صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۸۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
یزدانیان:

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات با تاکید بر اینکه موضوعات فرهنگی و دینی چهارچوب مناسبی را برای صیانت از جامعه و قشر جوان ما در فضای مجازی فراهم می‌کند گفت: قائل به گسیختگی و رهاشدگی فرهنگی در فضای مجازی کشور نیستم، اما باید بتوانیم جوانی را تربیت کنیم که محتوای دینی و معارفی را در این عرصه تولید کند.

 
به گزارش ایکنا؛ امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موضوع مورد توجه مسئولین و محافل مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور شده است به نوعی که این فضا به موازات زندگی واقعی مردم در جریان است و سهم مهمی از زندگی افراد جامعه را تشکیل داده است؛ بر همین اساس نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت و تاثیرات آن را نادیده گرفت.
 
امروز فضای مجازی همراه با زندگی واقعی، بخشی از وقت و انرژی افراد را به خود اختصاص داده است و افزایش روز‌افزون کاربران نرم‌افزار‌های دنیای مجازی و همین‌طور حضور ساعات بیشتری از وقت روزانه در این عرصه، لزوم توجه و برنامه‌ریزی را به عنوان یک مولفه تاثیرگذار در کنش جمعی مردم و عامل تأثیرگذار در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش‌نشان می‌دهد.

بررسی آمار‌های مربوط به سیر افزایش استقبال مردم ایران از فضای مجازی نشان دهنده یک اتفاق بزرگ است؛ رشد چند ده میلیونی و حضور قشر غالباً جوان و تحصیل‌کرده جامعه در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی گویای آن است که دیگر نمی‌توان تنها به فضای مجازی به عنوان یک تفریح و سرگرمی و یا موضوعی سطحی نگاه کرد چرا‌که میلیون‌ها نفر از افراد جامعه ساعت‌ها وقت و انرژی خود را صرف گشت‌زدن در لابلای مطالب، تصاویر و فیلم‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی ازجمله تلگرام و اینستاگرام می‌کنند که باید فکری اساسی و راهبردی درباره آن کرد.
 
این در حالی است که محیط مجازی در ایران بومی نیست و اطلاعات و ارتباطات آن بیشتر در محیط‌های غیر خودی است و این فرهنگ و زیست انسان جامعه ما را مواجه با خطر بزرگی کرده است به گونه‌ای که سبک زندگی، رفتار اجتماعی، باور و سلیقه‌های فرهنگی و هویت دینی و اسلامی ما را با هجوم ویرانگری مواجه شده است؛ بر همین اساس و باتوجه به این مسئله گفت‌وگویی را با وحید یزدانیان، رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات، انجام دادیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت رها‌شدگی فرهنگی در فضای مجازی کشور و راهکار مقابله با آن گفت: فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی کشور خوشبختانه امیدوار‌کننده است و لذا در این زمینه باید خوش‌باور و امیدوار باشیم؛ چراکه معتقدم ما زمینه‌های فرهنگی و پیشینه‌های مناسبی را در این زمینه داشته‌ایم.

رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات با تاکید براینکه موضوعات فرهنگی و دینی چهارچوب مناسبی را برای صیانت از جامعه و قشر جوان ما در این فضا فراهم می‌کند؛ افزود: بنابراین خیلی از اصطلاحاتی که در این موضوعات مانند گسیختگی و رها شدگی به کار می‌بریم در این زمینه صادق نمی‌دانم و در این حوزه هم منبع دارم.

یزدانیان ادامه داد: نباید منکر آن شویم که در فضای سایبر جرایم و جرم صورت می‌گیرد، اما شما ببینید در یک رویداد بزرگی مانند راهپیمایی اربعین و مناسبت‌های مذهبی همچون عاشورا و تاسوعا اتفاق زیبا و عظیمی در فضای مجازی می‌افتد به‌طوری‌که شما با هر نگاهی که وارد فضای مجازی شوید غلبه فرهنگی را در این فضا می‌بیند. به عنوان مثال زمانی که وارد شبکه مجازی اینستاگرام می‌شوید و آن را نگاه می‌کنید پراست از عکس‌هایی که در موضوعات مختلف دینی و قرآنی منتشر شده و همچنان هم فعال هستند.

وی با بیان اینکه قائل به گسیختگی، درهم‌ریختگی و رهاشدگی فرهنگی در فضای مجازی کشور نیستم، به ایکنا گفت: در کنار این موارد قائل به این هستم که ما باید در این زمینه حواسمان جمع باشد و از محتوای ارزشی و دینی خودمان در این فضا صیانت کنیم؛ لذا باید از این ابزار و زیرساختی که فراهم شده در جهت نشر فرهنگ و معارف اهل بیت (ع)، استفاده کنیم.

رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات در ادامه تصریح کرد: تولید محتوای بومی و فرهنگی و از آن مهمتر تولید محتوای جوان پسند جز مهمترین مسائل امروز در عرصه فضای مجازی کشور است. البته حضور افراد در هر سنی لازم و ضروری است، اما کسانی که امروز محتوای دینی و قرآنی را در این حزوه تهیه می‌کنند بهتر است جوان باشند، چراکه می‌توانند با خلاقیت بیشتری آن را انجام دهند.

یزدانیان با تاکید بر اینکه اگر محتوای منتشر شده در این موضوعات را جوانان تولید کنند، این محتوا بیشتر به مذاق جوانان خوش‌تر می‌آید، به ایکنا گفت: امروز فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و آثاری که جوانان تولید می‌کنند، جنبه‌های فرهنگی و دینی هم دارند و همین امر باعث شده مورد استقبال مردم و جوانان قرار گیرد.

وی بیان کرد: در حوزه فعالیت و مسئولیت‌های محوله به ما هم، باید بتوانیم جوانان را در این راستا تربیت کنیم. باید جوانی را تربیت کنیم که بتواند محتوای دینی و معارفی را تولید کند که ضمن نوبودن مخاطب‌پسند هم باشد. باید جوانی را تربیت کنیم که بتواند فرهنگ ما را در حوزه آی‌سی‌تی نشر داده و در این حوزه حمایت مادی و معنوی کند و لذا دانشکده هم در این راستا گام‌های خوبی را برداشته است.
 
حضور شاخص جوانان کردستانی در عرصه گیم

رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جوانان استان کردستان در حوزه خلق محتوا و آی‌سی‌تی، به عنوان یک الگوی مناسب در این عرصه گفت: ما در این استان مزیت گیم داریم. بازی‌های رایانه‌های که در این استان تولید می‌شوند اکثرا جنبه‌های آموزشی دارند. حال در این فضای آشفته صنعت بازی‌های رایانه‌ای که اکثر ترویج خشونت، بی‌بند و باری و امثال آن می‌شود ما در استان کردستان از جوانان حمایت کرده ایم. این جوانان بازی را طراحی کرده‌اند که در کل منطقه آسیا فروش بین‌المللی پیدا کرده است؛ لذا راهی جز این نداریم و اگر از این زمینه حمایت کنیم کار به نتیجه می‌رسد.
انتهای پیام