صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۲۴۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

گروه معارف - مدیر گروه معارف دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: عقل و شرع هر دو در یک راستا هستند، عقل حجت درونی انسان و شرع حجت پیامبران انسان تلقی می‌شوند.

صمد بهروز، مدیر گروه معارف دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: عقل و شرع هردو در یک راستا هستند، عقل حجت درونی انسان و شرع حجت پیامبران انسان تلقی می شوند.
وی افزود: انسان موجودی عاقل است و همین عقل در کمال خودش است که او را از دیگر موجودات متمایز ساخته است. زمانی انسان هویت واقعی خود را به دست می آورد که از قوه عاقله خود به درستی بهره گیرد به تعقل و خردورزی بپردازد.
بهروز، با استناد به آیات 7- 10 سوره شمس خاطرنشان کرد: در این آیات می‌خوانیم: و قسم به نفس ناطقه انسان و آن که او را نیکو به حد کمال بیافرید. سپس پلیدکاری و پرهیزگاری اش را به آن الهام کرد. قسم به این آیات الهی که هر کس نفس ناطقه خود را از گناه و بدکاری پاک و منزه سازد به یقین در دو عالم رستگار خواهد بود. و کسی که آن را به آلودگی ها و امور بازدارنده از رشد بیالود از رحمت حق نومید شد.
این استاد دانشگاه، ادامه داد: از نظر قرآن، تعقل به معنای به کارگیری عقل که دراشکالی نظری و عملی چون تفکر و عمل صالح نمود می یابد، نعمتی بزرگ است که باید انسان شاکر و سپاسگزار آن باشد.
وی، یادآور شد: در آیات قرآن و دستورات دین مبین اسلام چیزی برخلاف حکم عقل نداریم.
بهروز، ضمن خِرَد دانستن دین اسلام تاکید کرد: دین اسلام دین خِرَد و اندیشه و درواقع نجات انسان پیروی از عقل سلیم است.

انتهای پیام