صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۴۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
قاضی‎زاده هاشمی:

گروه جامعه ــ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه امروز کشورمان بیش از هر شرایط دیگر به آرامش نیاز دارد، گفت: این آرامش در گرو همدلی و وحدت به وجود می‌آید و برای قرارگیری در مسیر شهدا و تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران به دو عامل وحدت و توسعه علمی نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدحسن قاضی‎زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح نخستین کارخانه تولید سلول انسانی در غرب آسیا با اشاره به اینکه امروز شاهد اجرایی شدن یکی دیگر از برنامه‌های ستاد فرمان اجرایی امام هستیم، گفت: هرچند که این مجموعه که امروز به افتتاح رسید و در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است، اما تازگی ندارد و در قبل از انقلاب هم در ایران بر روی آن کار شده است.

وی افزود: بیش از نیم قرن است که موضوع استفاده از سلول‌های بنیادین در دنیا مطرح است و پیش از انقلاب هم مطالعاتی بر روی این پروژه انجام شده بود تا اینکه در دهه 70 جهاد دانشگاهی با تاسیس پژوهشکده رویان گام بزرگی در این حوزه برداشت.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان اینکه در بخش دانش سلول‌های بنیادین رتبه پانزدهم جهانی را داریم، اظهار کرد: هرچند بسیاری از دستاوردهایمان در این حوزه به دلیل محدودیت‌های مذهبی و قانونی ثبت نمی‌شود؛ اما در این شرایط هم در حوزه دانش استفاده از سلول‌های بنیادین در منطقه اول هستیم.امروز دانشمندان بسیار خوبی در کشورمان وجود دارد اما پراکنده هستند، لذا باید پیوند دانشگاه با مجموعه‌های عملیاتی ایجاد شود تا فاصله ما با کشورهای رقیب کمتر شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان با دانش استفاده از سلول‌های بنیادین قابل درمان است، گفت: بدن انسان از 16 سلول بنیادین شروع به تشکیل می‎کند که استفاده از این سلول‌ها می‌تواند در بسیاری از بیماری از جمله سرطان به ویژه سرطان خون موثر باشد. مدرن‌ترین درمان سرطان استفاده از سلول‌های بنیادین است که از یک ربع قرن پیش این درمان مدرن در کشور ما شروع شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: امیدواریم تا یک ماه آینده روابط راه‌اندازی سل‌تراپی‌ها اعلام شود تا بتوانیم با استانداردهای بین‌المللی در این حوزه فعالیت داشته باشیم؛ باید بخش بالینی با بخش علوم پایه پیوند داشته باشد تا این دانش در مسیر صحیح خود قرار بگیرد.
 
قاضی‌زاده هاشمی براستفاده از توان و ظرفیت دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: نباید در این حوزه در بخش بالینی مقاومت ایجاد شود و درگیری بخش بالینی با این حوزه‌ها یک سم در راه پیشرفت آنها است. این مجموعه 14 درصد بازار داروی ایران را در اختیار دارد.
 
وی عنوان کرد: در حوزه علمی آنچه که مهم‌تر از امکانات و تجهیزات است مغز، دانش و همت افراد است که باید بستری برای شناسایی افراد و شکوفایی استعدادهای آنها ایجاد کنیم. شکوفایی استعداد نخبگان در شرایط آرامش کشور حاصل می‌شود و در شرایط یأس و ناامیدی هیچ کشوری رشد نکرده است.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه امروز کشورمان بیش از هر شرایط دیگر به آرامش نیاز دارد، افزود: این آرامش در گرو همدلی و وحدت به وجود می‌آید. از زبان رهبری همواره درباره دیانت و تعهد دیپلمات‌های کشورمان نسبت به انقلاب ذکر خیر شنیده‌ایم ودیپلمات‌ها نیاز به روحیه دارند و در این شرایط باید بسیار مراقب باشیم چراکه کوچک‌ترین اشتباه در تاریخ ثبت خواهد شد.
 
قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه برای قرارگیری در مسیر شهدا و تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران به دو عامل وحدت و علم و توسعه علمی نیاز داریم، گفت: نتایج آنها ایجاد آرامش، خودباوری و ثروت در کشورمان می‌شود و در دهه‌های گذشته هم رهبری و بنیانگذار انقلاب به این دو محور تاکید داشته‎اند. امروز خودشیفتگی مدیران بلای جان جمهوری اسلامی شده است و عده‌ای از مدیران به دنبال دیده شدن هستند و فکر نمی‌کنند چه هزینه‌هایی برای جوانان، مردم، حوزه اشتغال و دین خود ایجاد می‌کنند.
 
وی همچنین در حاشیه این مراسم و با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ایران در زمینه‌ سلول درمانی و سلول‌های بنیادی‌ در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه 15 را دارد و علی رغم تصور برخی از بدخواهان دانشمندان ایرانی کارهای علمی خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند. ستاد اجرایی‌ نیز اقدامات خوبی در توسعه سلول و تولید آن داشته است، امروز این محصول با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید، این صنعت برای درمان بیماران صعب‌العلاج مثل سرطان خون مؤثر است که البته باید در این کار قوانین و مقررات رعایت شود.
 
قاضی‌زاده هاشمی‌ ادامه داد: ایران از توانمندی بالایی برخوردار است و برای درمان بیماری‌های صعب‌ العلاج‌ سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده است و یک علم جدید محسوب می‌شود، این موضوع که در دنیا از مراکز علمی برای سلول‌درمانی بیماران استفاده می‌شود، صحت ندارد.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه علم سلول‌ درمانی انجام شده است تا ما از رقبایمان‌ در منطقه و حتی در دنیا عقب نمانیم، گفت: سلول درمانی در نوع خودش بی نظیر است و فرصتی برای دانشمندان ایجاد می‌کند تا ظرف‌ 2 دهه آینده از خدمات آن بهره مند شویم و از خروج ارز و ثروت کشور جلوگیری شود.
 
وی در خصوص کشتار فلسطینیان‌ ادامه داد: امروزه کشتار فلسطینیان‌ یکی از مشکلات بزرگ جهان است که در اثر غفلت‌ و بی‌ تفاوتی‌ سیاست‌مداران پیش آمده است. مسائلی که در کشور فلسطین اتفاق می‌افتد، کم نظیر است، ایران طی نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی آمادگی خود برای کمک در حوزه بهداشت و درمان به مردم فلسطین را اعلام کرده است.
 
هاشمی افزود: ما آمادگی داریم به لبنان، سوریه، فلسطین و هر نقطه از دنیا که نیاز به کمک است، نیرو اعزام کنیم اما در مواردی چون فلسطین راه‌ها برای کمک بسته است. مجامع بین‌المللی و کانون‌ها که مسئولیت اصلی مراقبت از جان انسان‌ها را بر عهده دارند، باید اثرگذار باشند و من متأسفم‌ که در قرن بیست و یکم سیاست‌گذاران جهان نسبت به جان انسان‌ها و بخصوص مسلمانان و جامعه اسلامی بی‎تفاوت هستند.
 
بازار ۸/۸ میلیارد دلاری سلول درمانی در دنیا
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در بخش دیگری از این مراسم حمیدرضا‌ طیبی،‌ رئیس جهاد دانشگاهی،‌ با بیان اینکه امروز با تولید سلول‌ انسانی شعار «ما می‌توانیم» باری دیگر تحقق پیدا کرده است، گفت: معتقدم با تلاش و پشتکار می‌توان پیشرفته‌ترین فناوری‌ روز دنیا را تولید کرد.
 
وی ادامه داد: تمام عملیات این پروژه‌ در داخل کشور به دست آمده است، به طوری که‌ قابلیت‌ توسعه و حتی صادرات به منطقه و دنیا را دارد؛ پروژه سلول درمانی از دستاوردهای ملی بوده که می‌تواند مسیر انتقال فناوری از داخل به خارج را محقق کند.
 
رئیس جهاد دانشگاهی‌ افزود: سلول درمانی‌ از موضوعات مورد علاقه دانشگاه‌های دنیا در 2 دهه اخیر بوده است، این علم زمینه تعامل بین رشته‌های مختلف‌ مانند بیولوژی‌، ریاضی‌ و مهندسی را ایجاد کرده و امروزه پاسخگوی نیازهای مردم هر کشوری محسوب می‌شود.
 
طیبی‌ اظهار کرد: علم سلول‌درمانی در درمان انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، عروقی، سیستم عصبی و گوارش‌ کاربرد دارد و اکنون سود این صنعت در بازار دنیا حدود 8.8 میلیارد دلار بوده است که در سال 2020 این میزان به 17 میلیارد دلار و تا سال 2050 به 530 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی با بیان اینکه شرکت‌های دارویی بزرگ دنیا در صنعت سلول درمانی سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام داده‌اند، گفت: تغییرات شگرفی‌ در حال رخ دادن است و دنیا به تربیت نیروی انسانی متخصص و ایجاد ساختارهای‌ متناسب با این صنعت می‎پردازد و اگر در ایران شرکت‌های دارویی را در این زمینه ساماندهی نکنیم برای تهیه سلول به بیماران‌ آسیب وارد خواهد شد. این صنعت بیشترین هزینه‌های دارویی برای کشور را رقم می‌زند اما باید برای کسب این دانش نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید بسترسازی‌ خوبی در این زمینه در کشور انجام شود.
 
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: شرکت «سل تک فارمد» به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید سلول و شاید اولین آن در منطقه قادر است با پشتوانه علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بیش از 4500 محصول را در سال تولید کند که این میزان از محصول این شرکت را در زمره معدود شرکت‏هایی با چنین قابلیتی قرار می‏‎‏دهد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین کارخانه تولید سلول انسانی در غرب آسیا با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی و محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) افتتاح شد.

انتهای پیام