌ترین آیات قرآن به حساب می‌آید، چون فرمود: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» که البته، شرک تخصصا خارج است نه تخصیصا.

وی افزود: در ادامه آیات سوره زمر، بعد از این جمله در آیه ۵۴ می‌فرماید: وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ؛ حالا که خدای به این مهربانی دارید، این خدایی که یغفر الذنوب جمیعا، است به سمت پروردگارتان انابه کنید و برگردید. شما که به خدا پشت کردید، از خدا غفلت و بر خودتان اسراف و زیاده‌روی کردید، برگردید و برای خدا تسلیم بشوید.

هادوی تهرانی بیان کرد: در این آیه باز هم تعبیر به «ربکم» است؛ بارها عرض کرده‌ام که خداوند در قرآن بر ربوبیت خیلی تاکید کرده است، نه بحث خالقیت و امور دیگر... . آن‌ها هم هست ولی آنچه که محور است بحث ربوبیت است؛ چون مشکل اصلی ما در توحید ربوبی است.

این استاد تفسیر تصریح کرد: قبل از این که عذاب بیاید، اسلام بیاورید که اگر این عذاب آمد، ثم لا تنصرون: دیگر کسی نیست که کمکتان کند؛ واقعا خدا دیگر چطوری و به چه زبانی بگوید باز گردید؟! ولی انسان باز هم به کارهای خود ادامه می‌دهد تا آن موقعی که بخواهد غرق شود، می‌گوید آمنت برب موسی و هارون! آن وقت خطاب می آید که دیگر دیر است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه بیان کرد: اشکال ما این است که فکر می‌کنیم آمدن عذاب برای هزار سال قبل است که آن‌هایی هم که گرفتار عذاب شدند، همین فکر را می‌کردند؛ چه در بعد فردی و چه اجتماعی... .

وی با تاکید بر اینکه قوانین و سنن الهی مانند قوانین طبیعت تخلف‌ناپذیر است، گفت: همان طور که نباید از اینکه آب را درون یخچال بگذاریم و تصور کنیم جوش می‌آید، نباید  از رفتن در مسیر جهنم انتظار بهشت را داشته باشیم؛ اکثریتی که دور و بر ما هستند، همه دارند مسیر جهنم را می‌روند به امید این که به بهشت برسند.

وی افزود: خدا می‌فرماید: آن همه بشارت و امید به شما دادم، دیگر حالا هر کسی گوش داد، گوش داد و هرکس گوش نداد، نداد.

انتهای پیام